NCF: STYRKEPRØVEN FÅR IKKE NM-STATUS

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen ser ikke for seg NM-status for lagtempo langdistanse i Styrkeprøven Lillehammer-Oslo.

Sist oppdatert: 24. februar 2016 kl 07.13
Team Kjekkas er ett av lagene som hvert år satser på Styrkeprøven Lillehammer-Oslo, og som hadde gledet seg til å kjempe om NM-tittel på lagtempo langdistanse i årets utgave. Foto: Håkon Ramstad
Team Kjekkas er ett av lagene som hvert år satser på Styrkeprøven Lillehammer-Oslo, og som hadde gledet seg til å kjempe om NM-tittel på lagtempo langdistanse i årets utgave. Foto: Håkon Ramstad
Lesetid: 4 minutter

RITTKATEGORIER I NCF

  • 1. TRIMRITT: Har som formål å være som inspirasjon til mosjon og trening. Ingen tidtaking eller rangering, bare opplevelser og åpent for alle.

  • 2. TURRITT: Skal være et godt konkurransetilbud for bredden og rekrutteringssport for de konkurranselystne, åpent for deltakere fra 17 år. Tidtaking og rangerte resultatlister per aldersklasse. Kjøres på åpne veier, få krav til sikkerhet, ingen krav til målbue (strek i asfalten holder).

  • 3. AKTIVE RITT: Den primære konkurranse- og rekrutteringsarenaen. Deltakerne må representere en klubb og ha helårslisens. Norgescup, Mastercup, eliteklassen i turritt, og alle barne- og ungdomsritt. NM er det øverste av aktive ritt i Norge. Større krav til sikkerhet, slik som at det ikke er møtende trafikk, og krav om løypevakter i alle veikryss, krav om målbue og krav om kommisær (dommer).

(Kilde: NCF)

En rekke utøvere har den senere tiden ytret misnøye med at forbundet på helgens sykkelting ser an til å stemme mot at distansen Lillehammer-Oslo kan få NM-status I lagtempo, lang distanse.

For ordens skyld, det har altså vært snakk om å gi rittet status som aktivt ritt, noe som vil være en oppgradering fra turritt. Det ville altså vært den oppgraderte utgaven som igjen kunne fått NM-statusen.

NCF forklarer at de ikke er mot å gi en øvelse NM-status som sådan, men at det i dette tilfellet ikke lar seg gjøre.

For per i dag er Styrkeprøven et turritt.

– Turritt kan aldri få NM-status. Det er ikke noe i veien for å kjøre langdistanse lagtempo, men ikke som NM-øvelse, sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.

Tiedemann Hansen mener Kristian Götz’ kommentar er full av faktafeil og følelser, som gjør det vanskelig å diskutere sakens kjerne.

Les også: NM-STATUS KAN RYKE

– Kommentaren til Götz er en samling av argumenter, og det er vanskelig å forholde seg til en slik debatt med så mye følelser, sier Tiedemann Hansen, som likevel tar tak i kronikken til nestlederen i Kjekkas IF.

– Kristian Götz blander vesentlige ting, og han kan ikke ha fått med seg hvilke klasser det gjelder. Det har aldri vært snakk om at det skal være NM-status på et mosjonsritt, og Styrkeprøven er et turritt for mosjonister. Her må vi skille mellom turritt, som er mosjonister, og master, som er aktive klasser. Det som det er søkt om, er NM lagtempo for master.

Men per i dag kommer ikke dette til å skje.

Ivaretar ikke sikkerheten
Videre er det sikkerhetshensyn som gjør at forbundet er skeptiske til at Styrkeprøven eventuelt skulle arrangere NM.

Skal et ritt ha NM-status er det langt flere kriterier som må være til stede enn ved et turritt. Det stilles blant annet langt høyere krav til sikkerhet, og for å få en rettferdig gjennomføring må det også være færre biler i traséen enn det som er mulig mellom Oslo og Lillehammer.

– Vi kjørte en test under Styrkeprøven i fjor, og det bare underbygde vår skepsis til at vi av sikkerhetsmessige hensyn ikke kan tilråde dette. Det er krav om at ikke skal være møtende kjøretøy i et NM og det skal være vakter i alle veikryss, og jeg er ikke sikker på at man er klar for å møte disse kravene, sier Tiedemann Hansen.
En stor ulempe med rittet som går fra Lillehammer er at det første laget kjører relativt alene, men bak dem danner det seg fort en bilkø. Denne køen kan bli både en fordel og en ulempe for de øvrige lagene.

Tiedemann Hansen nevner også kostnadsaspektet ved en slik avvikling. Per i dag har angivelig ikke Styrkeprøven de finansielle musklene til å håndtere et slikt arrangement.

NM kan kun tildeles i aktive klasser
– Vi kan diskutere NM og lagtempoøvelser på langdistanse på masternivå, som er aktive klasser,  og masterutvalget har kommet med forslag om partempo og lagtempo i masterklassene, men ikke på langdistanse, sier Tiedemann Hansen.
Han viser videre til prinsippet om at NM skal være et arrangement som kan arrangeres på forskjellige steder og av ulike klubber.

– Det er også betenkelig for oss at NM-status på Lillehammer-Oslo ville gi promotering til en arrangør. Vi kan ikke love NM-status til én arrangør. Det ville være vanskelig å gjøre lagtempo langdistanse på omgang, slik det er naturlig at et NM er, sier han, og legger til at bane-NM ikke er noen relevant sammenlikning.  

– Jeg ser at Götz trekker fram bane-NM, men banesykling er en OL-øvelse. Det er ikke noen OL-øvelse i turritt, sier Tiedemann Hansen.

Greit å kjøre lagtempo
– Vi har ikke noe i mot at man kjører lagtempo fra Lillehammer til Oslo, og det er ikke noe problem å skjønne at Team Kjekkas hadde gledet seg til dette, men det betyr ikke at rittet kan få NM-status av den grunn sier Tiedemann Hansen.

Sykkeltinget avholdes nå førstkommende helg, og det er der den endelige avgjørelsen vil falle.

Lillehammer-Oslo avvikles fortsatt som turritt, selv om seriøsiteten til flere av deltagerne minst holder NM-nivå. 

Bjørnar Volden BOC - Morten Grimsgård Kjekkas - Foto Ola Morken 1400x924 copy
Øyeren Rundt, som er siste ritt i trippelen Oslo-Klassikerne, er et turritt, åpent for alle konkurranselystne fra 17 år og eldre. Foto: Ola Morken

Øyeren Rundt, som er siste ritt i trippelen Oslo-Klassikerne, er et turritt, åpent for alle konkurranselystne fra 17 år og eldre. Foto: Ola Morken

Publisert 24. februar 2016 kl 07.13
Sist oppdatert 24. februar 2016 kl 07.13
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen