HAMBURG CYCLASSICS 2016

RITTBLOGGEN: Landevei pakket kofferten og tok turen til Tyskland for å bli med på Europas største turritt.

Sist oppdatert 5. september 2016 kl 06.00
KLASSIKER: Hamburg Cyclassics er det største landeveisarrangementet i Europa. Foto: CORVOS.
KLASSIKER: Hamburg Cyclassics er det største landeveisarrangementet i Europa. Foto: CORVOS.

HAMBURG CYCLASSICS

Pris: 660-850 kroner (fellesstart 155 km, prisen varierer i forhold til påmeldingsdatoen)

Dato: 21.08.2016

Sted: Hamburg (Tyskland)

Kategori: Fellesstart i puljer

Lengde: 155 km, 825 høydemeter

Arrangør: IRONMAN Unlimited Events Germany GmbH

Deltakere: 20.000

Resultater: Trykk her!

Nett: Trykk her!

Bilder: Trykk her!

Rittbloggen er landevei.no sin nye programserie, der vi besøker ulike ritt over hele Norge og til og med i utlandet. Den detaljerte beskrivelsen av våre evalueringskriterier finner du helt nederst i teksten.

Landeveis utsendte Marcus Liebold har i slutten av august deltatt i Hamburg Cyclassics. Dette er vår vurdering av rittet.

Dette liker vi: En fartsfull løype i én av Europas største metropoler og vakker natur i regionene rundt Hamburg. Syklister som ferdes på avsperrede veier, noe som formidler ekte proff-følelse. Eventyrlig stemning langs løypa og tusenvis av tilskuere som heier på rytterne. Et profesjonelt organisert start- og målområde med muligheter for å ta en dusj, bli massert og å kunne sette fra seg sykkelen. Et bredt underholdningsprogram både i forkant og i etterkant av turrittet med proffenes ritt som høydepunkt.

Dette liker vi ikke: Begrenset antall leiesykler tilgjengelig. Enkelte rytters kjørestil i rittet til tross for gode sikkerhetstiltak fra arrangøren.

Kommer vi til å stille på nytt: Definitivt!

Oppsummert: Hamburg Cyclassics byr på en fantastisk rittopplevelse for alle deltakere uansett fysisk nivå. Om du vil trille rundt en liten tur i byen, eller måle dine krefter med Tysklands beste mosjonister på rittets lengste distanse, støtten fra publikum er garantert. Tusenvis av entusiastiske tilskuere langs med løypa gjør rittet til en folkefest av de sjeldne. Den paddeflate løypa egner seg samtidig godt for å sette nye fartsrekorder på et fellesstartritt. Å sykle ritt på avsperrede veier formidler ikke bare trygghet, men gir også den ultimate proff-følelsen. Norske turryttere, kom dere til Tyskland!

CORVOS_00026932-045
CORVOS_00026932-045

SKILTSPURT: Rytterne passerer bygrensen til hansabyen Hamburg. Foto: CORVOS.

 

RITTINFORMASJON

Med ca. 20.000 deltakere hvert år, er amatørutgaven til Hamburg Cyclassics Europas største mosjonsritt på landeveien. Rittet blir alltid avviklet nest siste søndag i august, og går på samme dag som også proffene kjører sitt ritt. Slik slår arrangøren to fluer i en smekk når logistikken rundt proffenes ritt også kommer amatørene til gode.

Rittet Hamburg Cyclassics har blitt arrangert siden 1996, og har frem til 2005 vært kjent som HEW Cyclassics, før den svenske energileverandøren Vattenfall tok over som navnesponsor i 2006. I år presenterte den tyske klassikeren seg igjen med nytt navn, denne gangen som Euroeyes Cyclassics.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

Ryttere som Jan Ullrich og Erik Zabel, som vant proffutgaven i henholdsvis 1997 og 2001, skal ha mye av æren for at rittet fort utviklet seg til én av de mest ettertraktede mosjonsritt i Europa. Stadig flere amatører ønsket å følge i fotsporene til «Ulle» og «Ete» og ville oppleve Hamburg på to hjul. Når rittet i fjor feiret sin 20-årsdag hadde drøye 400.000 mosjonister deltatt i Tysklands klassiker så langt. Også blant nordmenn nyter Hamburg Cyclassics et godt rykte. Edvald Boasson Hagen vant utgaven i 2011, mens Alexander Kristoff gikk til topps i 2014.

CORVOS_00026932-058
CORVOS_00026932-058

KJENNEMERKE: Løypa til Hamburg Cyclassics går blant annet over Köhlbrandbrücke. Foto: COR VOS.

Rittet har start og målgang midt i Hamburg sentrum i den kjente handlegaten Mönckebergstraße. Snaue 100 meter bak mållinjen befinner målområdet seg, der vi finner vi alle nødvendige fasiliteter som garderober med toaletter og dusjer, sekretariat og matstasjon. Det er muligheter for innlevering av bagasje på egne stands, der denne vil bli oppbevart under rittet. For å nyte byen, og ikke minst oppleve proffenes ritt, kan sykkelen din enkelt settes igjen etter endt turritt, og vil bli oppbevart under oppsyn så lenge som ønskelig. På flere servicestasjoner i startområdet kan smånervøse syklister få siste kvalitetssjekk på trykk i dekkene, girskifting og lignende helt frem til start. Når det gjelder transport til start, oppfordrer arrangøren til å ta offentlig kommunikasjon, men de fleste mosjonister tar uansett turen til start som en kjærkommen oppvarmingstur før rittet. Startnummerutdeling skjer i dagene før selve rittet midt i byen. De frivillige her er kompetente, og hjelper til gjerne med omregistrering eller svarer villig på alle spørsmål én måtte ha – og det til og med på engelsk!

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Rittet er åpent for mosjonister i alle aldersklasser og på alle nivåer. Mens sykkelproffene skal ut på en 250 km lang rundløype, kan turrytterne velge mellom tre ulike distanser på henholdsvis 55, 100 og 155 km. 155 km rittet starter i Hamburg sentrum og går sørover forbi Langenrehm (kategorisert stigning) og Jesteburg tilbake til Hamburg sentrum, før syklistene går ut på en avsluttende runde i hansabyens vestlige strøk. Mens proffene forserer Waseberg, skal alle amatører klatre opp Kösterberg (kategorisert stigning) før de omsider går i mål på Mönckebergstraße. 850 høydemeter fordelt på 155 kilometer vitner om en paddeflat og fartsfull løype. Den snille høydeprofilen er også årsak til at rittet som regel ender med spurt av en større gruppe ryttere, samtidig som forventet vinnertid er mindre enn fire timer.

Les også:Test av racere med ekstra dekklaring

Påmelding til rittet gjør du på enkelt vis via arrangørens hjemmeside. Alt du trenger er et kredittkort og dekning på kontoen. Er du kjapt ute, og melder deg på rittet allerede i desember, kan du spare en god del penger, men selv når du bestemmer deg i siste liten, er påmeldingsgebyret moderat. En startkontingent på mellom 660-850 kroner er ikke mye for 155 kilometer med fellesstartmoro, bra oppvartning i mål og underveis i rittet, samt mulighet for å få oppleve et skikkelig proffritt på nært hold. På hjemmesiden til Cyclassics opplyses det om overnattingsmuligheter og leie av sykler til rittet. Dog skal det være nevnt at det ved 20.000 deltaker fort kan bli tomt for leiesykler, da ikke alle ønsker å utsette godsykkelen for en flytransport og farene det innebærer. Arrangøren bør jobbe med å øke antall tilgjengelige leiesykler i fremtiden.

Hamburg Cyclassics sitt største pluss er selve rittavviklingen. I tillegg til flere hundretalls frivillige, sikrer politiet og brannvesenet løypa meget bra. Uansett om det er tidlig på morgenen og før starten av turrittet, eller sent på ettermiddagen, når proffene er i gang med å kjempe om seieren, løypevaktene er alltid hyggelige, profesjonelle og hjelpsomme. En suveren skilting viser stadig rett vei, og bidrar til sikkerhet i løypa. Feilkjøring eller kaos er ord som får forbli i vokabularet til Tour des Fjords.

Kun minutter etter målgang, der rytterne får deltakerpremie, god mat og drikke (til og med alkoholfri øl om ønskelig), er resultatene tilgengelige på hjemmesiden til arrangøren. Men resultater er noe de færreste ryttere bryr seg om når de stiller i Hamburg. Det er folkefesten som skal nytes.

PS51508231250
PS51508231250

SKYLINE: Med sitt flotte havneområde og gamle lagerbygninger i bydelen Speicherstadt er Hamburg én av de fineste metropoler i Europa. Foto: ARRANGØR.

EGENMELDING FRA FELLESSTARTEN

KARAKTERER

Påmelding: 6 av 6

Fasiliteter: 5 av 6

Sosial ramme: 6 av 6

Rittet fra sadelen: 6 av 6

Mye reising, lite søvn og en sykkel som delvis hadde blitt ødelagt under flyreisen dannet den ikke helt optimale rammen rundt årets deltakelse i Hamburg Cyclassics. Fagkyndig mekanikerhjelp i siste liten sikret dog en noenlunde fungerende og trygg racer å sykle på, samtidig som hotellet med beliggenhet i selve løypa bidro til en god nattesøvn og hvile til rett før start. Etter en kort trilletur til Mönckebergstraße, var spenningen stor til hvordan rittet ville utvikle seg i pulje A, der Tysklands beste mosjonister skulle være representert.

Med 22 varmegrader og solskinn var de ytre betingelser rundt rittet mer enn lovende, og alt var tilrettelagt for et fint turritt i hansabyen Hamburg. Rett fra start ble det satt en marsjfart som skulle sikre en slutt-tid på langt under fire timer. Det var derfor liten mulighet for å granske Hamburgs historiske Speicherstadt, en bydel med store lagerhus fra middelalderen, gamle havneterminaler eller Operaen (Hamburgs skandaleprosjekt). Ryttere fra større klubber la seg tidlig i front og stod for den største delen av jobben i puljen. Deres frontarbeid resulterte i flere splittelser i feltet, og allerede ved dagens første innlagte stigning ved Langenrehm var det klart at puljen ikke ville komme samlet til mål.

SJEKK UT: VÅR PODKAST OM TYSKLAND

Etter fem mil sørover, over store åkre og vindutsatte sletter, der det var en del viftekjøring, var det etter hvert tid for vending. I den lille landsbyen Jesteburg var det fantastisk stemning, og alle ryttere ble heiet frem som proffsyklister. Kun gleden over endelig å ha medvind på vei tilbake til byen var enda større. Når tetgruppen nærmet seg hansabyen igjen etter ni kjørte mil, begynte en noe uvanlig posisjonskamp. Det var fortsatt seks mil igjen gjennom Hamburgs vestlige strøk, og den aggressive kjøringen kan kun forklares med å sikre seg en god fotoplass ved inngangen til byen. Uansett – enkelte ryttere glemte god sykkelskikk og kjørte rett og slett farlig i denne fasen av rittet. Arrangøren har riktignok i alle år satt sikkerheten til deltakerne øverst på agendaen, og hatt stor suksess med kampanjen «Safer Cycling». Men selv de mest erfarne syklister fra arrangørens side, som skal sanksjonere grisekjøring, er maktesløse når alt for ivrige mosjonister tar på seg skylappene og verken ser seg til venstre eller høyre.

20x30-ECAO3349
20x30-ECAO3349

GODKJENT: Landeveis utsendte Marcus Liebold testet løypa til Hamburg Cyclassics og var begeistret. Foto: ARRANGØR.

Det ble noe hektisk når feltet skulle passere start og mål etter drøye to og en halv timers kjøring, i og med at få ryttere skulle svinge inn på oppløpet, mens flertallet skulle fortsette rett frem og ta fatt på ytterligere fem mil. Dog hadde politiet alt under kontroll, og dirigerte alle ryttere inn på rett spor. Med erfaring fra tidligere Cyclassics-utgaver i minne, kom det dog ikke brått på at rittet etter den første målpasseringen startet på nytt igjen. Rytterne i tetgruppen kikket på hverandre, vurderte hverandres krefter, og få kilometer senere var det plutselig full gass. Nå gjaldt det å bite tennene sammen, og kjøre til tanken ble tom. Kilometerne suste unna så det holdt når rytterne begynte å støte på hverandre. Likevel kom aldri noen ryttere seg avgårde, og de fleste bestemte seg for å spare kruttet til den siste stigningen ved Kösterberg, snaue tjue kilometer fra mål. Nettopp i Kösterberg var det nok en gang vill støting, men bakken er verken for bratt eller for lang til å skape avgjørende splittelser i feltet. På Elbchaussee og mot mål rullet feltet sammen igjen, og dermed skulle rittet også i år avgjøres i spurt.

LES OGSÅ: TYSKLANDS KLASSIKER

Tilskuerne var entusiastiske når tetgruppen endelig suste inn på Mönckebergstraße. Publikumets jubel lot adrenalinet i kroppen fosse frem, og mobiliserte de siste kraftreservene. Gapende etter luft, med grimaser som vitnet om smerter, men også med et stort smil kjørte de fleste rytterne i puljen over målstreken. Å komme i mål i Hamburg Cyclassics utløser massevis av lykkefølelser, og sørger for godstemning. Derfor er det ikke rart når det allerede i målområdet snakkes om ambisjonene for neste års utgave. Etter Cyclassics er før Cyclassics!

_20160821_141858
_20160821_141858

SUVENIR: Deltakerpremien du får i Hamburg Cyclassics er en fin medalje. Foto: MARCUS LIEBOLD.

Publisert 5. september 2016 kl 06.00
Sist oppdatert 5. september 2016 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen