En pumpe skal i prinsippet gjøre veldig mye mindre enn å pumpe opp dekket ditt, og leve sånn passe lenge. Likevel går enkelte pumper heden etter bare en sesong, mens andre pumper lever i tiår.

Men hvilken pumpe bør du kjøpe om du skal i butikken å handle denne uken?

Vi har testet fem pumper i ulike prisklasser, og konkluderer med det samme i dag som fra tiden da Landevei og landevei.no ikke engang eksisterte.

Den gule pumpen fra Topeak, Joe Blow, er markedets beste når alle parametre er tatt med i betraktningen. Likevel, les videre om du synes akkurat den pumpen er for dyr, eller har ekstremt mye penger å svi av!

STUDENTPUMPEN

DET ER LITEN TVIL OM hvor BBB har hentet inspirasjon fra da de designet sin Airboost. Denne er til forveksling lik Joe Blow i utseendet. En ting er fargen, men slangefester, manometer og håndtak er også i samme bakgate. Vi legger merke til at BBB har gitt pumpehodet, sykkelpumpens vanligste slitedel, et både visuelt og kvalitetsmessig løft.

En pumpe har som hovedoppgave å pumpe opp et dekk, og så lenge den klarer det står den strengt tatt som godkjent. Ulempen med de rimeligste pumpene er ofte at de er litt kortere, slik at en står vel krumbøyd når det jobbes. Håndtaket er ikke utformet veldig ergonomisk, slik at en får ubehag på enkelte trykkpunkter.

Plattformen er av myk plast og litt ustabil. Nå er det begrenset hvor vondt en kan få av å pumpe opp et sykkeldekk, men når vi har alle disse pumpene i samme rom og pumper sykkel etter sykkel merker vi den store forskjellen. Vår indre, lidenskapelige syklist er ikke den nøysomme typen.

Men så er det nå en gang slik, at en sykkelpumpe skal pumpe et sykkeldekk, og om du er typen som ikke irriterer deg over at pumpen ikke har «tilfredsstillende grad av stabilitet», kjør på med denne varianten fra BBB.

Den pumper faktisk raskest av alle.

FORMANNSPUMPEN

SYKKELBRANSJEN har parret seg med industriproduksjon. Møt sykkelpumpenes dampveivals, denne pumpen er en solid doning for de som bruker dem som mest. Er du trener for en klubb, har du koner og barn som alle sykler, eller er sjefsmekaniker vet du hvor mye deng små og mobile produkter får.

Denne pumpen tåler uhorvelig mengder juling og er laget for dem som bruker dem mest. Fotstykket er laget i et solid stykke aluminium, med en stor manometerskive og god plass til føttene. Både kammer og håndtak er laget i like solid utførelse, og pumpehodet har deler i solid grafitt og aluminium. Slangen er over en meter lang, og pumpehodet fungerer til både pariser-og bilventil. Ekstra pakning følger med på kjøpet.

Om du pumper fra null bar eller mellom 8-10 bar spiller ingen rolle, det føles like enkelt og behagelig ut uansett. Bruker du pariserdekk der luften siver og du har behov for høyere trykk enn til kanttrådsdekk er dette et velkomment innslag. Legg også til at det er dumpeventil på toppen av pumpen, for deg som har et autistisk forhold til korrekt dekktrykkk.

1149 kroner for en pumpe er en mildest talt stiv pris. Men, hver gang jeg pumper med denne tenker jeg to ting: For det første vil jeg pumpe mer, for det andre lurer jeg på hvordan jeg har klart meg uten de siste ti årene. Kjøp om du bruker pumper mye.

FOLKEPUMPEN

TOPEAKS GULE OG SVARTE PUMPE er et kjent skue,er dette en av de mest solgte pumpene til aktive syklister? Pumpen er en favoritt i markedet på grunn av sin moderate pris og gode funksjon. Til denne testen får vi egentlig bare bekreftet det vi allerede visste.

Joe Blow Sport II gir deg akkurat det du trenger. En pumpe som står støtt, har manometer og som lar deg pumpe dekk til 11 bar uten problemer.

Pumpehodet er todelt med vippefeste, her holdes hodet fast enten du bruker pariser-eller bilventil. Med på kjøpet følger også en spiss ventil, om du mot formodning skulle ha en fot- volley- eller basketball i sykkelboden. Skal du over 8 bar må du presse litt på pumpen, men aldri noe slik at det er noe problem. Noe å klage på? Tja, slangen kunne vært litt lenger, manometeret kunne vært på toppen av kammeret så vi så det bedre, håndtaket i plast har ikke samme kvalitetsfølelse som tre eller aluminium, men trenger vi virkelig det?

