– Vi er litt gira på å slå Østfolddamene, og det er blitt blest rundt prosjektet i laget etter at de kom på banen, sier Hilde Østmoen i Eiker XX.

Sammen med Camilla Helen Landsverk har hun lederansvaret for jentelaget i Eiker XX.  De har latt seg trigge av å slå målsettingen til Østfold Women Road Train, som har uttalt at de skal kjøre minst 35km/t i snitt fra Lillehammer-Oslo under Styrkeprøven i juni.

Les også: PÅ GUTTAS PREMISSER 

Eiker-jentene angriper utfordringen på sin måte, og de tar alle midler i bruk.

– Vi ser at å trene med gutta gjør oss sterkere på rittdagen. Jentene strekker seg lenger når de sykler med gutta, sier Østmoen.

BYGGER STEN PÅ STEN
Jentelaget Eiker XX har utspring i en jentegruppe fra klubben som kjørte Gjøvik-Oslo for to år siden, og da holdt de 37km/t i snitt med 10 jenter i rulla. Nå bygger Østmoen videre på den erfaringen, og har siden før jul jobbet med en egen ekspresspulje for Eiker-jentene, som for tida teller et drøyt dusin.

– Vi skal gjøre et forsøk på å sykle fort i Lillehammer-Oslo. Vi ønsker å være litt ydmyke i og med at vi ikke har så mange å spille på, men vi håper å vise at det går an, og at flere jentelag kan tørre å prøve seg selv om de ikke klarer å få tak i så mange som 30 ryttere, sier Østmoen.

Les også: PUSLETE JENTELAG 

HAR GLEDE AV GUTTA
Jentelaget er en del av Eiker XX, et satsingsprosjekt i Eiker CK for både menn og kvinner med proffrytteren Audun Fløtten som trener og veileder. Satsingsgruppa kjører felles treninger med samme målsetting: Styrkeprøven Lillehammer-Oslo.

For å få mer fart på jentene, har Østmoen bevisst satset på å trene med gutta i satsingsprosjektet. Hun er overbevist om at felles treninger gir bedre resultater enn om jentene skulle trent alene, og legger til at det var guttas idé at de skulle trene sammen.

– Fellestreningene våre er lagt opp for både jenter og gutter, og når vi får lov til å trene sammen med de sterke gutta, så ser vi at det er mulig å kjøre hardere. Vi blir trigget av hverandre, forklarer Østmoen.  

Les også: DAMEJAKTEN 

SOLID GRUNNLAG
Oppkjøringen startet allerede i høst med langturer i terreng, der de hadde opp mot 30 ryttere på enkelte økter. Utover vinteren har Eiker XX kjørt to spinningtimer på Stamina Mjøndalen, og en langtur ute hver uke, samt at en del har reist til Syden.

Ryktene om jenteprosjektet i XX-gruppa har spredd seg i hele regionen, og laget har fått seks-sju nye ryttere i tillegg til stammen fra Gjøvik-Oslo. Flere av dem kjører mange mil for å komme på fellestrening.

MÅ PRIORITERE RULLA
I oppkjøringen mot Lillehammer-Oslo kjøres det en obligatorisk fellestrening i uka, men XX-gruppa tilbyr flere treninger.

– Fordi flere i gruppa som kommer langveisfra, har vi lagt opp til en obligatorisk trening i uka. Men folk trener godt på egenhånd, sier Østmoen, og antyder at gjennomsnittet ligger på rundt 10 timer i uka.

– De fleste har jo både familie og jobb av siden av, så her må det tilpasses etter hvor mye tid vi har. Det viktigste er at det er kvalitet på treningene. Derfor er det godt å ha med Audun som trener og veileder i gruppen, sier hun, og legger til at han er ansatt av Eiker CK for å ta seg av fellesopplegget til XX-gruppen.

I tillegg til fellestreningene har laget lagt opp til to oppkjøringsritt. Det første var Eikerrittet, og resultatene derfra viser at jentene er på rett kurs.

– Vi kjørte over 38 km/t i snitt på Eikerrittet, så vi ser at vi får resultater på den treninga vi legger ned. Det er ikke sikkert at vi får til 38 km/t i snitt på Lillehammer-Oslo, men at vi skal greie å kjøre 35km/t, det trigger oss, sier Østmoen.

Les også: FRISTES AV 40km/t 

Saken fortsetter under

EIKER XX JENTER: (fra venstre) Åshild Tovsrud, Therese Zappfe, Mette Sjøberg, Hege Jakobsen, Wibekke Ombye, Camilla Helen Landsverk, Tonje S. Skuland, Hilde Charlotte Østmoen, Ingunn K. Hoen og Malin Nilsson. Ikke tilstede på grunn av sykdom, eksamen, sykling i Syden m.m: Martine Fon, Johanne Stake, Grethe May Steen, Tone Sørensen og Ida Saastad.

KAN LYKKES SOM LITEN
– Gjøvik-Oslo var veldig gøy. Vi hadde en positivitet i laget som gjorde at vi kjørte fort selv om vi var få, og at vi motiverer hverandre i rulla selv om vi er tydelige, det har så mye å si, og det er utrolig viktig for å få fram det beste i hver enkelt, sier Østmoen.

Hun kan ikke matche Østfolddamene i antall. De er over 20 selv med frafall, mens Østmoen i beste fall har et drøyt dusin i sin stall. Hun skulle gjerne hatt noen til. Med flere i rulla er det flere som kan bidra til å holde farten oppe, og rytterne får mer hvile.

Samtidig ser Østmoen også fordeler med et mindre lag, så lenge nivået er jevnt.

– Det er ikke alltid man får en rulle med 30 til å gå fort selv om man er mange. Nå er vi 13 eller 14, så det er klart at vi er litt sårbare hvis noen blir skadet eller syke. Vi har satt av 15 plasser i vår pulje, og vi håper å fylle opp den, sier hun.  

Østmoen ser lyst på Lillehammer-Oslo etter det hun så på lagets første oppkjøringsritt, både fordi laget holdt god snittfart men like mye fordi laget fungerte sammen.

– Der fikk vi til en rulle i front med fem-seks jenter som bidro sammen med de sterke gutta, og til slutt tapetserte vi pallen i dameklassen. Det er slike erfaringer som gjør at vi beholder trua på at vi skal greie dette, sier hun.

Østmoen vet imidlertid at det blir tøffere å holde høy fart over 19 mil fra Lillehammer til Oslo enn på ni mil i Eikerrittet.

LANGSIKTIG PROSJEKT
Med et lite lag har alle muligheter til å bli godt kjent med hverandre, og ambisjonen er å utvide laget på sikt, sier Østmoen, og poengterer at Eiker XX er et langsiktig prosjekt.

– Vi har hatt en jentesatsing i klubben i flere år, og vi ønsker å bygge opp noe over tid. Vi ser jo at interessen øker når vi blir bedre, så XX er en satsing med minst tre års perspektiv fra nå. Det er viktig, særlig når det gjelder jenter, sier Østmoen.