RYE JAKTES FRA TRONDHEIM

Favorittstempel til tross, Rye Expressen er fritt vilt fra Trondheim til Oslo.

Sist oppdatert 17. juni 2016 kl 06.00
STYRKEPRØVEN: Rye Expressen vant Trondheim-Oslo 2015, og har favorittstempelet i forkant av årets utgave. Men det er flere som kjører for vippe dem av pallen. Foto: Ola Morken
STYRKEPRØVEN: Rye Expressen vant Trondheim-Oslo 2015, og har favorittstempelet i forkant av årets utgave. Men det er flere som kjører for vippe dem av pallen. Foto: Ola Morken

Tittelforsvarerne i Rye Expressen ligger for tida med beina høyt og tar både livet og konkurrentene med ro. Men det er ikke fordi de er arrogante eller tar seier for gitt. Snarere tvert i mot. Det er fordi matinntak, søvn og overskudd har stått på planen siden siste felles vispeøkt på tirsdag. Og spente er de.

– Det er vel trønderne som er den største utfordreren, men Team Foss har også ett spennende og godt lag som kan overraske, sier Rune Holden, som er en av kapteinene på Rye Expressen og en veteran på distansen.

Årets XP-prosjekt skiller seg vesentlig fra tidligere utgaver i det at Rye Expressen har delt troppen på både Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo, med seier på begge distanser som målsetting. I løpet av vinteren og våren har kapteinsteamet notert og reflektert over timestester ute, FTP-tester inne og dynamikken i rullekonstellasjonene.

Les også: VIL VINNE ALT 

– Hovedforskjellene mellom ryttere til Lillehammer-Oslo og Trondheim-Oslo på vårt nivå, er ganske klare. For de som er tatt ut til Lillehammer har vi fokusert på tempokjøring og O2-opptaket. Her skal vi kjøre i rød sone mer eller mindre sammenhengende i fire timer, sier Thomas Brodersen, som er en av fem i kapteinsteamet til Rye Expressen.

For troppen fra Trondheim har fokuset på O2 og tempo vært et hakk lavere enn for Lillehammer-gjengen, men rytterne må være villige til å sitte 13.5 timer på sykkelen.

Sist uke ble troppene klare. Trondheimslaget teller 30 ryttere: 29 menn og Elisabeth Solberg.

Les også: RYE XP HAR TATT UT TROPPENE 

EN AV GUTTA
Selv om Solberg er første dame i Rye Expressen på aldri så mange år, er hun ikke noen fersking på distansen. Hun har syklet distansen fra Trondheim fire ganger: tre ganger i bedagelig tempo med mor og bror, og en gang i et forsøk på å kjøre fort i rulla til Ullensaker CK. Solberg, tok gull og sølv i Masters-VM 2015, og er regjerende norsk og nordisk mester på tempo og fellesstart.

I september ble hun oppfordret til å melde seg på Expressens opplegg for 2016. Da kom motivasjonen for fullt. Solberg trigges med å trene med menn, og har gode erfaringer med det.

– Jeg syns det er morsomt å vise at vi damer greier å henge med og bidra. Jeg har bevist at jeg henger med. Det er selvsagt fysiske forskjeller på kvinner og menn, men det er egentlig ikke så mye som skiller, sier hun.

I løpet av høsten, vinteren og våren har hun bevist nettopp det. Tråkk for tråkk, watt for watt, har Solberg vunnet kapteinenes tillit.

– Elisabeth er en av gutta. Hun er en råsterk rytter, sier Brodersen, som selv skal kjøre på Ryes ekspresslag fra Lillehammer.

Les også: MÅ LEVERE 

Saken fortsetter under

Elisabeth Solberg Tempo NMM 2015  Foto Frode Vevle 1400x924
WATTSTERK: Elisabeth Solberg er første jente i Rye Expressen. Foto: Frode Vevle

WATTSTERK: Elisabeth Solberg er første jente i Rye Expressen. Foto: Frode Vevle 

TRØNDEREKSPRESSEN
Trønderekspressen er en brokete forsamling av 26 mann. Laget er satt sammen av ryttere fra CK Victoria, TVK og BOC, som alle kjører i sine respektive drakter. Stilpolitiet ville skrevet bøter med gaffel til Trønderekspressen.

– Det ville blitt en festaften for stilpolitiet om de skulle forville seg inn i rulla vår, sier Arne Gran i Trønderekspressen.

Gran, som tidligere satset mest på terreng, re-debuterer i landeveissammenheng med ambisjoner om å bidra til seier på Trondheim-Oslo. Sist han prøvde seg på distansen havnet han i en velt etter 20 mil som tok to ribbein. Men til Oslo kom han likevel sammen med resten av laget til CK Victoria og klokket inn på 16:02. I år bør det helst gå raskere om laget skal innfri ambisjonen om seier.

– Vi kan jo ikke ha som mål å bli nummer to, sier Gran, og legger til at laget ikke har satt noe tidsmål.

Plassering er alt. Og gutta går for seier, selv om Rye Expressen stiller med favorittstempelet etter seieren i fjor da de også slo ATEAs kjøpelag.

– Vi skal kjempe om seieren, men vi må være realistiske. Vi er ikke på nivå med de skarpeste konstellasjonslagene på Lillehammer-Oslo. Styrken vår er at vi er veldig jevne, og vi skal bruke det som en faktor, sier Gran.

Saken fortsetter under

Trønderekspressen 2016 Arne Gran til høyre - Foto Privat 1400x924
TRØNDEREKSPRESSEN kjører for seier, sier Arne Gran (til høyre). Foto: Privat

TRØNDEREKSPRESSEN kjører for seier, sier Arne Gran (til høyre). Foto: Privat

Skal Trønderekspressen ha noen mulighet, er de nødt til å holde kustus på rekkene og holde seg til kjøreplanen. Den har hele laget fått utdelt, og den er på 16 tettskrevne sider.

– Vi må kjøre med god struktur og planlegge skifter godt, og passe på at de som går i front ikke drar opp farten, sier Gran.

Over 543km vil detaljene være avgjørende.

– Vi må passe på at rekkene går tett, at vi ligger godt på hjul og ligger aerodynamisk på sykkelen i front. Her er det mye å hente. Er vi nøye på slikt sparer laget watt uten å redusere farten, og på et ritt som er så langt som 13 til 15 timer, spiller hver watt du sparer en stor rolle.

Les også: TRENER PÅ RULLA SEKS DAGER I UKA 

Lagets taktikk er å åpne konservativ for deretter å hente inn tid mot slutten.

– Det vi ser med dette laget er at vi henter mye tid på konkurrentene på slutten av rittet. Vi starter kontrollert slik at vi ikke kjører i stykker laget før fjellet. Det er på de siste 20 prosentene det er mest tid å vinne, så når vi kommer til Gjøvik tar vi en ny vurdering. Det gjelder å kjøre smart i forhold til hva vi har av ressurser på slutten, men en kontrollert start gir mer krefter når vi nærmer oss Oslo.

Krefter må det også fylles på med underveis. Gran har brent seg på for mye søtmat før, så årets meny er spikra med en kombinasjon av karbohydrater, proteiner og en del fett.

– Poenget er å ha god variasjon. Du blir matlei uansett. For meg blir det riskakene fra Team Sky, karbonader, fiskekaker og vestlandslefse med innrulla røkelaks, forteller Gran.

Næringstom skal han i hvert fall ikke risikere å bli.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Trønderekspressen Ola Morken
I STYRKEPRØVEN 2015 ble Trønderekspressen nummer tre i lagkonkurransen. Foto: Ola Morken

I STYRKEPRØVEN 2015 ble Trønderekspressen nummer tre i lagkonkurransen. Foto: Ola Morken

Publisert 17. juni 2016 kl 06.00
Sist oppdatert 17. juni 2016 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen