– Blir jeg nummer to i et krossritt er jeg en taper
I år har Wout van Aert og Mathieu van der Poel utkjempet utallige dueller på veien, akkurat slik de har gjort i cyclocross. Men presset er langt høyere i crossløypa enn landeveien, skal vi tro Van Aert.
HISTORISKE DUELLER: Wout van Aert (26) og Mathieu van der Poel (25) er begge unge, men har allerede flere monumentale dueller på CVen. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter
Wout van Aert var ferdig med årets sykkelsesong for litt under en måned siden, da han krysset mållinjen i Flandern rundt bare centimetre bak erkerivalen Mathieu van der Poel.
Men det var som cyclocrossryttere de to begynte hanekampen, det personlige rivaleriet startet allerede da de to var juniorer. Presset er noe helt annet i krossløypa i følge Van Aert, som i skrivende stund forbereder seg til sitt første ritt.
– Siden det bare er oss to i toppen er det annerledes. Blir jeg nummer to i et krossritt er jeg en «taper». Jeg tenker på Mathieu hele uka. I cyclocross er vi overlegne, og jeg må fokusere mer på ham enn selve rittet. Jeg tenker på hvordan jeg kan slå ham, og hvordan jeg kan tilpasse meg de områdene han er best, sier Van Aert.
Belgieren fra Jumbo-Visma hadde en vanvittig 2020-sesong, og vant hele seks ritt. Ikke bare vant han seks ritt, to av seirene var etapper i Tour de France, han vant det belgiske tempomesterskapet, i tillegg til seier i både Milano-Sanremo og Strade Bianche. Like fullt har han ingen planer om å fokusere bare på landeveien, og den 28. november starter han sesongen i Kortrijk.
Men fraværet av press på landeveien vil han trolig savne.
KAMPHANER: Både Van Aert og Van der Poel er ettertraktede intervjuobjekter, også i koronatiden. Foto: Cor Vos.
– Heldigvis er det en helt annen oppfatning av duellen vår når vi kjører landevei. I Flandern rundt der vi kjørte sammen etter å ha distansert feltet, skjønte folk hvor gode vi begge er. Men når jeg trener til landeveissesongen handler det ikke om å slå hverandre, det handler om å trene for å kunne vinne. Men på den annen side, skal jeg vinne det eller det rittet må vi nødvendigvis kjøre mot hverandre, sier Van Aert til belgiske Sport Voetbal Magazine.
Mange ryttere, langt på vei de aller fleste vil vi si, sliter med overgangen fra en lang og hard landeveissesong der rittene har lang konkurransetid, til krossesongen der rittene ikke bare er korte, du skal også løpe. I tillegg til Van Aert og Van der Poel er den belgiske landeveismesteren Tim Merlier en av få som takler overgangen mellom idrettene godt.
De fleste av cyclocrossproffene kjører landeveisritt i off season for treningens del, men dette er utelukkene ritt på lavere nivå.
Van Aert er godt i gang med treningen til krossesongen.
STARTET TIDLIG: De første almennkjente duellene mellom Van Aert og Van der Poel startet tidlig. Her fra junior-VM i cyclocross i Koksijde, 2012. Foto: Cor Vos.
– Jeg trengte ikke hvile lenge etter sesongen. Jeg fikk til og med dreisen på løpingen ganske fort, selv om jeg ikke har gjort det på lenge, sier han.
Cyclocrossesongen varer omtrent til midten av februar for proffene, og overlapper de aller første rittene på landeveien. Van Aert har store ambisjoner i klassikerne også i 2021, men ønsker nå å vise seg frem også på andre arenaer.
Han avviser blankt å bli en sammenlagtrytter for de store treukersrittene, men ønsker å gå til topps i ukelange etapperitt.
– Jeg har lyst å gå for sammendraget i Tirreno-Adriatico neste år. Jeg vet jeg hang bra med til det var igjen fem kilometer til toppene i enkelte av fjellene i Tour de France, men det er noe helt annet å være med helt til toppen. Det er også noe helt annerledes å være på plass hver dag i tre uker, det er urealistisk for meg.
– Kanskje en eller annen gang i fremtiden, men det er langt langt unna. Jeg vil først prestere i Tirreno-Adriatico, Dauphiné eller Sveits rundt. Jeg kan fint gå for sammendraget i korte etapperitt som inneholder en tempoetappe, slik som Tirreno Driatico, sier han.
wout-van-aert-mathieu-van-der-poel-2
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.