– Vi er i full gang med opprustningen mot neste sesong, og det har aldri vært større interesse rundt laget. Vi er vel opp mot 40 mann i troppen nå, sier Frode Jermstad, som koordinerer treningsopplegget til Trønderekspressen også denne sesongen. Samtidig er han klar på at årets overlegne seier ikke blir noen sovepute for laget. – Å vinner er greit, men det er ikke noe gøy å vinne hvis man ikke lukter på noe mer. Det må vi gjøre, for Trondheim-Oslo er en veldig spesiell konkurranser. Hadde været vært litt mer på vår side i år hadde vi hatt med flere enn 12 mann til mål, og da hadde det gått fortere.   LES OGSÅ: Trondheim-Oslo-troféet skal tilbake til Østlandet Saken fortsetter under PÅ VEI MOT 2019: Trønderekspressen har fellestreninger hver uke, og langturen på lørdager kjøres utendørs hele året. Foto: Frode JermstadVinner på samhold og offerviljeJermstad trekker fram at det er flere grunner til at Trønderekspressen lykkes så bra, og flere av dem handler ikke om watt eller O2-opptak. – Hovedgrunnen til at vi lykkes så bra, er at vi er en utrolig sammensveiset gjeng. Vi stoler 100 prosent på hverandre, og ønsker å jobbe for hverandre. Dessuten bor 90 til 95 prosent av laget i eller nær Trondheim og trener sammen flere ganger i uka hele året, sier Jermstad. – Vi skal videreføre det vi er gode på, og heve oss der vi har mer å hente, sier han. Laget har to faste fellestreninger i uka gjennom hele høsten og vinteren: en hardøkt på torsdager og en langtur på lørdager, men mange treffes også utover disse. – På hardøktene er det intervall, og på langturen er det rulletrening, rolig og mye sosialt. Det er lite hokuspokus over det vi gjør, men vi har en klar rød tråd i det vi gjør og vi gjør noen endringer i treningsopplegget i år. Men vi trenger ikke finne opp kruttet på nytt på de områdene hvor det vi har er tørt og smeller godt, sier han. LES OGSÅ: – Den rekorden er seig å slå Saken fortsetter under KOORDINATOR: Frode Jermstad er også i år en av de som koordinerer treningsopplegget til Trønderekspressen. Foto: Privat Klokkehaug inn i kapteinslagetDet blir også noen endringer administrativt og omfordeling av roller innad i laget. Blant annet går Jon Andreas Klokkehaug inn i kapteinslaget. – Jon Andreas har vært med oss en stund og har vært en sterk bidragsyter i laget de siste i et par åra allerede, men vil nå få en rolle i kapteinsteamet. Det blir positivt å få inn noen som kanskje tenker litt annerledes og vi regner med, sier Jermstad. Han tror 34-åringen, som har en litt annen tilnærming til lagkjøring og rittstrategi og taktikk, vil bidra til å heve nivået på laget. Klokkehaug gleder seg til å bidra formelt i kapteinsrollen, og har allerede flere endringer i gjære. – Jeg er jo litt yngre enn de andre og tenker kanskje litt mer offensivt rundt målsettinger. Jeg liker å gå utenfor komfortsonen heller enn å sykle skånsomt. Vi har et godt lag, og vi har vunnet med god margin på mange konkurranser, men det er forskjell på å levere et godt resultat og det å få ut maksimalt av potensialet til laget. Det handler blant annet om å ha en tydeligere rittplan og mer struktur. Dessuten tenker jeg nok litt annerledes på treningsfronten også, sier Klokkehaug.  I tillegg til Klokkehaug består kapteinslaget av Arne Inge Hangerhagen, Geir Møllegård og Hans Jørgen Rambeck.LES OGSÅ: Må ha solid grunnlag  Saken fortsetter under AMBISIØSE: Trønderekspressen går for sin tredje strake seier på Styrkeprøven Trondheim-Oslo. Her etter målgang i juni. Foto: TrønderekspressenSesongoppkjøring i BelgiaEn av endringene laget har gjort for kommende sesong, er tilbud om å sykle brostein og bakker i Belgia i stedet for rulletrening i Spania eller på Mallorca under den tradisjonelle vårsamlingen. – Vi har trent mye sammen som lag og vi har trent mye rulle, så det er ikke noe problem om vårsamlingen får et litt annet fokus, sier Klokkehaug. LES OGSÅ: – Det var noen karer som satte penger på at jeg skulle vinne Han tror en samling i Belgia i mars-april vil utfordre rytterne på en annen måte. – Vi skal sykle en del av vårklassikerne i Ardennene. Det blir noen voksne dagsetapper og selv om Belgia ikke har noen store fjell blir det mange høydemeter. Men det å se de store klassikerne og oppleve sykkelkultur på et helt annet plan gir motivasjon til å prestere selv, sier Klokkehaug. Og Jermstad er en av de som skal prøve seg på sesongoppkjøring i Belgia denne gangen, og ser fram til  – O2-opptaket må opp, og da er det nyttig å kjøre litt annet enn bare flater slik vi ofte gjør til vanlig.  Resten av laget vil legge vårsamlingen til Spania som tidligere.