Geir Tonny Brovold med Tryvann-bragd - syklet alle åtte veiene 1. april
Dette er en av koronakrisens mest imponerende sykkelturer. Geir Tonny Brovold fra Kolbotn CK krysset snødekte skiløyper og alpinanlegg under sine åtte klatringer til Tryvann.
SKIFTENDE FORHOLD: Å sykle åtte traséer til Tryvann 1. april er umulig uten å sykle på snø. Foto: Geir Tonny Brovold.
Lesetid: 3 minutter
For litt over en uke siden publiserte saken om hvordan du kan klatre til Tryvann på åtte forskjelige måter, og lovet å sende våre flotte t-skjorter til de som måtte finne på å ta alle rutene på en dag.
Vi hadde kanskje regnet med at selv de ivrigste ville vente til snøen hadde smeltet, men Geir Tonny Brovold fra Kolbotn hadde ikke tenkt å la utfordringen vente.
– Jeg leste Landevei som jeg alltid gjør, og så tenkte jeg at ettersom jeg hadde syklet tre måneder i vårlige forhold i Kolbotn, måtte det jo være perfekte forhold til Tryvann, forteller han.
Han planla et perfekt opplegg, der alle rutene var lastet inn på gpsen. I bilen hadde han to sykler, mat og drikke, samt skift så det ikke skulle bli for kaldt i løpet av dagen.
Men forholdene var på ingen måte perfekte for landeveissykling, uansett dekkbredde.
Hovedklatringen fra Gressbanen til Tryvann ligger perfekt til i solhellingen, men i skyggepartiene på nordsiden ligger det fortsatt is og snø. Og ettersom deler av rutene vi har laget ligger både i skiløyper og alpinanlegg, ble hele turen en skikkelig utfordring.
Men t-skjorte skulle han ha.
– Jeg tok CX’en først, for jeg så jo at det skulle være litt grus på to av rutene. Planen var å sykle de nordligste rutene først, og så skli ned til Gressbanen eller Bogstad, alt ettersom hvilken løype jeg skulle ta neste gang. Men da jeg starta opp Wyller, kom jeg på at jeg skulle krysse skiløypa. Da jeg kom til snøen tok jeg et cx-grep og slang sykkelen på skulderen, jeg vasset over. Tilsammen ble det vel over to kilometer på snø og is, ler han.
Det var ikke bare snøen som skulle lage utfordringer, med koronakrise var det også umulig med kaffestopp på Gressbanen eller Bogstad.
– Jeg kjøpte pølse og kaffe og spiste mens jeg sto ved sykkelen, sier han.
Tok ferie for å sykle Tryvann
Da turen var over hadde Brovold vært ute i over ni timer, med en sykkeltid på 7:22. Turen endte på 115 kilometer og 3500 høydemeter.
Det er vanskelig å gjøre dette mer effektivt enn Brovold gjorde, så ikke tro du slipper unna med noe mindre. Brovold satte prosjektet på kontoen for gode opplevelser, gode nok til at han valgte å ta ut en feriedag for syklingen.
– Jeg gjorde gode forberedelser med mat og skift, og tenkte at jeg skulle ta det som en ekspedisjon mer enn å gjøre det hardt. Jeg er vel det en kan kalle en mediumsyklist, og da er alt av sånne ting veldig fascinerende. Jeg liker å bruke tid og kjenne at kroppen blir litt mør, og åtte forskjellige ruter opp Tryvann er en bra utfordring, sier han.
– Har du noen tips til de som vil gjøre det samme? Det ville jo vært synd og skam om du forble den eneste.
– Med mindre du er en djevel på sykkelen må du gjøre det til en dag. Du bør forberede deg godt med drikke og skift. Jeg sykla helt rolig fra første tur, hadde aldri ambisjoner om en eneste tur over terskel. Det er en sånn type tur jeg synes det skal være.
– Utover snøen, var det noen bakker du husker bedre enn andre?
– Gjøkbakken var helt grusom. Autolapen påsto jeg sto stille.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.