JUBLET: Team Qhubeka-Assos tok en flott seier ved Giacomo Nizzolo i Clásica de Almería. Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter
Det spanske éndagsrittet Clásica de Almería endte i en massespurt, i det som var en nervøs avslutning.
Det blåste kraftig på den spanske sørkysten, noe som gjorde det krevende. Noen lag forsøkte å splitte feltet i sidevinden, men lykkes ikke.
I stedet ble det en rekke velt, som tok ut ryttere som Álvaro Hodeg (Deceuninck – Quick-Step) og Iván García Cortina (Movistar).
Deceuninck – Quick-Step hadde imidlertid flere kort å spille, og Florian Sénéchal ble ledet først ut på oppløpet. Franskmannen kunne starte spurten fra front, men han fikk en for lang vei til streken.
Fra femteposisjon kom Giacomo Nizzolo i stor fart og kom rundt med 100 meter til målstreken. Det var ingen som kunne matche Team Qhubeka-Assos-rytterens fart og dermed tok den regjerende europamesteren sesongens første seier.
Sénéchal tok annenplassen, mens Martin Laas (Bora-hansgrohe) ble nummer tre.
Debuterte for sitt nye lag
Den eneste nordmannen til start i Almería var Amund Grøndahl Jansen, som debuterte for sitt nye lag, Team BikeExchange (tidligere Mitchelton-Scott/Orica-GreenEdge).
27-åringen, som mandag denne uken ble far for første gang, fortalte Landevei kvelden før rittet, at han og laget ønsket å gjøre rittet hardt og ville helst ikke at det skulle ende i en massespurt.
De krevende værforholdene, med mye motvind, gjorde imidlertid den oppgaven vanskelig. I stedet fikk nordmannen en vanskelig jobb med å spurte mot feltets raskeste menn, men kom aldri helt i posisjon.
– Det var hektisk. Jeg var ikke helt hard nok på posisjoneringen til å kjempe i toppen, forteller han til Landevei, etter å ha kommet på 11. plass i rittet.
OVERLEGEN: Grøndahl Jansen var aldri i nærheten av å kunne hamle opp med Giacomo Nizzolo. Foto: Cor Vos
De siste kilometerne nær sentrum av Almería var tekniske, med en rekke 90-graders svinger, som strekke ut feltet.
Grøndahl Jansen sier han fikk god hjelp, men mistet lagkamerat Michael Hepburns hjul.
– Jeg mistet hjulet hans i en skvis, rundt to kilometer fra mål. Han ville nok ha vært gull vært på slutten om jeg hadde kunne følge der.
Lyktes så vidt med å overleve
Team Qhubeka-Assos, laget som tidligere het NTT Pro Cycling og huset Edvald Boasson-Hagen og Rasmus Tiller, ble reddet i siste time i fjor.
Laget måtte ha på plass en ny hovedsponsor for å kunne fortsette, men det drøyde lenge og etter hvert ga lagets sjef, Douglas Ryder, rytterne beskjed om at de kunne se etter nye lag.
Boasson-Hagen endte etter hvert opp med å signere for Total Direct Energie, mens Tiller vendte hjem til Uno-X. Andre ryttere som Michael Valgren dro til EF Education-Nippo.
Team Qhubeka-Assos er det laget med minst ressurser i WorldTouren, og søndagens seier var nok en viktig motivasjonsfaktor å bygge videre på – både for Nizzolo og lagkameratene.
Laget fikk også et oppløftende resultat i det stjernepregede Étoile de Bessèges, hvor østerrikeren Michael Gogl ble nummer seks i sammendraget.
Saken oppdateres!
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.