Allerede i august og september denne sesongen kan vi få se de første proffene konkurrere med skivebremssykler. Det bekrefter det internasjonale sykkelforbundet UCI i en pressemelding i dag. 

Profflagene får selv velge to ritt hvor de konkurrerer med skivebremser i de nevnte månedene, men de er ikke pliktige til å benytte seg av muligheten. Testingen vil så bli utvidet gjennom 2016, før en offisiell introduksjon av skivebremsene trolig vil finne sted i 2017. Dette forutsetter imidlertid at testperioden foreløper uten nevneverdige komplikasjoner.    

Annonse

Avgjørelsen kommer som et resultat av flere års forhandlinger mellom UCI og World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI), som representerer sykkelindustriens interesser. 

Leder i WFSGI uttaler følgende i pressemeldingen: 

- Sykkelindustrien er veldig fornøyde med denne nyheten, og vi takker UCI for det positive samarbeidet. Denne avgjørelsen er viktig for videre innovasjon, og vil gi nye muligheter for produsentene samt fordeler for rytterne. Det trengs fortsatt litt finjusteringer av detaljer, men det er veldig spennende å endelig ha kommet frem til denne avgjørelsen. Gjenværende spørsmålene som nøytral service osv. vil bli diskutert i nær fremtid. 

UCI President Brian Cookson fulgte opp: 

- Selv om skivebremser har blitt brukt i et tiår i terrengsyklig, og i to år i sykkelkross, må introduksjonen på landeveien bli studert nøye av alle involverte parter. Det innebærer ryttere, lag og produsenter. Denne avgjørelsen er en del av UCIs ønske om å fremme innovasjon, for å sikre at sykkelsporten holder seg attraktiv for tilskuere, ryttere, syklister og tv-sendinger. 

Skeptikerne til skivebremsene har vært mange og høylytte de siste årene, men nå ser det altså ut til at dette blir en realitet i løpet av de neste årene. Enkelte hevder glovarme skiver vil være potensielle dødsfeller i massevelter, all den tid de skjærer gjennom hud som en kniv i varmt smør. Det er også flere som er skeptiske til komplikasjonene som kan oppstå ved hjulbytter, da det ikke er snakk om mange millimeter før skivene begynner å subbe i bremseklossene.

På den andre siden tilbyr skivebremser en helt annen modulasjon og stoppekraft en dagens felgbremser, ikke minst under våte forhold. Selv om karbonfelgene har blitt stadig bedre å bremse på de siste årene er de fortsatt milevis unna en god skivebrems. Vi følger saken i dagene fremover!

Les også: Skivebrems til folket

Se også: Film: Bytte bremseklosser

Les også: Siste nytt om landeveissykling