– Jeg synes det var veldig hyggelig å bli spurt. At de tenkte at jeg kunne være en god løsning for dem. Det var fristende, og det kunne ha blitt en god erfaring for meg videre, men jeg valgte til slutt å takke nei, sier Lukkedal til Landevei.
Grunnen til avgjørelsen er et prosjekt som har pågått i det samme tidsrommet.
I kraft av rollen hans rundt NTG Bærum og å fungere som sportsdirektør på ritt i regi av Ringerike SK og Asker CK i utlandet, har det blitt jobbet for å finne en modell som kan formalisere rollen til Uno-X i prosjektet.
Forsterker juniorsatsinga
Denne sesongen bidro sykkelsponsoren til å dekke 50 prosent av utgiftene under Valromey Juniors, Giro Lunigiana Juniors og Philippe Gilbert Juniors. I tillegg stilte Uno-X med kjøretøy under et par av løpene.
På startlistene figurerte også navnet «Team Uno-X-NTG».
Neste år er planen at båndene mellom Uno-X og NTG-skolene skal forsterkes ytterligere. Det gjelder ikke bare miljøet i Bærum, men også Kongsvinger, Lillehammer og Bergen.
– Vi har holdt dialogen med Uno-X over tid om å starte en juniorsatsing. I utgangspunktet gjelder avtalen for de neste to åra, og jeg skal være leder for den satsingen. Det føltes litt feil for meg å forlate det prosjektet når alt kom til alt, forteller Lukkedal til Landvei.
Ved siden av vil han fremdeles være engasjert som trener ved NTG Bærum.
Lest denne? Uno-X-trener Espen Aareskjold får drømmesjanse:
Han skulle egentlig slå seg opp som avdelingsleder i barnevernet. Tilfeldigheter sendte «brobyggeren» Espen Aareskjold ut på en helt annen reise. Nå fortsetter den i verdens beste sykkellag.
Økte utgifter
Det er en kjent sak at ting har blitt dyrere i samfunnet vårt etter pandemien. Det rammer naturlig nok også idretten.
Både hos forbundet og ute i klubbmiljøene er det vanskelig å holde budsjett når prisene på drivstoff, mat, strøm, og reisekonstnader har skutt til værs.
Dette rammes spesielt de små aktørene innenfor bransjen, som dermed ofte blir tvunget til å holde seg hjemme.
Lukkedal mener derfor samarbeidet mellom NTG og Uno-X er et svært etterlengtet tilskudd til den norske sykkelmodellen.
– Satsingen er i seg selv viktig for norsk juniorsykling. Det at vi nå kan dra på tur med svært lav, eller bortimot uten egenandel, vil hjelpe mye. Tanken er at de beste og nest beste juniorene, de som er klare for det, skal kunne få matche seg internasjonalt i UCI-ritt.
På sikt tror han samarbeidet vil bidra klargjøre rytterne for større oppgaver senere i karrieren.
– Vårt hovedfokus vil være konkurranser utenfor Skandinavia. Det er marginer å hente for ryttere som er vant til «norske felt» på rundt 50 mann, og ikke helt har vendt seg til å ligge i posisjonskampen med den farta som venter i UCI-rittene med enda høyere nivå. Et slikt tilbud skal bidra til å dempe det gapet, noe som også kan gjøre at man lykkes raskere når man kommer opp i seniorklassen, påpeker Lukkedal.
– Vi jobber med saken. Jeg kan ikke si så mye mer, sier Roy Hegreberg til Landevei.
Stian Remme har ved flere anledninger avkreftet at han er i forhandlinger om den ledige stillingen:
– Ingenting nytt på denne fronten, melder Remme som fra før av er engasjert i forbundet som landslagssjef for U23 og som prosjektleder for sykkelskolen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.