/ Sykler

VIL VINNE ALT

Rye Expressen vil vinne både fra Lillehammer og Trondheim.

Sist oppdatert: 20. april 2016 kl 04.00
Rye Expressen vant Enebakk Rundt 2015 og satte løyperekord på rittet. Nå er oppkjøringen mot The Double i gang, og første delmål er å forsvare Enebakk Rundt. Foto: Ola Morken
Rye Expressen vant Enebakk Rundt 2015 og satte løyperekord på rittet. Nå er oppkjøringen mot The Double i gang, og første delmål er å forsvare Enebakk Rundt. Foto: Ola Morken
Lesetid: 5 minutter

– Vi forventer oss en del av Team Kjekkas, sier Thomas Brodersen, som er en av kapteinene i Rye Expressen.

Etter seieren på Trondheim-Oslo i fjor, måtte lista og utfordringene heves. Derfor satser Rye Expressen i år på seier på både Lillehammer-Oslo og Trondheim-Oslo, men de vet at det blir flere seige konkurrenter.

Les også: TYNEFAKTOREN 

– Første generalprøve blir Enebakk Rundt, og det gleder vi oss veldig til. Det er jo et spesielt ritt for oss. Der vi er tittelforsvarere og rekordinnehavere, og det er første generalprøve mot andre lag. Vi stiller med to lag med 30 mann på laget, sier Brodersen.

Rye Expressen har 69 ryttere i bruttotroppen til prosjektet de selv kaller «The Double». Innen juni skal de fordeles med 20 til Lillehammer-Oslo, 30 til Trondheim-Oslo, og de overskytende til andre prosjekter i klubben eller støtteapparatet.

Testresultater og trening tyder på at Rye Expressen har hevet seg sammenliknet med samme tid i fjor. Samtidig er det flere forhold som er annerledes i år enn tidligere sesonger, blant annet at det er 69 ryttere i bruttotroppen mot rundt 50 tidligere.

Saken fortsetter under

Rye XP Mallorca 2014-1-Foto Michelle Engebretsen 1400x924
Rye Expressen vil vise ryggen til alle. De skal vinne både Lillehammer og Trondheim i juni. Foto: Michelle Engebretsen

Rye Expressen vil vise ryggen til alle. De skal vinne både Lillehammer og Trondheim i juni. Foto: Michelle Engebretsen

Les også: ENDELIG SEIER TIL RYE XP 

Akkurat hvem som sykler Lillehammer og hvem som sykler Trondheim ikke avgjøres før så tett opp mot rittet som mulig.

– Nettotroppen avhenger av treningsgrunnlag og kjørestyrke når vi nærmer oss konkurransedagen og ser bedre hvem som vil egne seg best til kort og fort og hvem som skal satse på langt og fort, forklarer Brodersen.

Saken fortsetter under

Rye XP3 Hjerkinn Ola Morken 1400x924
I 2015 lyktes Rye Expressen endelig med å vinne Trondheim-Oslo. De slo ATEA etter flere forsmedelige sesonger som nummer to. Foto: Ola Morken

I 2015 lyktes Rye Expressen endelig med å vinne Trondheim-Oslo. De slo ATEA etter flere forsmedelige sesonger som nummer to. Foto: Ola Morken

FRAMGANG FRA I FJOR  
Selv om ATEA-laget som har vært hovedkonkurrenten på Trondheim-Oslo de siste åra er oppløst, er lagledelsen i Rye Expressen også klar over at det som holdt til seier i fjor ikke nødvendigvis er nok til å vinne i år.

I løpet av vinteren har rytterne jobbet individuelt med sine treningsprosjekter gjennom STAPS-laben in Tyskland og testene viser framgang for alle.

Les også: FENOMENET RYE EXPRESSEN 

Det viser seg også overførbart på lagnivå.

På siste fellessamling på Mallorca leverte troppen ny klubbrekord på testrunden Mallorca Rundt med 9 timer 56 minutter og 27 sekunder. Det er første gang klubben har sneket seg under 10-timers grensa, og det med god margin til tidligere rekord på 10:05. 

– Det er et bra resultat. Vi kjører Mallorca rundt hvert år, og legger det opp som litt rittsimulering, sier Brodersen.

Saken fortsetter under

Rye XP Mallorca 2016 - Foto Privat 1400x924
Mallorca er blitt en tradisjon for Rye Expressen, og årets bruttotropp leverte ny bestetid for klubben på Mallorca Rundt. Foto: Privat

Mallorca er blitt en tradisjon for Rye Expressen, og årets bruttotropp leverte ny bestetid for klubben på Mallorca Rundt. Foto: Privat

FLERE UTFORDRENDE LAG
Rye Expressen konsentrerer seg for det meste om sin egen trening og oppkjøring inn mot Styrkeprøven, men har fått med seg at det skjer ting i de andre lagene også og at det mobiliseres for begge distanser i flere klubber.

Rye vet at Kjekkas IF har headhuntet et knippe sterke ryttere for å holde på tittelen på Lillehammer-Oslo, at ATEA-kjernen er omorganisert til et nytt lag som satser mot Lillehammer-Oslo, og at Stovnerkameratene har ambisjoner om å jobbe seg opp på pallen. Dessuten observerte Brodersen at BOC er i fint driv og kan bli en outsider.  

Les også: KJEKKAS TRIGGES AV RYE XP 

På Trondheim-Oslo ryktes det også at Trønderekspressen kan komme opp med en sterk tropp, og det samme gjelder Foss Sports førstelag som gjemmer seg under radaren med et tilsynelatende uskyldig lag med tilnavnet 15-timers.

Flere ganger har vi sett at det har dukket opp sterke lag rett oppunder rittstart. 

– Det kan godt hende at det er flere som lar seg friste til å prøve seg på Trondheim-Oslo nå som det ikke blir den samme Rye- og ATEA-krigen. Det kan nok åpne for flere lag på denne distansen, mener Brodersen.

MER AV DET SOM FUNKER 
Selv om Rye Expressen i år satser på to ulike distanser, blir oppkjøringen relativt lik foregående år med sesongpremier på Enebakk Rundt, etterfulgt av Ceres lagkonkurranse og klubbens eget ritt Nordmarka Rundt 22. mai.

Dagen etter kjører de Vestfold Rundt, og det rittet har Brodersen ekstra store forventninger til. Sist gang Rye Expressen kjørte rittet, i 2014, var de noen få sekunder unna løyperekorden til Sepura fra 2013. I 2015 var de fast bestemt på å slå rekorden. Men da ble rittet avlyst grunnet ombygging av broen som kollapset på E18.

Les også: VESTFOLD RUNDT AVLYST 

– Vi gleder oss veldig til Vestfold Rundt. I fjor hadde vi bestemt oss for å ta rekorden fra Sepura, men så ble det avlyst. Derfor er vi ekstra ivrige på dette i år, sier Brodersen.

Tyrifjorden Rundt, som er andre del i Oslo Klassikerne, 5. juni blir siste ritt i oppkjøringen, og innen den tid skal nettotroppene etter planen være klare.

I fjor droppet Rye Expressen Tyrifjorden Rundt mot et 30 mil langt ritt på Nord-Jylland. Det gjentar de ikke i år. Et par dusin punkteringer og mer vind og regn enn noen kunne forestilt seg, tvang Rye til å bryte rittet. Turen ble til en av de mer av en tragikomisk teambuilding-seanse enn en siste oppkjøring før Styrkeprøven. 

STAPS testing Markuz Lindgren 1400x924
Rye Expressen tar ingen sjanser med oppkjøring og lar proffene på STAPS-labben ta seg av treningsoppfølgingen. Foto: Privat

Rye Expressen tar ingen sjanser med oppkjøring og lar proffene på STAPS-labben ta seg av treningsoppfølgingen. Foto: Privat

Publisert 20. april 2016 kl 04.00
Sist oppdatert 20. april 2016 kl 04.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen