Samferdselsministeren ser det som unødvendig at de som dirigerer trafikken i sitt yrke trenger ikke lenger opplæring for å dirigere sykkelritt. 

– Av hensyn til trafikksikkerheten er det viktig med opplæring av personer som skal dirigere trafikk i forbindelse med sykkelritt. Men for de som driver med dette i sitt yrke, er en slik opplæring unødvendig. Derfor fjerner vi nå kravet om opplæring for dem, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding onsdag.

Endringene i sykkelrittforskriften ble fastsatt av Samferdselsdepartementet 20. august.

LES OGSÅ: Nå skal løypevaktreglene revideres 

Kravet om opplæring var en del av sykkelrittforskriften av 17. juni 2016, som trådte i kraft fra og med sesongen 2018. 

Da forskriften ble laget var det ikke åpning for å gi dispensasjon fra kravet om opplæring for personer som i sitt daglige virke driver med trafikkregulering, og det var krav om obligatorisk opplæring for alle som skal dirigere trafikken i forbindelse med sykkelritt. Det betyr at for eksempel polititjenestemenn ikke kunne drive trafikkregulering som frivillig vakt på et sykkelritt på fritida uten kurs, selv om de har kompetanse til å gjøre den samme jobben om de hadde vært i tjeneste den dagen. 

Nå fjernes dette kravet for personer som dirigerer trafikken i sitt yrke.

LES OGSÅ: Turrittet er dødt – lenge leve turrittet  

Dette gjelder blant annet polititjenestepersoner, som nå vil kunne påta seg slike opp­drag uten å måtte gjennomføre ekstra opplæring. Sykkelrittarrangører vil dermed ha et bredere grunnlag å hente nødvendig vaktbistand fra.

Interessert i landevei? Se vår TV-serie Livet på Landeveien  

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel