GULLIKSEN OG TRÆEN VANT ROJAN RUNDFAHRT

Line Gulliksen vant overlegent, Torstein Træen var raskest av alle og terrengspesialisten Vidar Mehl vant både klatretrøya og seniorklassen.

Sist oppdatert 4. juli 2016 kl 08.51
INGEN SOLSKINNSDAG for Vidar Mehl på siste etappe av Rojan Rundfahrt 2016. Foto: Kirsti Ruud
INGEN SOLSKINNSDAG for Vidar Mehl på siste etappe av Rojan Rundfahrt 2016. Foto: Kirsti Ruud

Line Gulliksen vant samtlige etapper i dameklassen og tok hjem den rosa sammenlagttrøya i Rojan Rundfahrt på Hadeland i helga, mens Torstein Træen var raskest av alle uansett klasse. Han vant både sammenlagt og U21. Terrengspesialisten Vidar Mehl imponerte med andreplass sammenlagt, seier i seniorklassen og klatretrøya for helga.

– Jeg ble litt for tung i ræva på sisteetappen da det var mountain top finish, så Ringeriks-kraft-rytter Torstein Træen, som var i en vesentlig lavere vektklasse enn meg, stakk og vant sammenlagt, sier Mehl, som har Birken og grusklassikerne i august som noen av sesongens høydepunkter.

Men Mehl er ingen nybegynner på smale dekk.

– Jeg satset på landevei før i tiden, før jeg konverterte til terrengsykkel, så jeg syns det er moro å kjøre noen landeveisritt innimellom. Jeg bruker dem hovedsakelig som trening for terrengsatsingen, og da særlig med tanke på grusbanking i august, sier Mehl, som ikke gir seg med Rojan Rundfahrt.

– Nå skal jeg kjøre Tour de Hallingdal denne uken, også det for å få en bolk med mye og hard trening. Håper det skal gi et løft inn mot høstsesongen, sier han, og understreker at han ikke har noen planer om å konvertere tilbake til tynne hjul.

Les også: MOT DELTAKERREKORD I TOUR DE HALLINGDAL 

Fullstendige resultater 

Saken fortsetter under

Line Gulliksen - Torstein TRæen - Vidar Mehl - Nicolai J HEum - Eirik Bruland - Foto Kirsti ruud 1400x933
TRØYEPARADE på startstreken før siste etappe. Fra venstre: Line Gulliksen, Torstein Træen i ungdomstrøya, Vidar Mehl i klatretrøya, Nicolau Heum i gult og Eirik Bruland i sprinttrøya. Foto: Kirsti Ruud

TRØYEPARADE på startstreken før  siste etappe. Fra venstre: Line Gulliksen, Torstein Træen i ungdomstrøya, Vidar Mehl i klatretrøya, Nicolau Heum i gult og Eirik Bruland i sprinttrøya. Foto: Kirsti Ruud

ROJAN ER STORT
– Seier er alltid gøy, men jeg tror faktisk at å vinne Rojan er noe som alltid vil stå på toppen av min liste! Og i år hadde de til og med klart å få rosa ledertrøye til damene, som jeg har etterspurt siden første året, sier Gulliksen, som kjørte etapperittet for femte gang.

For henne er Rojan Rundfaht en fast post på terminlista hvert år.

– Jeg har faktisk vært med å kjøre Rojanrundfahrt siden 2011, så jeg har vært med nesten siden starten. Rittet er i år som alle år tidligere det mest episke på kalenderen min. Men konkurransen blir tøffere hvert år, og i år var det en kraftig økning i antall påmeldte jenter. Jeg håper og tror at det vil bli enda flere neste år, og vil anbefale jenter i all slags form å komme å bli med. Rojan er så mye mer enn et sykkelritt, noe man må delta for å forstå, sier hun, og gir arrangøren kudos for konsept og gjennomføring.

– Gutta bak arrangementet fortjener rungende jubel og stående applaus for det de har fått til her!

Les også Landeveis guide til norske ritt framover sommeren: SOMMERENS HØYDEPUNKTER 

Saken fortsetter under

Line Gulliksen - Foto Kirsti ruud 1400x933
SLITEN Line Gulliksen etter siste etappe. Foto: Kirsti Ruud

INSPIRERT AV TOUR DE FRANCE
Rojan Rundfahrt kjøres hver sommer. Her kjempes det om gul og rosa sammenlagttrøye for menn og kvinner, hvit ungdomstrøye, samt grønn spurttrøye og polkadot-trøye for beste klatrer.

Etapperittet på Hadeland ble arrangert for sjette gang, og åpnet med prolog på 3.5km torsdag kveld der de 16 beste herrene og de fem beste damene gikk videre til S.O.-Bang-sprinten for å slåss om både seier og bonuspoeng. Andre etappe gikk fredag kveld, med 65km fellesstart. Rittet ble avsluttet lørdag med det arrangøren antyder var tidenes tøffeste løype i Rojan Rundfaht.

– Årets siste etappe var hardere enn noen gang. I stedet for å kjøre ned den smale veien mot Julibakka, svinger vi opp til høyre mot Bleiken stasjon. Her kjøres det en liten runde før man kommer tilbake og inn i Julibakka fra andre siden. Etter Julibakka kjører man videre til Breigutua og etterhver ned Ringdalslinna og langs Jarenstranda. Her er det nå igjen mulig å ta korteste vei mot Lynnebakka. Det hele avsluttes på toppen av Lynnebakka, etter 3.6km med 9 prosent stigning. De siste 2.2km med hele 10,7 prosent stigning, forteller rittleder Hans Arne Hvinden.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

RR bubbles - Foto Kirsti ruud 1400x933
BOBLER: Sjampisen på pallen ble ikke soset bort på sprøyt. Foto: Kirsti Ruud

BOBLER: Sjampisen på pallen ble ikke soset bort på sprøyt. Foto: Kirsti Ruud

Publisert 4. juli 2016 kl 08.51
Sist oppdatert 4. juli 2016 kl 08.51
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen