SPENNENDE TOUR I VENTE

ANALYSE: Årets Tour de France byr på mye spenning, mener Kurt Asle Arvesen.

Sist oppdatert 3. juli 2015 kl 06.00
SPENT: Kurt Asle Arvesen er spent på hva som kommer til å skje under Tour de France. Foto: Marcus Liebold.
SPENT: Kurt Asle Arvesen er spent på hva som kommer til å skje under Tour de France. Foto: Marcus Liebold.

Hvem: Kurt Asle Arvesen (40)

Hva: Sportsdirektør i Team Sky

...

Etter ett års ventetid er det endelig duket igjen for verdens største sykkelfest. I morgen braker den 102. utgaven av Tour de France løs, og foran oss ligger tre herlige uker med masse spenning og sykkelglede. Landevei og sportsdirektøren i Team Sky, Kurt Asle Arvesen, har tatt en nærmere titt på årets Grand Boucle, der den første uka kommer til å bli avgjørende.

Tour de France 2015 starter med en 13,8 kilometer lang tempo i nederlandske Utrecht. Vil det bli avstander mellom sammenlagt favorittene allerede på Tourens første dag?

- Det kan fort bli noen sekunder. Tempoen er ikke så teknisk, men det er noen svinger og dersom du ikke er en god temposyklist, vil du fort tape verdifull tid i forhold til dine konkurrenter, mener Kurt.

LYTT OGSÅ TIL: Vår podcast om Tour de France

Betyr dette at vi vil se en Chris Froome som kjører alt hva remmer og tøy kan holde?

- Han kommer til å kjøre med alt han har, og jeg tror at han kommer til å gjøre det bra i forhold til mange andre sammenlagt ryttere. Men han kommer nok ikke til å vinne tempoen. Det er viktig å kjøre fornuftig gjennom hele Touren, minner Kurt om.

SIDEVIND OG BROSTEIN

Dagen etter den innledende tempoen venter en tøff etappe med mye sidevind når rytterne store deler av dagen skal sykle langs med kystlinjen. Er det fare for at deres kaptein Chris Froome blir blåst av veien, eller hva ser du som den største trusselen på etappen fra Utrecht til Zélande, spør vi?

- Det vil være en utfordrende etappe for alle sammenlagt kandidater. Dersom det er sidevind, er det kun et begrenset antall ryttere som kan sitte i første vifte, analyserer Team Sky sin sportsdirektør. Laget vi stiller til start med i Touren er rustet for sidevind og vil ta godt vare på Chris. Så håper jeg bare at han ikke blir tatt ned som i fjor.

Du refererer her til hans velt på brosteinsetappen med målgang i Arenberg, som dere i Team Sky bokstavelig talt har vonde minner fra. Også i år vil det bli syv sektorer og til sammen 13,3 kilometer med brostein på den 4. etappen. Er det uforsvarlig å jage ikke-brosteins-spesialister over dette underlaget i Tour de France?

- Nei, det synes jeg ikke. Velt eller uhell kan også skje på andre underlag. Hvis du ser på Chris Froome i fjor, så veltet han allerede dagen før brosteinsetappen og knakk et bein. Men det ble jo bare dysset ned, og så veltet han igjen før han kom inn på brosteinen faktisk.

Hvordan har dere i Team Sky forberedt dere på årets brosteinsetappe fra Seraing til Cambrai, lurer vi på?

- Vi kommer bl.a. til å bruke våre nye sykler med demping (Pinarello Dogma K8, red. anm.). Så har vi testet dekk i øst og vest. Det samme gjelder dekktrykk og dekkdimensjon. Vi var også og rekognoserte etappen i april i forkant av La Flèche Wallonne. Men det er klart at det blir noe helt annet når du kommer der i 50-60 km/t i kamp med 200 andre, enn når du kjører stille og rolig på en recon. Likevel er vi så godt forberedt som vi kan, forteller Kurt.

KRIG OM SEKUNDER

Bonussekundene er tilbake i årets utgave. Med målgang oppe på steinbratte bakker som Mur de Huy (3. etappe) og Mûr de Bretagne (8. etappe) inviteres sammenlagt rytterne til å vise seg frem tidlig i løpet for nettopp å kapre bonussekund. Vil det bli fullt kjør eller taktisk spill?

- Du må ta sekunder, der du kan. Men taktisk spill er alltid en del av Tour de France og vil også prege årets Tour. Det blir en veldig bra utgave og spennende for oss som skal se på, men utrolig stressende for de som skal være med hele veien. En som skal kjempe i sammendraget, må være på hver dag og hele tiden sitte foran for ikke å tape tid.

SJEKK OGSÅ UT: Stort bildegalleri fra NM landevei!

Dagen før rytterne får seg en velfortjent hvile i Pau, står det en lagtempo på programmet. Kommer denne lagtempoen ikke litt sent med tanke på at enkelte ryttere på dette tidspunktet allerede kan ha blitt veltet ut av Tour de France? Vil ikke det i så fall bli ulike forutsetninger for lagene, spør vi?

- Ja, et godt poeng. Men det er kanskje akkurat det som arrangøren har tenkt å fremprovosere her, svarer Kurt. Det gjelder å ha et mannskap som klarer å komme seg gjennom den første uka, men velt og uhell kan alltid skje. Det er bare en del av gamet.

...

2. del av intervjuet med Team Sky sin sportsdirektør kommer i morgen. Da vil Kurt Asle Arvesen analysere bl.a. motstanderne til Chris Froome og vurdere hvilke muligheter de norske rytterne har når det gjelder etappeseier. Så følg med på Landevei!

Publisert 3. juli 2015 kl 06.00
Sist oppdatert 3. juli 2015 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen