I den ferskeste utgaven av Rittbloggen har vår testrytter tatt turen til Øst-Europa og Tour of Ukraine. Thomas Rem driver til daglig postkaffe.no og sykler aktivt for elitelaget til IK Hero. I anledning Tour of Ukraine fikk han imidlertid muligheten til å bli med det internasjonale lagt Equipe CMI på et lite eventyr. Slik opplevde han det eksotiske UCI-rittet. 

Dette liker vi: Vanskelig å komme på noe her, men det må være sterk motstand og høy fart, samt mulighet for UCI-poeng. Arrangør stiller med henting på flyplassen, buss mellom etapper og servicebil.

Dette liker vi ikke: Dårlig organisasjon, ingen løypekart eller profiler, lite og dårlig mat, elendig veikvalitet.  

Vil du stille opp her igjen? Neppe, men syklister har veldig dårlig hukommelse.

Les også: Landeveis siste produkttester.

Oppsummert: Tredagersrittet Tour of Ukraine byr på fire etapper over tre dager, fordelt på 161km fellesstart, 17km TTT (lagtempo) 90km fellesstart og 140km fellesstart. På forhånd vet du lite om hva som venter, men første etappe gikk i store deler av samme runde som UCI-rittet Horizon Park Race gjorde bare dager tidligere, med andre ord ikke særlig oppfinnsomt. Ta med havregryn hjemmefra, så slipper du å gå sulten!

Tour of Ukraine ,UCI kategori 2.2, er åpent for klubblag, kontinental lag og nasjonale pro-kontinental lag. Det er 6 mannslag og minst 4 må skrive seg inn første dag, samt at tre ryttere må fullføre første etappe for at man skal få starte lagtempoen på dag to.

Første etappe går over fire runder, hvor første del ble kjørt i 1.2 rittet Horizon Park et par dager tidligere. Utrolig oppfinnsomt av arrangøren, og rytterne er veldig takknemlige for muligheten til å sykle enda mer på elendige landeveier med hull store nok til å få plass til en hel sykkel. Aldri mer skal jeg i alle fall klage på dårlige veier i Norge! I invitasjonen ble vi invitert til en 197km lang etappe, men dette ble plutselig endret bare dager før rittet. Siden profiler ikke ble presentert var beskjeden før start at det skulle være ganske flatt. Andre del av runden, som vi ikke hadde kjennskap til fra før, var som en klassikerløype med korte bakker, smale veier og nesten 2000 høydemeter på etappen. Enda godt vi ble fortalt at det skulle være flatt. 

Dag to bød på en relativt flat lagtempo (17km) med bedre veikvalitet og noen fine fartsdumper. For lagene uten temposykler, les oss, er det fint at tidslimiten til UCI på lagtempo er hele 25%. Resultatlistene kommer imidlertid uansett ikke raskt nok til å diskvalifisere noen til etappe to samme dag.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Ettermiddagsetappen på den andre dagen går i store deler av lagtemporunden, med ok asfalt og en liten knekker underveis, uten at det byr på store problemer for noen. Høydepunktet var uansett da feltet syklet feil på den siste runden, grunnet mangel på løypevakter. Rittet ble stanset i 45 minutter og det var fullt kaos blant ryttere, sportsdirektører og arrangør, hvilket endte med at alle ble kalt tilbake til start.

Der ble det annonsert at feltet ville få samme tid etter en re-start, hvor 2x2,5km i en lokal runde skulle bestemme plasseringene. Jammen ble det ikke full spurt etter 1. runde og det ble syklet kun 2,5km av de annonserte 5km. Dersom en vest-europeer hadde vært først vites det ikke om det hadde blitt en runde til.

Dag tre starter litt utenfor Kiev og byr på en fin busstur, noe man blir vant med på en sånn tur. Derimot virker det som arrangøren har gått litt i seg selv etter flausen dagen før. Starten gikk som planlagt, asfalten var av kvalitet vi kun ser langs trikkeskinner i Oslo, altså bra etter ukrainsk målestokk, og feltet ble utrolig nok ledet riktig vei hele dagen. Det var til og med toalett i startområdet samt hyggelige restauranter for tilskuere.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

Er du veldig glad i å sykle ritt er det en opplevelse å sykle i Ukraina, men du kan ikke stille til start med svak psyke. Her er det lite eller ingen info på forhånd, du må være forberedt på å stå opp tidlig og legge deg sulten. Det går fort, stort sett 43-45km/t i snitt og nervøsiteten er til å føle på den første dagen. Sørg for at laget har med nok hjul, reservedeler og bandasjer!

Det positive med UCI ritt er at det meste er tilrettelagt med transfer mellom etappene, hoteller og mat. Det siste var derimot ganske fraværende i dette tilfellet, både når det gjelder kvalitet og kvantitet. You snooze you loose, men egentlig taper du uansett her, med svette pølser og spaghetti på menyen.

Etter serveringen første dag gikk de fleste lagene for å nyte medbrakt, enten tilberedt på kjøkkenet til hotellet eller av supermarkedet som var nærmeste nabo. Hotellrommene var fine, rene, og bød på varmtvann i dusjen, og sykkelparkeringen hadde 24/7 vakthold av paramilitære vakter. Sykkelvask med høytrykk i umiddelbar nærhet. Vi krysser fingrene for at de beholder statusen til 2017, rydder opp i rekkene og asfalterer veiene.