Kommentar? Diskuter gjerne saken i vårt diskusjonsforum.

Det er tre måneder til Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo skal arrangeres, men arrangøren har nå fått en ny problemstilling i fanget. Statens Vegvesen og politiet vil nemlig ha alle følgebiler bort fra arrangementet. Arrangøren frykter for sikkerheten.

Annonse

– Om følgebiler forbys, vil ikke lenger arrangøren ha noen mulighet til å ta kontakt med du ulike gruppene syklister langs veien. Ta bare Birkebeineren som gikk sist helg, hvordan kan vi få advart syklister om uvær over fjellet om vi ikke har mulighet til å ta kontakt med følgebilene, sier Wilhelmsen.

Han stiller dessuten spørsmål ved hvordan et forbud skal håndheves. Så lenge veien er åpen for trafikk, er det vanskelig å hindre at lagenes støtteapparat og familie kjører distansen – og gir hjelp til syklister underveis. 

– Vi tror ikke følgebilene blir borte, det tror jeg det vil være naivt å tro. Vi er redde vi får skylda for all trafikk den dagen, sier han.

Han er med som arrangør for 18. gang, og forteller at den gode dialogen de frem til nå har hatt med veimyndigheter nå er snudd til at noen nå nærmest jobber mot dem.

– Det er en god beskrivelse. Dette er mitt 18. arrangement, og vi har i alle år hatt en konstruktiv og god dialog. Det er som er nytt av året er at den tidligere samarbeidsprosessen er snudd helt på hodet, sier han og utdyper:

– Vårt inntrykk er at politiet går utover sitt mandat, og bryr seg med både transport-og idrettspolitiske saker de ikke har noe med. Vi har sagt til politet at de gjerne må legge ned forbud mot følgebiler, men bilene blir jo ikke borte fra veien for det. Det eneste vi oppnår med å si nei til følgebiler er at vi ikke gjennomfører obligatorisk kurs for sjåførene, og vi får heller ikke registrert dem. Vi har således ingen sanksjonsmuligheter mot de følgebilene som da gjør noe ulovlig, og vi har heller ikke noe sanksjonsmuligheter mot syklistene.

Akkurat nå er Styrkeprøven inne i en ny runde diskusjoner med Statens Vegvesen og Politiet. Etter den første høringsuttalelsen har Styrkeprøven endret på noe av programmet for å imøtekomme politiets anbefalinger. Foran årets versjon av norske sykkelmosjonisters store høydepunkt har politiet dessuten krevd en rekke store endringer både i traséen og hvordan arrangementet gjennomføres. 

– Politiet ønsker i tillegg rytterne vekk fra Gudbrandsdalen, og de ønsker rytterne vekk fra Oslo, sier Wilhelmsen. 

Politiet ønsker dessuten å avvikle både nattpuljen fra Trondheim og puljen fra Dombås. Det ble nevnt trafikale utfordringer nord for Tretten som årsak. Problemet var i følge politiet at saktegående grupper møtte ekspresspuljene på ugunstige steder. 

– Vi har foreslått å starte nattpuljen 22.00 fra Trondheim i stedet for 24.00. Vi har også foreslått at ekspresspuljenes start forskyves med en time, slik at de starter 07.30 og ikke 06.30, forteller Wilhelmsen. 

– Jeg tror vi får til den endringen, ettersom vi har imøtekommet kravet fra politiet. Det som er litt spesielt er at Statens Vegvesen på ny har sendt saken på høring. Dette er jo å holde arrangøren for narr. De stiller forutsetninger for så å gå enda en runde. Vi frykter nye argumenter, sier han. 

Alle arrangementene som omfattes av Styrkeprøven er rangert som turritt. Dette innebærer blant annet at det stilles andre krav til sikkerhet enn det gjør på eksempelvis Norgescupritt, NM eller internasjonale UCI-ritt, der deler av veien kan sperres av og arrangøren i korte perioder kan holde igjen trafikk, eksempelvis i rundkjøringer.

Norges Cykleforbund har tidligere gitt signaler om at følgebiler i turritt bør forbys.

Saken oppdateres.