/ Sykler

FØLGEBIL FOR MOSJONISTER?

KOMMENTAR: Er mosjonistenes tilsynelatende krav om følgebiler et tegn på at ting har gått galt av sted?

Sist oppdatert: 25. mars 2014 kl 08.32
UNØDVENDIG: Det er unødvendig med følgebiler i Styrkeprøven, mener artikkelforfatteren. Foto: Kristoffer Kippernes.
UNØDVENDIG: Det er unødvendig med følgebiler i Styrkeprøven, mener artikkelforfatteren. Foto: Kristoffer Kippernes.
Lesetid: 4 minutter

Saken debatteres på vårt diskusjonsforum: Forbud mot følgebiler?

Les også:

Vil forby følgebiler

– Det blir mange uoffisielle følgebiler

Nyheten om et forbud mot følgebiler i Den Store Styrkeprøven har vakt oppsikt og fortvilelse blant så vel arrangører som lagledere for de store rekordpuljene.

Er ikke dette egentlig bare et tegn på at ting har gått galt av sted?

Den Store Styrkeprøven med konkurransene Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo er turritt, men de har i mange år blitt kjørt som rene lagtemporitt med store lag av supertrente og hardt satsende mosjonister. Mosjonister som tilbringer flere uker i syden i klubber som har egne strenge laguttak for å få være med i turritt-laget.

Utviklingen har gått i stadig større profesjonalisering hos lagene og stadig mer prestisje i ha de raskeste mosjonistene nedover Gudbrandsdalen og langs E6. Arrangørene har sett denne utviklingen uten å gjøre noe med arrangementet. Rittet har fortsatt blitt definert som turritt og vakthold og organisering har forblitt på turritt-nivå.

I en kamp om rekorder mellom voksne mosjonister har det derfor blitt tydd til midler som hører hjemme i aktive ritt og eliteidrett. Tempodrakter og –hjelmer, krav om høyprofilhjul for å være med på laget, følgebiler og langing i fart. Klart det går på sikkerheten løs. Det er ikke mulig å gjennomføre et sykkelritt der grupper på 30-40 mann sykler på trafikkert vei i over 40 km/t midt i lørdagstrafikken, følgebiler eller ei.

Jeg mener at når ambisjonsnivået er så høyt at hele sykkelsesonger og klubber legger seg i selen kun for å sykle fort fra Lillehammer til Oslo, eller fra Trondheim til Oslo, så er det helt åpenbart at rittet ikke lenger er et turritt.

Hvis å sykle dette rittet som et turritt, uten følgebiler fremstår som for farlig og for kjedelig for de ambisiøse, voksne mosjonistene i tempohjelm foreslår, jeg at de heller legger inn litt satsing på veterancupritt og/eller i Norgescupen. Ønsker man kun ett stort mål for året er Veteran-NM, eller sågar VM og Nordisk fine mål for ambisiøse syklister som er forbi elite-alder.

At arrangøren OCK ikke liker å få et forbud mot følgebiler er selvfølgelig fordi de har sluppet unna med mangefull sikkerhet i mange år, og blir nå tvunget til å ta bort rittformatet som gir de mest oppmerksomhet.

Mine råd til arrangørene av Styrkeprøven er å enten arrangere rittet som et turritt med de begrensninger det innebærer, eller ta ansvar og faktisk arrangere rittet som et aktivt ritt med de ekstra kostnader som da vil tilkomme. At de nærmest forventer regelbrudd hvis et forbud mot følgebiler blir gjennomført synes jeg sier litt om at ambisjonsnivået hos norske tursyklister overgår moralen.

Til syklistene på de halvproffe rekordlagene har jeg følgende råd: 

Ta dere sammen – sett på solide dekk, bruk trøye med lommer og stopp hvis noen tryner og skader seg. Med mobiltelefon på lomma og slange under setet, og noen strategisk plasserte hjelpemenn og -kvinner langs løypa, bør det være overkommelig både sikkerhetsmessig og sykkelmessig å sykle ganske så fort fra Trondheim, eller Lillehammer til Oslo. 

En tredje instans som fortjener en reprimande i denne saken er veimyndighetene og politiet som gjør det så utrolig vanskelig å få sperret veier i forbindelse med sykkelritt i dette landet.

Trondheim- Oslo med sine lange tradisjoner og høye status burde for lengst ha blitt et ritt som landets befolkning kunne samle seg om og som kunne fått gleden av å bli arrangert med trafikkfri vei fra trønderhovedstaden til Tigerstaden.

Engasjert? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor! Du er også velkommen til å sende din kommentar på e-post til redaktør Henrik Alpers. 

Om artikkelforfatteren

Øyvind Aas  //  Redaktør

Øyvind Aas er mannen som startet Landevei i 2010. Han er også initiativtakeren til Terrengsykkelrittet, Eddy Merckx-tempo og flere andre arrangement i Fri Flyts regi. Øyvind jobber i dag som redaktør i Terrengsykkel og terrengsykkel.no, og publiserer artikler i alle sykkelrelaterte media i Fri Flyt.

Trykk her for å sende e-post til Øyvind

Publisert 25. mars 2014 kl 08.32
Sist oppdatert 25. mars 2014 kl 08.32
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen