KJEKKER SEG

FREDAGSPRATEN: I juni går Kjekkastoget Lillehammer-Oslo. Det er bare å sæla på.

Sist oppdatert 28. november 2014 kl 05.47
KJEKT Å HA: Kjekkas IF har verdens beste støtteapparat. De ligger et hestehode foran, i følge laget selv. Nå skal de prøve seg på Lillehammer-Oslo. Foto: Privat
KJEKT Å HA: Kjekkas IF har verdens beste støtteapparat. De ligger et hestehode foran, i følge laget selv. Nå skal de prøve seg på Lillehammer-Oslo. Foto: Privat

– Første desember må kroppen i gang igjen etter et par måneder med relativt lite trening, sier Aleksander Stijelja, som sikter mot ny seier på Lillehammer-Oslo i 2015.

I år vant Team YT-Torshov Sport Styrkeprøven Lillehammer-Oslo. Nå er Team YT ferdige med Styrkeprøven, men en del av rytterne satser friskt videre. Med nye rammer rundt rittet har Kjekkas-gutta fått ny giv for prosjektet, sier Stijelja.

Han er en av mange på Team YT-Torshov Sport som var oppgitt over sikkerheten og følgebiler i årets utgave av Lillehammer-Oslo. Nå syns han rittopplegget ser langt bedre ut, så sant arrangøren greier å gjennomføre det slik de skisserer.

Hvorfor satser du nok en gang på Styrkeprøven?
– Det er jo positivt at de gjør noe med Styrkeprøven. Det med sikkerheten og det praktiske har vi selvsagt ikke fått testet ennå, men det ser lovende ut, sier Stijelja, full av pågangsmot og treningsiver.

– Det blir spennende å kjøre Styrkeprøven som et rent Team Kjekkas-tog. Selv om mange av oss har bidratt på Team YT, blir dette en ny setting, litt andre forutsetninger og forventninger, og jeg gleder meg til å se hvordan det slår ut. Vi startet som en kompisgjeng og nå er vi endelig mange nok til å kjøre et eget Kjekkastog i heloransje drakter. Det blir spennende å måle krefter mot andre og se hvor vi står som rent klubblag. Men det blir beinhardt, sier han ivrig.

Stijelja har klokketro på mannskapet, både rytterne og støtteapparatet.

– Støtteapparatet vårt er verdens beste. De er få, men ekstremt gode, og de skal ha masse skryt, sier han entusiastisk.

Rytterne er også av beste sort, og dedikerte til tusen. Men han skulle gjerne sett at laget hadde noen flere i stallen. Stijelja har vært med på Styrkeprøven lenge nok til å vite at det blir både sjukdom, skader og frafall.

– Team Kjekkas er et 20-mannslag, og for tida har vi 22 mann på lista. De vi har er det kvalitet på. Mange er fra Team YT og vi vet hva de kan, så vi trenger ikke så mye nytt. Men vi skulle gjerne hatt 5-6 mann til, slik at det er flere som må kjempe om plassene.

Hvem blir de tøffeste utfordrerne? 
– Lillehammer. De ble nummer to i år, og må nok regnes som favoritter. De stiller visst med omtrent samme lag som i år, men etter det jeg har hørt kommer det noen forsterkninger også. Dessuten kommer det helt sikkert flere outsiderlag som blir tøffe. 

Saken fortsetter under

Aleksander Stijeljia Haute Route Team Kjekkas -foto Team Kjekkas 1400x924
KJEKT: Kjekkas IF prøver å ta en fellestur til noe spektakulært hver sesong. I 2013 var det Haute Route, og Aleksander Stijelja stortrivdes gjennom 900 seige kilometer. Foto: Privat Hvordan skal seieren sikres? – Vi er selvstendige folk, og folk som vet hva som vet hva som kreves for å nå målet. Team Kjekkas har ikke noe spesifikt kollektivt treningsopplegg, men mange av oss har opplegget fra Carl Erik Pedersen gjennom Team YT, sier Stijelja, som selv legger ned rundt 15 timer i uka hele vinteren og trapper opp til 20 eller bedre fra mars.

KJEKT: Kjekkas IF prøver å ta en fellestur til noe spektakulært hver sesong. I 2013 var det Haute Route, og Aleksander Stijelja stortrivdes gjennom 900 seige kilometer. Foto: Privat 

Hvordan skal seieren sikres?
– Vi er selvstendige folk, og folk som vet hva som vet hva som kreves for å nå målet. Team Kjekkas har ikke noe spesifikt kollektivt treningsopplegg, men mange av oss har opplegget fra Carl Erik Pedersen gjennom Team YT, sier Stijelja, som selv legger ned rundt 15 timer i uka hele vinteren og trapper opp til 20 eller bedre fra mars.

– Jeg begynner litt forsiktig fra første desember for å gi kroppen en sjanse til å venne seg litt til treningen etter et par måneder med relativt lite, men fra første januar begynner kjøret for alvor, sier han ivrig, og forteller at planen er som den har vært de siste åra.

– Fram til første april er det mye mengde. Det handler om å få lagt ned nok timer, sier han.

– For meg betyr det både langrenn, løping og litt annet, slik at jeg ikke er drittlei av å spinne når vi kommer til april, sier han, og legger til at skiturene om vinteren er gode mengdeøkter for ham.

Dessuten skal det kjøres en del styrke, og hovedbolken der legges ned før snøen går.

– Det blir litt lite styrke i sesongen, så det er noe jeg prøver å tenke ekstra på i offseason. Det har gitt gode resultater for meg før, sier han.

Team Kjekkas kommer også til å kjøre noen fellessamlinger i løpet av vinteren, hovedsakelig i Norge. I tillegg reiser Stijelja til Sierra Nevada i slutten av mars for å samle mil og timer med tørr asfalt under hjula. Andre deler av laget satser på Mallorca med samme målsetting litt senere på våren.

Men du antyder at livet er mer enn lagtempo?
– Nå har jeg flyttet til Trondheim og er litt borteboer i forhold til team Kjekkas, så jeg håper å kjøre flere fellesstarter denne sesongen og få med meg en del av rittene i mastercupen, slik at jeg forhåpentligvis kan kvalifisere meg til å få være med i Master-VM, som går i København på slutten av sommeren, sier Stijelja, som vet at det kommer til å bli tøft.

– VM er det overordnede målet, men det er mye bra folk i 30-39-årsklassen, så det er ikke bare å møte opp og forvente å få være med, sier han, og antyder at det slett ikke er sikkert at han kommer til å kjøre lagtempo Lillehammer-Oslo i Styrkeprøven i all framtid.

– Den nye fellesstarten fra Trondheim virker veldig spennende og frister definitivt. Det blir et helt annet kjør og et helt annet ritt når det kjøres som fellesstart, og det tror jeg veldig på. Hvis vi ikke hadde stilt i lagkonkurransen med Team Kjekkas hadde jeg nok stilt der. Det blir en ny utfordring, selv om det er langt. Men jeg har jo lyst til å kjøre litt annet enn bare lagtempo også, sier Stijelja. 

Publisert 28. november 2014 kl 05.47
Sist oppdatert 28. november 2014 kl 05.47
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen