MERKELIG FASONG: ISM Adamo ser rart ut, men mange synes det er det mest behagelige setet når en sitter dypt i bukken.
ISM Adamo PN 1.0
Pris: 1899 kroner
Vekt: 318 gram
Setetype: Neseløst sete
Nett: bikeshop.no
ISM-setene er ekstremt iøynefallende, der de mangler snute og i stedet lar deg plassere sitteknutene på de to fingrene i front. Adamao har kappet av de forreste 7-10 cm av et vanlig sete, for totalt å eliminere press på bløtvevet. Setet er fortsatt like langt som et vanlig landeveissete, men dette er gjort for å følge UCI-regler om setelengde.
Dette betyr at du sitter langt fremme på setet, mens bakenden faktisk bare henger til pynt. Siden setet er bredere og flatt, senkes setehøyden gjerne med fem mm, mens setespissen også skal plasseres 7-10 cm lenger bak enn vanlig. Setet er ofte observert inkognito på proffenes temposykler, men med unntak av eksproffen Phil Gaimon, er det sjelden vi ser setet på vanlige landeveissykler.
Vi bruker lang tid både på å finne en komfortabel sittestilling, og når den er funnet, tar det fortsatt tid å bli vant til setet. Vi brukte nesten fem dager før vi satt godt. ISM-setene fungerer svært godt til enkelte disipliner. Under rulletrening var dette en befriende opplevelse, aldri har vi hatt så totalt fravær av smerte under statisk hardtrening.
Utendørs er setet aller best til temposykling, men vi synes også det var umåtelig morsomt å ligge dypt i bukken med. Faktisk er det slik at setet nærmest dytter deg frem og ned, og kanskje uten å ville det selv, er du blitt han eller hun som ligger dypt i bukken og stadig søker høyere fart. Setet er laget for fart, en fremoverlent sittestilling og alt som hører dette til.
Dette blir også en av ulempene. Setet er helt supert så lenge en sitter aggressivt og langer ut, men det er ingen steder på setet vi opplever å kunne sitte behagelig oppreist i mange timer. Setet er bredt i tuppen og blir raskt bredere, vi får ikke flyttet oss særlig langt bak før det blir umulig å trå heller. Dette setet må bli lettere, ha smalere fingre og ha en liten hekkspoiler som gjør at vi sitter godt også oppreist. **
Enn så lenge er dette et sete mange bruker til tempo eller triatlon, og som de gjerne også skulle brukt til vanlig landeveissykling, men ikke kan. Dette setet er testens mest aggressive, faktisk så mye at de fleste av oss ikke kan gjøre som Phil Gaimon, og bruke det til vanlig landeveissykling. Men skal du sykle virkelig fort og hardt fra a til b, dette er setet du skal ha.
**ISM lanserte rett etter vi var ferdige med denne testen modellen PN 3.0, som adresserer noen av utfordringene mange har opplevet med setet.
PASSER FOR: Tempo, triatlon og gateritt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.