– Før rytterne kom seg på telefonene sine, var alle glade. Da beskjeden om André Drege nådde oss, tok det lufta og energien ut av hele lagbussen. Etterpå var det ingen som snakket de neste 45 minuttene. De håndterer dette på ulike måter, men det har helt klart en effekt på dem.
– Da vi kom tilbake på hotellet var det mange av rytterne våre som brukte tiden til å vise sin respekt via sosiale medier. Vi hadde litt senere en vanlig samling med et glass champagne, men det var ikke med den vanlige entusiasmen. Vi holdt en lavere profil, forteller Aike Visbeek til Landevei.
– En rytter vi kjente til
Nederlenderen, som har svensk kone og til daglig bor i Sverige, følger naturlig nok godt med på hva som skjer i norsk sykkelsport.
Visbeek forteller at også de fulgte med på Stranda-gutten som bokført hele syv seirer denne våren for Team Coop-Repsol.
– Først og fremst er det en veldig trist dag for sykkelsporten. Det treffer oss hardt, spesielt med tanke på det som skjedde i fjor med Gino Mäder, og nå skjedde det igjen med André.
– Han var en norsk rytter og han deltok i mange av de samme rittene som oss i løpet av sesongen. Så det er en rytter vi kjente til. Han var helt klart på radaren vår etter at han kjørte inn mange gode resultater denne våren. Han har definitivt tatt store steg de siste to årene, sier Visbeek.
Farlige situasjoner i Tour de France
Begge ulykkene som først involverte Mäder og nå Drege har skjedd i forbindelse med utforkjøringer ned fra fjell.
I sykkelsporten har rytternes sikkerhet fått mye søkelys de siste årene, men på visse områder med Visbeek det fremdeles er en vei å gå.
Det gjelder også under årets Tour de France.
– Å få en slik beskjed er det absolutt verste som kan skje. Når det gjelder rytternes sikkerhet, men jeg du kan dele det opp i to deler. Det ene er utforkjøring i høy hastighet. Når det gjelder det som skjedde med Gino, så er det vanskelig å gjøre noe med det. En slik ulykke kunne også ha skjedd med en rytter som var ute på trening. Slike ting er vanskelige å kontrollere. Det var ikke snakk om en utforkjøring ned mot mål, eller risikoen han tok. Det dreide seg om uflaks.
– Det som jeg synes er vanvittig, er alt som skjer i sykkelsporten på jevnlig basis. Vi har massespurter med svinger eller fortauskanter som stikker ut med 200 meter igjen av etappen, selv her under Tour de France. Det er de tingene vi er lei av når det kommer til rytternes sikkerhet. Det er byer med store, brede gater – likevel legges løypa slik at rytterne våre er nødt til å takle en sving i 60-70 kilometer i timen rett før oppløpet. Dette har vi diskutert gjentatte ganger med UCI, men vi føles oss maktesløse. Det ser ikke ut til at det finnes noen umiddelbare løsninger på dette, sier Visbeek.
Matt White forteller Landevei om hvorfor han ønsket nylig avdøde André Drege i stallen sin foran neste sesong.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.
We are heartbroken to learn the passing of our fellow colleague cyclist André Drege, who had a wonderful career ahead of him. We send our sincere condolences to his family and his team @TeamCoopRepsol 🖤