Crank Brothers sin pumpe er som vanlig fra den kanten ganske så unik i utformingen. Pumpa er et byggesett bestående av en slank pumpe, et separat kammer og en måleskive med slange påmontert. Kammeret hektes på pumpa og sikres med en magnet. Det samme gjør vi med måleskiva og slangen. For å pumpe opp kammeret skrur vi bilventil-enden av slangen fast på ventilen på kammeret med kammerspaken i lukket stilling. Vi pumper opp kammeret til 160 psi/11 bar på 46 pump. Når vi så skal sende lufta inn i dekket må vi skru av slangen, snu tuppen til prestaventil og så åpne spaken. Trenger vi å jage inn litt mer luft er nå pumpa avstengt fra kammer og luften går rett fra pumpa til dekket. Måleskiva er passe stor, sitter høyt på pumpa og har tydelige streker mellom 20 og 40 psi - området som er relevant på terrengsykler. Slangen med måleskiven kan tas helt av pumpa og brukes som trykksjekker løst. Men her foretrekker vi helt klart en mindre og digital måler. Slangen og måleskiven kan lagres inne i pumpeskaftet når den ikke er i bruk. 

Crank Brothers’ kammerpumpe gir deg tre ting i en. Hvis du kun ønsker å ha med et fullt kammer så kan du det. Trenger du ikke kammeret med på reisen, kan du la det være hjemme og bare ta med pumpa. Litt smart er dette, men det går utover kvalitetsfølelsen og prisen. Kammeret løst er uansett så stort og tungt at det er uaktuelt å ha det i sekken, da kan du like gjerne ta med hele settet.