Hvis du enda ikke har lært deg kunsten å legge styreteip på bukkestyret, har du muligheten nå.

Her viser programleder Henrik Alpers to gode teknikker: en for novisen, og en for den ambisiøse. 

Styreteipen er båndet som går rundt høyre og venstre side av styret. 

– Det er en deilig liten luksus å bytte det ofte og få ren og ny styreteip, sier programleder Henrik Alpers.  

Det første du må gjøre er å fjerne den gamle styreteipen. Begynn med å vrenge av gummihetta fra gir- og bremsehendlene og fjerne plastikkproppen som sitter nederst på bukkestyret. Deretter begynner du å surre av selve teipen. Den er festet i enden med elektrikerteip, som kan være litt seig å få av. 

Når teipen fjernes ligger det gjerne igjen rester av klister på styret, men dette er ikke noe du vil merke når du legger på ny teip. Under den gamle styreteipen vil også ledninger og kabler komme til syne. 

Det finnes mange farger og ulike typer styreteip å velge mellom – og forskjellige måter å legge den på. 

Utstyr til teiping av styret:

  • Ny styreteip
  • Elektrikerteip
  • Saks
  • Evt: jukselapp (en bit ekstra styreteip)

Slik legger du ny styreteip

Metode: Henrik Alpers' belgiske spurtvri

Åpne den nye teipen. Begynn under bukken, og vikle teipen innover. Begynn med en hel runde rundt hendelen før du begynner å surre teipen oppover. For hver runde skal teipen overlappe med cirka en halv teipbredde. Det er viktig å ikke vikle for tett eller slapt, for da vil det ikke være mer teip igjen når du kommer til toppen av bukken. Hold blikket på teipen mens du surrer, det er fort gjort å slurve.  

Når du nærmer deg bremsehendelen, finner du frem jukselappen. Jukselappen er en cirka 4 cm avklippet styreteip-bit, som du plasserer over baksiden av leddet der bremsehendelen er festet på styret, så det ikke blir noen glippe når du trekker teipen rett over til oversiden av styret. 

På innsiden av alle buene i styret vil teipen sitte noe tettere enn på utsiden. 

Det er forskjellige meninger om hvordan man avslutter surringen, hvordan enden av teipen skal vinkles. Alpers foretrekker at den ender mot senter av styret, nettop slik som han begynte. 

Avslutt teipingen når du når det partiet hvor styret begynner å bli tykkere, rett før stemet. Kanskje du vil ha logoene synlige?

Bruk saksen til å klippe skrått langs teipen, så du får en rettvinklet avslutning rundt styret. Fest denne kanten med to-tre runder elektrikerteip utenpå. Klipp av teipen på undersiden av styret, så ikke skjøtekanten synes. 

Brett gummien fra hendelen tilbake på plass og sett i endepluggen igjen. 

NB: Dersom du vil unngå jukselappen, kan du teipe med samme metode som du bandasjerer en ankel. Teip først over styret, teip så en runde nedenfor hendelen igjen, og så opp over styret og videre. Effekten blir den samme, men det ser bedre ut med denne teknikken. 

Til syvende og sist handler metoden og teipstilen man velger bare om smak og behag. 

– Ikke noe er mer riktig enn noe annet, sier Alpers.

Pro-tip:

– Hvis du vil ha skikkelig stilig sykkel og vise at du virkelig har peiling på det du driver med, så sørg for å ha samme farge på styreteipen som du har på setet. Hvor fett er det ikke å alltid ha ny styreteip når du møter kompiser? tipser Alpers. 

Se alle episodene av Mekkeskolen Landevei her.

MEKKESKOLEN LANDEVEI

Nettserien Mekkeskolen tar deg gjennom det mest grunnleggende innen reparasjoner og vedlikehold av sykkelen din, gjennom totalt åtte episoder fra Landeveis verksted, slik at du slipper å henvende deg til en mekaniker om ting du enkelt kan fikser selv.