/ Sykler

RYE XP HAR TATT UT TROPPENE

Rye Expressen stiller 22 ryttere fra Lillehammer og 30 fra Trondheim. Her er laguttaket.

Sist oppdatert 10. juni 2016 kl 09.51
LAGUTTAK: Rye Expressen har tatt ut troppene til Lillehammer-Oslo og Trondheim-Oslo. Foto: Sylvain Cavatz
LAGUTTAK: Rye Expressen har tatt ut troppene til Lillehammer-Oslo og Trondheim-Oslo. Foto: Sylvain Cavatz

Rye Expressens mål om å vinne Styrkeprøven både fra Trondheim og fra Lillehammer har gitt kapteinsteamet en utfordrende oppgave inn mot rittet. Bruttotroppen på 66 ryttere, inkludert Elisabeth Solberg som eneste kvinne, har trent felles helt inn til laguttaket ble gjort denne uka.

– Vi har brukt oppkjøringsrittene som oppkjøringsritt, ikke som A-konkurranser. Målet var ikke nødvendigvis å vinne dem alle. Vi har testet ryttere, vi har byttet ut ryttere, vi har testet ruller og eksperimentert med antall i rulla. Det har tatt tid å kartlegge gjengen, sier Brodersen.

Meldinga var klar fra oppstarten på prosjektet The Double i fjor høst: Alle rytterne måtte forvente å bli tatt ut til den ene eller den andre distansen. Hvilken ville avgjøres så nær rittet som mulig, til fordel for lagets beste.

Les også: VIL VINNE ALT 

På de to siste oppkjøringsrittene har rivalen Aurora Borealis slått Rye Expressen, men det tar Brodersen med ro.

– Vi føler at vi har full kontroll.

Les også: STRØKEN GENERALPRØVE 

MANGE FAKTORER
I løpet av vinteren og våren har kapteinsteamet notert og reflektert over timestester ute, FTP-tester inne og dynamikken i rullekonstellasjonene.

– Det satt seg egentlig overraskende enkelt. Det ble veldig tydelige linjer og det var 15-16 klare kandidater i begge troppene, selv om det var noen som lå på vippen på begge distansene. Men brikkene datt på plass de siste par ukene, og vi mener selv vi har to fine lag klare, sier Brodersen. 

– Hovedforskjellene mellom ryttere til Lillehammer-Oslo og Trondheim-Oslo på vårt nivå, er ganske klare. For de som er tatt ut til Lillehammer har vi fokusert på tempokjøring og O2-opptaket. Her skal vi kjøre i rød sone mer eller mindre sammenhengende i fire timer, sier han.

For troppen fra Trondheim har fokuset på O2 og tempo vært et hakk ned, men rytterne må være villige til å sitte 13.5 timer på sykkelen.

– Det sitter mye i hodet på den distansen, men det er sterke, utholdende ryttere, sier Brodersen, og legger til at lagets eneste jente sitter i Trondheimstroppen.

– Elisabeth er en av gutta. Hun er en råsterk rytter.

Les også: MÅ LEVERE 

Saken fortsetter under

Elisabeth Solberg Tempo NMM 2015  Foto Frode Vevle 1400x924
Elisabeth Solberg er med i troppen fra Trondheim. Foto: Frode Vevle

Elisabeth Solberg er med i troppen fra Trondheim. Foto: Frode Vevle

Les også: Flere utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien

Kapteinsteamet er også fordelt etter samme mal: Hva som er best for laget. Derfor kjører Jo Engebretsen og Rune Holden med laget fra Trondheim, mens Anders Åsberg, Thomas Brodersen og Pål Sørvold er kapteiner for troppen fra Lillehammer.

– Jo Engebretsen og Rune Holden har mye og god erfaring med å kjøre fra Trondheim. Fra Lillehammer har vi Anders Åsberg som den rolige, kalde og fornuftige. Jeg er litt mer cowboy og sprut, og da er det fint å ha Anders til å holde litt igjen. Pål kalles The Terminator, for han bare går og går og går i rulla, sier Brodersen, som har tro på kombinasjonen av ulike egenskaper i lederteamet.

Saken fortsetter under

Thomas Brodersen - Rune Holden 1400x924
KAPTEINER: Thomas Brodersen (til venstre) og Rune Holden er kapteiner på henholdsvis Lillehammer og Trondheim. Foto: Ingeborg Scheve

KAPTEINER: Thomas Brodersen (til venstre) og Rune Holden er kapteiner på henholdsvis Lillehammer og Trondheim. Foto: Ingeborg Scheve

Les også: TYNEFAKTOREN 

Dette er Rye XP fra Lillehammer
Trond G Hansen, Ole Petter Skårås, Magnus Bjørndal, Cato Rokne, Rune H Olsen, Øyvind Melvold, Claes Watndal, Henrik Bering, Bård Røsok, Anders Gammelsæter, Torkjell Hillestad, Kjetil Kviseth, Sindre Næss, Gaute Norderhaug, Øistein Olsen, Thomas Hermansen, Paal Andrew Hermansen, Morten Refstad, Knut Steffensrud. Kapteiner: Thomas Brodersen, Anders Åsberg, Pål Sørvold. Sportsdirektør: Johan Haugseth.

Dette er Rye XP fra Trondheim
Jan Einar Rasmussen, Dag Aarvaag, Jarle Kvam, Aage Christensen, Markuz Lindgren, Thor Ivar Doknæs, Pål K. Moen, André Undrum, Fredrik Bergseng, Jarle Skogland, André Granrud, Ingar Høglien, Erling Thunæs, Frank Thomassen, Rached Ben Youssef, Øyvind Korpberget, Martin Sorte, Lars Jørgen Dahl, Elisabeth Solberg, Øystein Schanke, Espen Fossheim, Øyvind Unhjem, Fred Tjensli, Knut Lund, Tom Kristian Horvei, Svenn Erik Jonhaugen, Espen Unaas og Leif W. Løchen. Kapteiner: Jo Engebretsen og Rune Holden. Sportsdirektør: Erik Schøyen.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Rye XP Tyrifjorden Sylvain Cavatz 1400x924
TYRIFJORDEN RUNDT sist helg var siste rittoppkjøring for Rye Expressen. Foto: Sylvain Cavatz

TYRIFJORDEN RUNDT sist helg var siste rittoppkjøring for Rye Expressen. Foto: Sylvain Cavatz

Publisert 10. juni 2016 kl 09.51
Sist oppdatert 10. juni 2016 kl 09.51
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen