NORSJØ RUNDT

Pris: 300-400 kroner eks lisens avhengig av når du melder deg på
Dato: 01.05.2016
Sted: Skien, Telemark
Kategori: Fellesstart i én pulje
Lengde: 91 km, 1.300 hm
Arrangør: Grenland SK
Deltakere: 188 fullførende hvorav 173 menn og 15 kvinner
Resultater: Trykk her!
Nett: Trykk her!

Rittbloggen er landevei.no sin nye programserie, der vi besøker ulike ritt over hele landet. Den detaljerte beskrivelsen av våre evalueringskriterier finner du helt nederst i teksten.

Landeveis utsendte, Kjetil Farup og Erik Amit Nordlie fra Tryvann CK og Oddvar Kaarbøe fra Nymark IL, har denne helgen besøkt Norsjø Rundt arrangert av Grenland SK. Dette er vår vurdering av rittet.

Les også: Stjernetråkken 2016Vårtesten 2016 og Smaalenene Rundt 2016

SEKRETARIAT: Hente startnummer, etteranmelding, panikkjøp av gels og toaletter - check.

Norsjø Rundt, fellesstart-alternativet på 1. mai

Dette liker vi: Krevende og interessant løype. God stemning i start- og målområdet. Pølser og brus ved målgang!
Dette liker vi ikke: Lang tid før resultatlisten ble offentliggjort. I overkant lang master (15 km). Feltet kan slippes i bunnen av Steinerudsvingene. Feltet vil bli spredt opp bakken slik at det ikke bør være noen problem i hårnålsvingene som følger.
Kommer vi til å stille på nytt? Ja!
Oppsummert: I de vakre og kuperte omgivelsene i Grenland finner vi en perle av et turritt; en tøff løype med harde kneiker og over 1.300 høydemeter, fine omgivelser og passe nærhet til hovedstaden til at dette er et aktuelt alternativ på 1. mai for dem som vil gjøre noe annet enn “blø for rulla” rundt Enebakk.

KARAKTERER

Påmelding: 4 av 6
Fasiliteter: 5 av 6
Sosial ramme: 5 av 6
Rittet fra sadelen: 5 av 6

Grenland SK har arrangert Norsjø Rundt - som ikke må forveksles med Nordsjørittet i Rogaland - siden 2012. I år ble Lågendalsrittet dagen før avlyst grunnet fare for snø. Det bidro til at Norsjø Rundt fikk over 70 etteranmeldinger: 188 fullførende er sannsynligvis deltakerrekord og gir et skikkelig innskudd i arrangørens klubbkasse.

Rittet starter ved Fossum hvor det er rikelig med parkeringsplasser. Sekretariatet ekspederer forhåndspåmelding og etteranmeldinger effektivt og med et smil. Arrangøren har valgt timing-chips som man festet med strips eller tape til hjelmen; det virket å fungere greit for de aller fleste og løsningen etterlater ikke limrester på dyrebare hjelmer.

Arrangøren har valgt én felles startpulje; her er det ingen inndeling etter alder, annen puljestruktur eller seeding. 150-200 mann starter samtidig og geleides av masterbil de første 15 kilometrene før det smeller.

Løypa er av den spennende typen; deltakerne må gjennom en kupert løype hvor det knapt finnes en eneste flat meter - det går enten opp eller ned. Mot slutten av den 90 kilometer lange løypa kommer bakker som bør appellere til enhver som trives med å klatre. Offensiv kjørestil og evnen til å hente seg fort inn igjen er avgjørende for å henge med fremst.

Etter målgang står funksjonærene klare med deltakerpins, Cola og pølser, med musikk på stereoanlegget og muligheter for å lire av seg skrøner og bortforklaringer på hvorfor det gikk som det gikk.

Turritt av denne typen tiltrekker alle typer syklister med stor variasjon i ambisjonsnivå; alt fra gamlemor til ungdom med barberte legger, speedsuit og glinsende varmekrem. For noen er målsetningen å fullføre, noen ønsker å få en god treningstur, mens andre igjen stiller til start for å vinne (selv om ingen vinner kåres i turritt). For de beste kan turritt være frustrerende da det finnes mange gode ryttere som, gjennom å posisjonere ut sine tilmålte watt, greier å henge på når hammeren går, men som ikke har så mye å bidra med ellers. Så lenge alle har rett til å spare på kreftene til det er strategisk lurt å bruke dem kan en ikke surmule over at en ikke kommer fra. Det er ikke uten grunn at det finnes arenaer som aktivritt der ambisjonene er mer likt fordelt. 

Les også: Nordsjørittet åpner for Bukkestyre

PØLSEFEST: Etter målgang fikk vi pølser og brus. De rosakledde lokale heltene var raskt på plass.

Les også: Slik gikk Master-NM i Bodø

Oddvar Kaarbøe, Kjetil Farup og Erik Amit Nordlies egenmelding

Det var god stemning og praten satt løst da vi kjørte inn til Skien fra Oslo søndag morgen. Værmeldingen lovet sol og vi håpet på tørr asfalt selv om det var en tåkeheim vi kjørte ut av. Skyene klarnet opp, og da vi omsider fikk hentet startnumre og begynt oppvarmingen ved Fossum idrettsanlegg falt avgjørelsen om å droppe vest og jakke. Denne beslutningen var vi ikke alene om, i det tettpakkede startfeltet glinset det babyolje fra en og annen som kjørte med korte bein. Våren er kommet!

Norsjø Rundt starter med en lang master. Det går ikke akkurat fort. Dersom du ikke ligger på støtfangeren til masterbilen blir det lett knuffing og nervøs kjøring. I en av hårnålssvingene i bakken kan vi se hvor utrolig mange som er med; nærmere 200 syklister slanger seg tett i tett gjennom Grenlands småveier.

Feltet eskorteres av en politimann på motorsykkel som gjør en utmerket jobb. Han roer ned og varsler motgående trafikk samtidig som han sørger for at feltet holder seg på riktig side av gullinja. Som deltaker er det deilig å slippe unødige bekymringer med motgående trafikk, og når feltet ter seg bra og forutsigbart går det an å fokusere på rittet.

Feltet slippes, og den sedvanlige støtingen begynner. Etter noen kilometer går Marius Blålid (Sandefjord SK) solo. Grenland Sykkelklubb - som har mange ryttere - sender en rytter etter. Han kommer seg aldri opp, og feltet ser aldri Marius igjen. Kudos for sterk kjøring!

I et ritt med nesten 200 startende går det gjerne et velt eller to. Det er også tilfelle i dag. Kjetil og Erik sitter langt bak når feltet nærmer seg Ulefoss, og klarer med et nødskrik å styre unna. Fra hva vi forstår går det bra med ryttere. Lærdommer er den samme gamle: sitt i front.

Etter Ulefoss svinger løypa skarpt til høyre og opp en kneik. Her splittes feltet for første gang. De som ikke kan leksa om å ligge i front får den sure jobben med å tette luker og redde stumpene. Oddvar og Kjetil har vett nok til å sitte fremst; Erik sløver lengre bak og graver et dypt hull i kjelleren for å komme tilbake til de fremste. Det blir brent mye syre ved Ulefoss denne dagen, men vi vet alle at det er verdt å ofre noen ekstra kalorier enn å bli hektet av.

Det går fort i bakkene, men rolig på flatene. Alle sparer krefter til Ryntveitveien og Valebøveien med sine henholdsvis 1,2 og 3,9 kilometre med 9 og 5% helning. Bakkene kommer tett etter hverandre. Det er begrenset mulighet til å hente seg inn igjen. Erik prøver et stunt i Ryntveitveien, uten at det resulterer i annet enn at han hektes av i den påfølgende bakken.

På toppen av Valebøveien med cirka tre mil igjen er den endelige utskillelsen et faktum. Ett ti-mannsbrudd er etablert: Thomas Andersen fra SykkelBjørn, Kristian Høvås og Erling Homme fra Grenland SK, Frank Slevikmoen fra Norefjell CK, Sigbjørn Sørensen fra Hasle-Løren, Roy Arne Tollefsen fra Kongsberg IF, Tor Erik Helgesen fra Skagerrak SK, Øyvind Bjerkseth fra Asker CK samt Kjetil Farup fra Tryvann CK og Oddvar Kaarbøe fra Nymark IL. Resten av feltet er spredt i små grupper.

Bruddet kjører jevn de siste 28 kilometerne. Det er hverken all-out eller støtecup. Et par forsøk på å komme fra er alt. Den eldre delen av bruddet kan prise seg lykkelig, mens den yngre delen nok nå ta en runde på kammerset for å svelge tapte muligheter (og litt stolthet).

Med cirka 1,5 kilometer igjen til mål prøver Landeveis utsendte Oddvar Kaarbøe seg på en flyer. Det eneste han oppnår med det er midlertidig hørselskade, da minst fire av bruddkammeratene brøler “HAN GÅR, PASS OPP!” Roy Arne Tollefsen tar ansvar og sørger for at regelen om ingen spurting i turritt overholdes. Som et dragrace drar han gruppen mot mål. Noen mindre fartsøkninger de siste par hundre meterne avgjør rekkefølgene blant de mest ivrige, andre triller rolig over målstreken.

Marius Blålid vant suverent med 2:33:59 mens  første pulje kom inn på 2:37:40. Beste kvinne ble Anne Cathrine Hansen fra Skagerak Sykkelklubb på 2:46:00.

Forøvrig er det en stor opptur å endelig oppleve et ritt i vår hvor været gjorde det hyggelig å stå i målområdet med en brus i hånda og skravle om taktiske (feil)disposisjoner, hvor vondt det er å komme opp bakkene og hvor deilig det kjentes etterpå når man innser at man fortsatt er med.

Godt levert, Grenland SK!

- Oddvar, Kjetil og Erik

Om bloggerne: Oddvar Kaarbøe (47) flyttet fra Bergen til Oslo for et par år siden, og bosatte seg like godt på Tryvann. Kaarbøe sykler for bergensklubben Nymark IL. Han har vunnet mastercupen i sin klasse, og har topp 5-plasseringer i både tempo og landevei (NM master). Kjetil Farup (36) sykler, løper og deltar i det som finnes av konkurranser, og har det som plommen i egget med startnummer på ryggen. Erik Amit Nordlie (34) er fast bidragsyter for Landevei, sykler for også Tryvann CK og trives best i lange, bratte bakker.

GLADLAKSER: Både Oddvar (venstre) og Kjetil konkluderte med vel gjennomført, alt tatt i betraktning. Vinneren Marius Blålid var det ingen som kunne gjøre noe med.

Testkriterier

Dette er hva Landevei.no sine rittbloggere vektlegger i vurderingen av ritt:

PÅMELDING

  • Påmeldingsvennlighet (nettside, påmeldingsprosess, betaling, etterpåmelding)
  • Lett å finne frem
  • Sekretariat
  • Resultatservice

FASILITETER

  • Parkering
  • Toalett, garderobe, dusj
  • Mekaniker/service
  • Servering inkl målmat
  • Logistikk, transport/oppbevaring av bagasje og verdisaker (hvor relevant)

SOSIAL RAMME

  • Underholdning i start/målområdet (DJ, speaker, helikopter, barneritt, osv.)
  • Publikums-/familiesvennlighet og aktiviteter
  • Hedring av vinnere, premiepall, premieutdeling
  • Motivasjon for å henge i målområdet etterpå

SELVE RITTET

  • Løypevakter
  • Løypeanvisninger
  • Opplevd sikkerhet
  • Matstasjoner/langing (hvor relevant)

Les også: Siste nytt om landeveissykling