/ Sykler

DUGNAD REDDER STYRKEPRØVEN

Felles innsats fra alle organer i sykkel-Norge sikrer fellesstarten fra Trondheim, etter at Oslo-politiet ikke bare nektet å stille med vakthold til det aktive rittet, men også truet med å trekke tilbake avtalt sikkerhet til turrittet.

Sist oppdatert 12. juni 2015 kl 21.46
Oslo politiet meldte avbud halvannen uke før Styrkeprøven grunnet mangel på ressurser til å stille med 8 motorsykler til fellesstarten. Foto: Pudelek Marcin Szala
Oslo politiet meldte avbud halvannen uke før Styrkeprøven grunnet mangel på ressurser til å stille med 8 motorsykler til fellesstarten. Foto: Pudelek Marcin Szala

Mandag fikk styreleder i Styrkeprøven AS Morten Mørk beskjed fra Oslo Politidistrikt at de ikke har ressurser og mannskap til å stille med de åtte motorsyklene de selv hadde krevet å ha på veien under Styrkeprøvens aktive ritt. Det var da halvannen uke til Styrkeprøven.

– Jeg brukte mandagskvelden til å forberede hva jeg skulle spørre Gunn Anita Bjørnbakk, som er sjef for trafikkseksjonen i Oslo politidistrikt, om. Det første var om det stemte at de ikke samarbeider med andre distrikter. Der fikk jeg til svar at nei, de samarbeider ikke med noen, og de kommer aldri til å samarbeide med noen. Det er ikke til å tro, sier Mørk.

Det neste Mørk spurte Bjørnbakk, var om hun hadde noe i mot at Styrkeprøven kjører med andre enheter. Der var svaret ja. Hvis Styrkeprøven fikk andre enheter til å bidra til det aktive rittet, ville Oslo politiet trekke alt mannskap fra turrittet også. Hun hadde også gitt beskjed om at ingen i andre enheter skulle ta på seg oppdrag for Styrkeprøven.

Det siste fikk Mørk bekreftet da han kontaktet de sju-åtte av de aktuelle han hadde på blokka. Jo, de ville gjerne bidra, men de kunne ikke, sier han. En stund vurderte Mørk å ha målgang på Olavsgård.

REDDER FELLESSTARTEN
Men fellesstart fra Trondheim blir det likevel for de drøyt 50 rytterne som hadde meldt seg på det aktive rittet.

– Vi konverterer fellesstarten til et turritt på papiret. Det betyr at vi mister politiet, vi mister dommere og vi mister servicebiler, men det skal vi finne en løsning på. Vi har fått dispensasjon fra forbundet til å opprettholde premiene, og matstasjoner og service ordner vi med, sier Mørk.

– Vi kjører full start med gule trøyer, sier Mørk, og legger til at han opplever en enorm innsatsvilje og dugnadsånd fra alle aktører i sykkelmiljøet, også de som tidligere ikke har samarbeidet optimalt.

– Jeg ser en supervilje til å bidra. Bjørn Sætre i Norges Cykleforbund har gått langt utover sine forpliktelser. Turrittutvalget står på. Det er en felles oppfatning om at vi finner oss ikke i å bli behandlet på denne måten, sier Mørk.

Saken fortsetter under

Styrkeprøven food Creative Commons
Mat skal det bli. Foto: Creative Commons

Mat skal det bli. Foto: Creative Commons

TREKKER SEG I 12. TIME
Halvannen uke før rittet melder Oslo-politiet at de ikke har ressurser til å bidra med det mannskapet de selv har forlangt å stille med. Og Styrkeprøven kan bare glemme å finne politistyrker andre steder i landet som kan steppe inn.

– Vi samarbeider ikke med noen, var svaret Mørk fikk fra Gunn Anita Bjørnbakk som er sjef for trafikkseksjonen i Oslo politidistrikt.

TV 2 Sporten forsøkte å få et intervju med politikoordinator Inge Frydenlund eller Gunn Anita Bjørnbakk, som er sjef for trafikkseksjonen. Det lyktes de ikke med. I stedet sendte politiet denne uttalelsen per mail til TV 2: 

«Oslo Politidistrikt er av Politidirektoratet gitt i oppgave å koordinere politiinnsatsen i forbindelse med «Styrkeprøven». Oslo politidistrikt har innhentet oversikt fra de impliserte politidistrikter over tilgjengelige ressurser som kan avgis i det aktuelle tidsrommet. Etter en grundig vurdering fra alle seks involverte politidistrikter, viser det seg at det ikke er tilgjengelige politiressurser til å gjennomføre både turritt og konkurranseritt samme dag på en forsvarlig måte. Dette ville krevd store politiressurser, noe politiet har vært åpen om gjennom hele søknadsprosessen.»

VRIEN SAMARBEIDSPARTNER
Styrkeprøven er helt avhengig av politiets godkjenning for å kunne arrangere rittet. Det har tatt Styrkeprøven over et halvt år å få godkjent traséen og få på plass det formelle rundt sikkerhet til rittet.

Det har ikke vært en lett prosess. Følgebilproblematikken fra 2014 er bare bagateller sammenliknet med de utfordringene Styrkeprøven har opplevd i år. 

– Det er ikke til å tro. Det er en holdning der inne som går på at alle syklister er lovbrytere hvis de ikke sykler med refleks i hjulene og ringeklokke på styret, sier Mørk.

– Etter hvert begynte jeg å ta med meg folk fra forbundet, turrittutvalget og klubbene på møtene jeg hadde med politiet. Jeg var redd de ikke skulle tro det jeg skrev i møtereferatene var sant, sier Mørk til Landevei.no.

Han tror imidlertid ikke at holdningen er universell i hele enheten.

– Det er noen få i Oslo-politiet som styrer dette. Jeg har hatt politifolk fra Oslo-politiet som har kontaktet meg og sagt at de er flaue på vegne av sin egen etat. Politifolk som har mailet meg fra sine private gmail-kontoer, sier Mørk.

MER ENN SYKKELRITT
Jo mer Mørk tenker over den siste uka, desto mer perpleks blir han. Politiets oppgaver handler hovedsakelig om annet enn sykkelritt.

– Etter hele den prosessen som har vært etter 22.juli, og så samarbeider de ikke med noen andre enheter? De øver ikke sammen. Det er ikke til å tro, sier han.

– Jeg har bakgrunn som pilot i Forsvaret. Vi samarbeider med mange enheter. Vi flyr med briter, tyskere og amerikanere. Vi trener og øver sammen. Det må vi, sier Mørk.

morten mørk Foto Styrkeprøven copy
Morten Mørk, daglig leder i Styrkeprøven AS

Morten Mørk, daglig leder i Styrkeprøven AS

Publisert 12. juni 2015 kl 21.46
Sist oppdatert 12. juni 2015 kl 21.46
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen