Søndag fikk spanske Fransisco Ventoso et stygt kutt i beinet etter et ublidt møte med en bremseskive under Paris-Roubaix. I går kveld begynte de første meldingene å sirkulere på Twitter om at bruken av skivebremser i proffritt har blitt suspendert på ubestemt tid.

SKIVESKADE: Slik så beinet til Fran Ventoso ut etter et ublidt møte med en skivebrems under Paris-Roubaix. Foto: Cor Vos.

Flere velrenommerte sykkeljournalister var imidlertid uenige om detaljene rundt dette. President i Norges Cykleforbund og UCIs utstyrskommisjon Harald Tiedemann Hansen bekrefter i dag til landevei.no at det internasjonale sykkelforbundet nå vil sette skivebremser på vent for en ubestemt periode.

-          Det kommer en pressemelding med flere detaljer i løpet av dagen, men flertallet i komitéen er for at vi skal ta en pause fra brukene av skivebremser.

LES OGSÅ: Skivebremsene inntar proffeltet

Enkelt rapporter i går kveld hevdet at dette ville gjelde med umiddelbar virkning, men Tiedemann Hansen forteller at dette kan få store konsekvenser for lagene som har valgt å satse utelukkende på skivebremser i årets sesong.

-          Vi må se litt på hvordan vi skal løse det, for eksempel har jo det nederlandske Rompoot-laget bare sykler med skivebremser. De har nok veldig lyst til å kjøre Amstel Gold Race på søndag, som er et nederlandsk ritt, og de rekker neppe å skaffe nytt materiale til rytterne på så kort varsel.

LES OGSÅTest av racere med skivebrems

Skivebremser ble tillatt i UCI-ritt fra 1. januar i år, etter å ha blitt testet i flere proffritt i løpet av høsten. Tiedemann Hansen påpeker at man likevel fortsatt er i en prøveperiode. Hele 2016-sesongen ble nemlig sett på som et år for ytterligere testing, før man eventuelt skulle satse på skivebremser for fullt i 2017. Sykkelpresidenten understreker likevel at rytternes sikkerhet alltid kommer i første rekke når det kommer til teknologiske nyvinninger.

-          Skivebremser ble testet i enkelte ritt i fjor, og vi hadde et møte i utstyrskommisjonen i oktober hvor vi fikk framlagt mye dokumentasjon og hadde gode diskusjoner. Med nytt utstyr blir det alltid sånn at en må prøve og teste, og når vi nå fikk en såpass alvorlig ulykke med Ventoso må vi ta en pause og se hva vi kan gjøre. Kanskje kan vi beskytte skivene på noen måte? Sikkerheten til rytterne er det absolutt viktigste for oss, så derfor har vi tatt affære med en gang i dette tilfellet.

Tiedemann Hansen understreker imidlertid at han føler seg sikker på at skivebremser er en løsning som har kommet for å bli, kanskje bare ikke i dagens form.

-          Vi må se på løsninger for om vi kan beskytte bremseskiven, eller om det er andre tiltak vi kan gjøre for å gjøre bruken av skivebremser trygg for rytterne.

Når skivebremser eventuelt er tilbake for fullt i proffeltet kan ikke Harald gi en dato for foreløpig.

-          Hvis det er mindre ting vi skal diskutere i utstyrskommisjonen kan vi som regel ta det på telefon, men dette er en såpass stor sak at vi nå jobber med å finne en passende tid for et møte med alle i utvalget i nær fremtid. 

Les også: Skivebrems til folket

Se også: Film: Bytte bremseklosser

Les også: Siste nytt om landeveissykling