/ Blogg

RANDSFJORDEN RUNDT 2016

RITTBLOGGEN: Randsfjorden rundt skårer topp på mye, men har enkelte mangler som må utbedres.

Sist oppdatert 3. juni 2016 kl 10.17
VÅT AFFÆRE: Rittet bød på ekstremt lokale regnbyger, men også sol og 22 grader. Foto: Ola Morken.
VÅT AFFÆRE: Rittet bød på ekstremt lokale regnbyger, men også sol og 22 grader. Foto: Ola Morken.

RANDSFJORDEN RUNDT

Pris: 399 kroner eks lisens i januar, 599 ved etteranmelding
Dato: 28.05.2016
Sted: Brandbu, Hadeland
Kategori: Turritt 152 km lang løype rundt Randsfjorden
Arrangør: Hadeland CK
Deltakere: 1059 fullførende, 118 kvinner
Resultater: Finner du her!

Rittbloggen er landevei.no sin programserie der vi besøker ulike ritt over hele landet. Den detaljerte beskrivelsen av våre evalueringskriterier finner du helt nederst i teksten.

NORGES BESTE SYKKELBLAD: Slik bestiller du abonnement, og får tilgang på hele arkivet digitalt!

Landeveis utsendte, Henrik Alpers fra BOC, har deltatt i lagkonkurransen i Randsfjorden rundt. Dette er vår vurdering av rittet. PS: ønsker du bilde av deg selv? Hele bildegalleriet til Ola Morken finner dere her

NORGES FØRSTE LANDEVEISFESTIVAL: Slik melder du deg på Samling 2016!

Dette liker vi: God logistikk i målområdet, rask avhenting av startnummer, enkel etteranmelding, gode fasiliteter, servering og deltagerpremier i mål

Dette liker vi ikke: Kjedelig løype, dårlig asfalt med lite informasjon om farlige områder, færre løypevakter enn ønsket

Vil du stille opp her igjen? Ja, men terskelen for å gjøre noe helt annet er lav

Oppsummert: Et ritt som passer for alle. Vi unner både deltakere, arrangør og publikum bedre vær neste år. Meld deg på tidlig, så sparer du noen lapper.

Les også: Stjernetråkken 2016Vårtesten 2016Smaalenene Rundt 2016Norsjø Rundt 2016Ålesundsrittet 2016Askerrunden 2016Romerike Rundt 2016Fana 3 Dagers 2016 og Nordmarka Rundt 2016.

KULEFORMAT: Stovnerkameratene holder både form og formasjon, like etter starten fra Brandbu. Foto: Ola Morken.

Rittinformasjon

Randsfjorden rundt er flatt og raskt, og går som navnet tilsier rundt Randsfjorden. Starten er i Brandbu sentrum, og sekreteriat og garderober er på Brandbu ungdomsskole like i nærheten. All logistikken knyttet til parkering, startnummer og garderober går lynraskt, og fungerer godt. Her skal Hadeland CK ha pluss for god flyt.

KARAKTERER

Påmelding: 5 av 6. EQ Timing er plug-and-play.
Fasiliteter: 5 av 6.
Sosial ramme: 5 av 6. 
Rittet fra sadelen: 3 av 6.

Ved startområdet kan du også få kjøpt det viktigste av gel og barer, samt slanger og få mekkehjelp. Dette er et svært enkelt triks som hever kvaliteten på arrangementet veldig.

Påmeldingen er via EQ-Timing, og enten du har meldt deg på på forhånd eller etteranmelder deg ved start går det raskt. Resultatene er også oppe umiddelbart. Ikke glem at det koster 200 spenn å vente med på melding.

De raskeste puljene starter selvsagt først, og når alle kjede-lagene er avgårde er det fellesstart. Jeg gjestet BOC2 for anledningen, og startet omtrent midtveis i avviklingen av klubblag. Speaker advarer om et hull i asfalten like etter start, bra. Ved passering under jernbanebroa ved Vang gård er det både trangt og teknisk. Her har arrangøren sørget for at motgående trafikk blir holdt igjen i den trange passasjen. Bra!

Rittet er godt gjennomført, og har mange flotte elementer. Det er lett å se at dette er 30. gang klubben arrangerer rittet. 

LOKAL NEDBØR: CK Nittedal smaker på regnet. Foto: Ola Morken.

Les også: Flere utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien

Men, ute i løypa er det mange ting jeg savner.

Flere steder savner jeg løypvakter. Noen av løypevaktene jeg ser, er også i en helt annen verden enn rittet, gjerne på telefonen. Det skaper situasjoner som ikke er ønskelig, og siste svingen før mål var de fleste på god vei rett frem og ike ned den lille avstikkeren.

Ja det er et turritt, men ingen av de beste rittene har kryss uten at det er personer fra arrangøren til stede. Det er ikke akkurat 12 kryss på dusinet rundt Randsfjorden, dette skulle være mulig å få til.

Asfalten på vestsiden av vannet er elendig, med masse langsgående sprekker og flere store kuler. Dette førte til flere velt, også med den gjengen jeg kjørte med. Over et titalls steder var det opprydning og skrubbsår i veibanen. Asfalten er ikke arrangørens ansvar, men: Sprekker kan fint merkes, og det går også an å sette opp skilt eller ha vakter før strekninger der det er ekstra ille.

Vel i mål er det speaker, noe som kan sette en flott stemning på selv de trauseste arrangementene som finnes. Speakern må til neste år finne ut hvordan de ulike lagene ser ut. I mål ble samtlige lag jeg så ropt opp med feil navn. For de som sykler for opplevelsens del er ikke dette spesielt gøy, i tillegg til at det er uprofesjonelt.

Traséen rundt Randsfjorden er flat og uten tekniske utfordringer. Er det mulig å gjøre noe nytt her? Det er nok av sideveier som er kuperte, hadde det ikke vært mulig å gjøre dette litt mere spennende? Å bare sykle rundt vannet tror jeg ikke er nok, om en skal holde på deltagerantallet i årene som kommer.

Servering ved mål er upåklagelig, selv om det ikke svarte helt til forventningene. Arrangøren lover lokal mat fra Hadeland etter målgang, men jeg fikk ikke bonderomantisk gåsehud av serveringen. Dog var det et klokt valg med salt kjøttsuppe i store mengder til en kjølig forsamling. Cola er dessuten alltid en vinner, likeledes muligheten til å drikke seg helt utørst. Jeg er typen som liker mange posjoner.

Det er også god utlosning av ryttere som er kommet i mål. Etter passering målbuen ledes vi effektivt over til serveringen, og derfra sykler vi en bakvei tilbake til garderobe og biler. Dette gjør at en slipper alt av konflikter mellom møtende ryttere. Smart!

DØRVAKT FRA OSI: Knut Sande kjørte fellesstarten, sammen med blant annet Jo Nordskar (sebra). Foto: Ola Morken.

Publisert 3. juni 2016 kl 10.17
Sist oppdatert 3. juni 2016 kl 10.17
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen