Nå forbyr UCI «hodesokken» til Specialized

Etter at Visma-Lease a Bike dukket opp i en ny, spektakulær tempohjelm i Tirreno-Adriatico, har UCI reagert. Men ikke på Visma sin hjelm fra Giro. Foreløpig.

Sist oppdatert: 6. mars 2024 kl 08.39
VERDENSMESTERHJELM: Specialized TT5 var på hodet til Remco Evenepoel da han ble tempoverdensmester i fjor høst. Foto: Cor Vos
VERDENSMESTERHJELM: Specialized TT5 var på hodet til Remco Evenepoel da han ble tempoverdensmester i fjor høst. Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter

Mandag satte Visma-Lease a Bike fyr på sosiale medier da de dukket opp med sin nye og gigantiske Giro Aerohead 2.0.

Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) reagerte raskt og skal se mer på hjelm-utviklingen. Men mens Visma-hjelmen foreløpig bare skal «etterforskes», så var det Specialized som fikk en noe overraskende beskjed.

Deres tempohjelm, TT5, har vært i bruk siden Tour de France 2022, blir nemlig forbudt fra og med 2. april.

Bakgrunnen for at hjelmen ny forbys, er den innvendige sokken i hjelmen, som som rytterne trekker over hodet.

I en pressemelding skriver UCI:

«Etter en grundig prosess, som også inkluderte konsultasjon med Specialized, samt undersøkelse av dokumentasjon knyttet til hjelmens sertifisering, sikkerhetsinstruksjoner og informasjon fra offentlige kilder, ble det konkludert med at hodesokken er en "ikke-essensiell" komponent (artikkel 1.3.033 i UCI-reglementet).»

Artikkelen det refereres til, handler om klær ikke skal endre morfologi (ytre form) på rytterne, og at ikke-essensielle elementer eller enheter, hvor formålet ikke utelukkende er bekledning eller beskyttelse, er forbudt.

HODESOKK: Blir nå forbudt. Foto: Cor Vos
HODESOKK: Blir nå forbudt. Foto: Cor Vos

På proffnivå er det Soudal - Quick Step og Bora-hansgrohe som er sponset av Specialized på herresiden, mens på kvinnesiden er det AG Insurance - Soudal og SD Worx-Protime.

Specialized er naturligvis ikke fornøyd med reaksjon og hjelmsjef hos produsenten, Alex Jerome, sier følgende til Escape Collective:

– Etter 18 måneder med konkurranse har UCI informert oss om avgjørelsen om å forby hodesokk-løsningen som er i bruk på den nåværende TT5. Specialized er skuffet over avgjørelsen ettersom den har stor innvirkning på våre ryttere og lag som har brukt betydelig med tid for å forberede seg med utstyret vår som var godkjent av UCI. Vi vil fortsette å presse grensene for innovasjon for å støtte våre utøvere med et produkt med høyst mulig ytelse.

LES OGSÅ
HVA SKAL VI SI?: Star Wars-tilstandene i sykkelfeltet tiltar ytterligere. Foto: Visma-Lease a Bike
NY AEROHJELM: Rasmus Tiller i den nye hjelmen fra Sweet Protection. Foto: Cor Vos

Skal undersøke Visma-hjelm

De siste årene har hjelmene blitt bredere og større. I fjor kom Sweet Protection med sin Redeemer 2Vi, som blant annet har et utsving mot skuldrene og tetter gapet i overgangen mellom skuldre og rygg.

Denne uken fulgte altså Giro etter med sin voldsomme hjelm, som deler en del likheter til Sweets hjelm, men har ikke de samme "vingene", men er i stedet bygget veldig lang foran, ifølge Cyclingnews opp mot 20 centimeter.

Samtidig har den en bred for, med en tydelig kant rundt horisontalt, trolig for å dele luftstrømmen.

Med tanke på grepet UCI nå tar, blir det svært spennende å se hvilken konklusjon de lander på vedrørende Visma-Lease a Bikes nye hjelm.

Den skal nå nemlig undersøkes, og det samme skal Rudy Project Windgream HL 85 (brukt av Bahrain Victorious) og – selv om den også har vært i bruk i en årrekke – POC Tempor (brukt av EF Education-EasyPost og EF Education-Cannondale).

«[...] UCI erkjenner at selv om [hjelmene] kanskje ikke direkte er i strid med eksisterende UCI-forskrifter, reiser det et betydelig problem angående den nåværende og bredere trenden innen tempohjelmer, som fokuserer med på ytelse enn hovedfunksjonen til en hjelm, nemlig å sikre sikkerheten til brukeren ved et fall.» skriver de i pressemeldingen.

Videre sier UCI at de nå vil gjennomgå sitt eget regelverk vedrørende design og bruk av hjelmer i konkurranse.

«Ved å gjøre, ønsker [UCI] å sikre vi et tydelig rammeverk som er konsekvent med formålene som blir satt. Enhver endring av disse reglene vil bli kommunisert raskt etter at de er vedtatt av de kompetente UCI-organene.»

EKSTREMT: Under prologen i Tour Down Under i januar, dro Pello Bilbao det ganske langt. Foto: Cor Vos
Les også
Publisert 5. mars 2024 kl 19.46
Sist oppdatert 6. mars 2024 kl 08.39
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen