De skal intet annet gjøre enn å frakte bidons disse flaskestativene, og derav det italienske portaboraccia. Vi mener at flaskestativer skal gjøre minst mulig ut av seg, holde flaskene fast når telen oss hiver, holde tak i flasker av forskjellige diametere uten at vi må gå til brytekamp med dem midt i rittet, og liker dem forsvinnende sorte eller av tynne metallrør. Bling er en selvsagt opsjon. Her er 10.

POPULÆR KARBON: Arundel Mandible, her i Thor-utgave med verdensmesterstriper. Meget godt, holder fast. 27g. Ca. 430,-. (Foto: Arundel)
POPULÆR KARBON: Arundel Mandible, her i Thor-utgave med verdensmesterstriper. Meget godt, holder fast. 27g. Ca. 430,-. (Foto: Arundel)
Annonse

1) POPULÆR KARBON: Arundel Mandible er det mange som liker. Det fås med mange ulike overflate behandlinger slik at du kan finne et som matcher et eller annet annet karbonsvart på sykkelen aldeles perfekt. På bildet i Thor-utgave med verdensmesterstriper. Meget godt; det holder fast og er lettbetjent. 27g. Ca. 430,-. (Foto: Arundel)

INNGANG FRA SIDEN: Arundel Sideloader. Løsningen for små rammer med skrånende overrør. Finnes også i  speilvendt utgave, og da heter det Othersideloader. Karbon, 30g, ca. 430,-. (Foto: Arundel)
INNGANG FRA SIDEN: Arundel Sideloader. Løsningen for små rammer med skrånende overrør. Finnes også i speilvendt utgave, og da heter det Othersideloader. Karbon, 30g, ca. 430,-. (Foto: Arundel)

2) INNGANG FRA SIDEN: Arundel Sideloader. Løsningen for små rammer med skrånende overrør. Det finnes også i  speilvendt utgave, og da heter det Othersideloader. Karbon, 30g, ca. 430,-. (Foto: Arundel)

PER IL CAMPAGNOLOGISTA: Campagnolo Super Record. Prikken over i'en for komplettisten. Karbon, selvfølgelig , 18 g. Ca. 930,-, men du får flasken på kjøpet og funksjonen er, som seg hør og bør fra Campa, utmerket. (FOTO: Campagnolo)
PER IL CAMPAGNOLOGISTA: Campagnolo Super Record. Prikken over i'en for komplettisten. Karbon, selvfølgelig , 18 g. Ca. 930,-, men du får flasken på kjøpet og funksjonen er, som seg hør og bør fra Campa, utmerket. (FOTO: Campagnolo)

3) PER IL CAMPAGNOLOGISTA: Campagnolo Super Record. Prikken over i'en for komplettisten. Karbon, selvfølgelig , 18 g. Ca. 930,-! Du får imidlertid flasken på kjøpet og funksjonen er, som seg hør og bør fra Campa, utmerket. (FOTO: Campagnolo)

MODERNE KLASSIKER: Happy plastic. Elite Custom Race. Evner å gripe slanke flasker og å gjøre plass til de mer  tykkmagede. Min favoritt, selv om det veier sine 40 g. Mange gilde farger. Ca. 90,- . Finnes også i karbon om du må. (FOTO: Elite)
MODERNE KLASSIKER: Happy plastic. Elite Custom Race. Evner å gripe slanke flasker og å gjøre plass til de mer tykkmagede. Min favoritt, selv om det veier sine 40 g. Mange gilde farger. Ca. 90,- . Finnes også i karbon om du må. (FOTO: Elite)

4) HAPPY PLASTIC: Elite Custom Race er ganske rimelig og en moderne klassisker. Det evner å gripe slanke flasker og å gjøre plass til de mer tykkmagede. Min favoritt, selv om det veier sine 40 g. Mange gilde farger. Den mattsvarte holder på grunn av overflatebehandlingen såpass mye dårligere fast enn de blanke variantene at jeg har sluttet å bruke den. Ca. 160,- . Finnes også i karbon om du må. (FOTO: Elite)

SIKKERT GJENNOM ARENBERG: Når Custom Race kanskje ikke strekker til tyr man til Elite Ciussi Gel. Holder fast uansett, men er med sine 80 g ikke av de letteste. Sort- eller klarlakkert aluminium. Ca. 80,- (FOTO: Bikeradar)
SIKKERT GJENNOM ARENBERG: Når Custom Race kanskje ikke strekker til tyr man til Elite Ciussi Gel. Holder fast uansett, men er med sine 80 g ikke av de letteste. Sort- eller klarlakkert aluminium. Ca. 80,- (FOTO: Bikeradar)

5) TIL ARENBERGSKOGEN! Når Custom Race kanskje ikke strekker til tyr profflagene til Elite Ciussi Gel. Holder fast uansett, men er med sine 80 g ikke av de letteste. Sort- eller klarlakkert aluminium. Ca. 140,- (FOTO: Bikeradar)

HELT KONGE: Flaskestativenes flaskestativ mener mange. King Cage i titan (til venstre) og rustfritt stål flankerer King Cage Iris, også i rustfritt. Holder seg pene og varer lenge. Stål: 43 g og ca.180,-. Titan 28 g og ca 450,-. (Foto: King Cage)uminium. Ca. 80,- (FOTO: Bikeradar)
HELT KONGE: Flaskestativenes flaskestativ mener mange. King Cage i titan (til venstre) og rustfritt stål flankerer King Cage Iris, også i rustfritt. Holder seg pene og varer lenge. Stål: 43 g og ca.180,-. Titan 28 g og ca 450,-. (Foto: King Cage)uminium. Ca. 80,- (FOTO: Bikeradar)

6) HELT KONGE: Det er mange som mener at King Cage er flaskestativenes flaskestativ. Titanutgaven til venstre og utgaven i rustfritt stål til høyre flankerer King Cage Iris, også i rustfritt. Dette er er elegant enkelhet som holder seg pen og varer lenge. King Cage i stål: 43 g og ca. 180,-, og i titan 28 g og ca 450,-. (Foto: King Cage)

ALTERNATIVO ITALIANO: Ikke alle liker å ha amerikanske duppeditter på sykkelen sin, og da er et glimrende alternativ til King Cage dette: Elite Ciussi Inox. Rustfritt stål, 48 g, ca. 130,-.
ALTERNATIVO ITALIANO: Ikke alle liker å ha amerikanske duppeditter på sykkelen sin, og da er et glimrende alternativ til King Cage dette: Elite Ciussi Inox. Rustfritt stål, 48 g, ca. 130,-.

7) ALTERNATIVO ITALIANO: Ikke alle liker å ha amerikanske duppeditter på sykkelen sin, og da er dette et godt alternativ til King Cage: Elite Ciussi Inox i rustfritt stål. Et personlig irritasjonsmoment er at de med fulle flasker har en tendens til å ringe når veien er litt ujevn. 48 g, ca. 160,- (Foto: Elite)

URK, URK: Zefal Alu 126. Stiv, passer en eneste flaskediameter, og din bidon forlater heimen i første dump.  Fremdeles interessert? 60 g, sort- eller klarlakkert aluminium, ca. 30,-. (Foto: Zefal)
URK, URK: Zefal Alu 126. Stiv, passer en eneste flaskediameter, og din bidon forlater heimen i første dump. Fremdeles interessert? 60 g, sort- eller klarlakkert aluminium, ca. 30,-. (Foto: Zefal)

8) URK, URK: Zefal Alu 126. Stiv, passer én eneste flaskediameter, og din bidon forlater heimen i første dump.  Fremdeles interessert? 60 g, sort- eller klarlakkert aluminium, ca. 50,-. (Foto: Zefal)

TACX ONLY: Tao. Passer Tacx-flasker. De som er slankere skrangler, og de fetere (eller tacx-flasker med litt vakum i for den del) er det et styr å få nedi. Tappen i bunnen som holder flasken på plass i hylsen knekker lett, men flasken holdes allikevel på plass. Sort- eller gråeloksert aluminium og plast. 40 g, ca. 80,-. Finnes også i karbon for de trengende. (Foto: TACX)
TACX ONLY: Tao. Passer Tacx-flasker. De som er slankere skrangler, og de fetere (eller tacx-flasker med litt vakum i for den del) er det et styr å få nedi. Tappen i bunnen som holder flasken på plass i hylsen knekker lett, men flasken holdes allikevel på plass. Sort- eller gråeloksert aluminium og plast. 40 g, ca. 80,-. Finnes også i karbon for de trengende. (Foto: TACX)

9) TACX ONLY: Tao. Passer Tacx-flasker. De som er slankere skrangler, og de fetere (eller tacx-flasker med litt vakum i for den del) er det et styr å få nedi. Det er også lett å knakke borti rammen med flasken (eller ståltermosen) når den skal nedi fordi stativet mangler den sedvanlige fangeren øverst. Tappen i bunnen som holder flasken på plass i hylsen knekker lett slik at flasken sklir ned. På tross av alle disse forbeholdene: Flaskene holdes på plass (også med knekt tapp), og vi har sett det brukt i Paris-Roubaix bare med et buntebånd om magen for å gjøre det litt trangere. Sort- eller gråeloksert aluminium og plast. 40 g, ca. 130,-. Finnes også i karbon for de trengende. (Foto: TACX)

SOM COPPI TIL SLUTT: Dette er en replica av et dobbeltstativ for montering foran styret, typisk proffutstyr fram til ca. 1950. På bildet er det opp ned. Ukjent pris og neppe særlig lett. (Foto: vintage-bike-shop-com)
SOM COPPI TIL SLUTT: Dette er en replica av et dobbeltstativ for montering foran styret, typisk proffutstyr fram til ca. 1950. På bildet er det opp ned. Ukjent pris og neppe særlig lett. (Foto: vintage-bike-shop-com)

10) SOM COPPI TIL SLUTT: Dette er en replica av et dobbeltstativ for montering foran styret, typisk proffutstyr fram til ca. 1950. På bildet er det opp ned. Ukjent pris og neppe særlig lett. Selvskrevet utstyr på ordentlige L'Eroica-sykler. (Foto: vintage-bike-shop-com)

--

Fotnote: Dette er en oppdatert versjon av artikkelen som først ble publisert på den gamle landeveisbloggen i mai 2013 og flyttet til landevei.no i juni 2013.