«Joe Blow» er amerikansk slæng for «hvermannsen», og navnet står virkelig i stil til pumpen også. Skjønt, i dette tilfellet, denne pumpen er såpass bra at vi egentlig ikke klarer å se at en trenger noe mer. Prisen er fabelaktig, og her gir vi tommel opp for kjøp og vel så det.

Kvaliteten kan flere i redaksjonen gå god for. Klar testvinner!

STØTTEKONTAKT

NOEN GANGER tar produktutviklere oss til nye høyder, noen ganger til, æhh, nye steder. Denne pumpen er et eksempel på det siste. Dette er en pumpe med et integrert sykkelstativ. Stativet er justerbart, slik at uansett hva slags sykkel du har skal du kunne sette den stabilt i stativet. Men hva er egentlig behovet her? Vi kan faktisk ikke huske en eneste gang vi har hatt behov for et stativ for å pumpe dekket, og vi har vært i en del situasjoner der pumping er nødvendig.

Har ikke de ansatte hos Topeak vegger hjemme?

Pumpens grunntanke er god. Men problemet er at stativet ikke er spesielt stabilt og det er litt styr å få sykkelen på plass. Pumpen er høy og tynn med en myk bunnplate i plast. Dette gjør at det blir ustabilt å pumpe, i tillegg til at stativet som holder sykkelen på plass også er ustabilt.

Topeak reklamerer med at du kan ha stativet, og dermed sykkelen festet til pumpen mens du pumper, men hvem i alle dager vil feste sykkelen til pumpen? Det er fort gjort å slå hender og fingre borti sete og hjul.

Manometeret er også plassert på toppen av pumpehodet, hvilket gjør at en må slutte å pumpe for å lese det av, ettersom det ellers flyr opp og ned.

Men det som virkelig gjør dette til en kandidat til årets jumbo er prisen på 1449 kroner. Ja, du hørte riktig. 1449 kroner. Søsterpumpen Joe Blow er klar testvinner til den nette sum av 449 kroner, omtrent en tredjedel. Det vil si at du for tredobbelt pris får en dårligere pumpe og et stativ som ikke er spesielt bra. Et godt sykkelstativ koster i butikken 299 kroner. Kjøper du en Joe Blow og et stativ har du altså 750 kroner til gode, noe du kan bruke på nye dekk og slanger i stedet.

Kjøp om du sliter med å få utgiftene til å strekke til.

HORS CATEGORIE

SILCA SUPERPISTA ULTIMATE er kjærlighetsbarnet til en italiensk sportsbil, tysk traktor og amerikansk romskip.

Silca er det italienske merket som i snart hundre år har lagd ikoniske sykkelpumper. Nå kjøpt opp av den tidigere sjefsdesigneren fra Zipp, og flyttet til romfarts- og racinghovedsetet i Indianapolis. Helt uten å tenke pris har de laget en versjon som forener all mulig tradisjon og teknologi. Pumpa står støtt på en tre kilo tung stålfot, likevel så tynn at du står trygt på den med sykkelsko. Ellers er det rustfritt stål og aluminium så langt øyet rekker.

Manometer med laboratorienøyaktighet, den sagnomsuste lærpakningen og slanger hentet fra bremsesystemene på fly. Her er det ikke spart på noe.

Er det nødvendig? Nei. Gir det uovertruffen funksjon målt opp mot konkurrentene? Egentlig ikke. Du kommer deg på jobb både med Skoda og Kia, men Aston Martin er frekkere å ankomme i.

Det er likevel kvalitet, funksjon og snobberi tvers gjennom. Manometeret må monteres nede ved basen, godt beskyttet og nærmest mulig der trykket faktisk måles. Stålkvaliteten er valgt for å kunne tåle å bli ut- satt for kjemikalier og mekanisk slitasje. Denne pumpa er lagd for å brukes, og for å overleve, lenge. Et produkt mange helt sikkert vil le av – «Fire tusen kroner for en pumpe?!!» Prøv i stedet å se for deg kommende generasjoner gripe rundt trehåndtaket og pumpe dekkene før de skal ut på tur, mens de tenker på bestefar da han syklet, altså deg.

For dette er et produkt som kommer til å leve lenger enn deg, i beste velgående. Da kan man kanskje forsvare at dollarprisen på Silca er høyere enn kroneprisen på Joe Blow.

Silca bryr seg ikke om hvermansen, de definerer «hors categorie».