Quick-steps manager Patrick Lefevere presenterte i dag sitt nye profflag på kvinnesiden, AG Insurance-NXGT.
I desember gjorde han det klart at han ønsket å satse på et kvinnelag, selv om han gjentatte ganger har blitt beskyldt for å trenere utviklingen på damesiden, snarere enn å støtte den.
– Kvinnesykling vokser veldig raskt. Akkurat nå mener jeg at det ikke er høyt nok nivå på rytterne i de nåværende WorldTour-lagene, sa han den gang.
De største lagene i kvinnenes World Tour, Jumbo-Visma, Uno-X, Movistar, DSM, Trek-Segafredo og UAE har alle ganske like satsinger på både. menn og kvinner, men Lefevere ønsker å følge en annen utviklingstrapp, mer lik den Uno-X har på herresiden:
– Det er derfor vi starter med juniorer og unge ryttere, vi ønsker å tilby dem et miljø de kan utvikle seg i. Vi må øke antallet kvalitetsryttere i feltet, det er slik sporten vil vokse og bli økonomisk bærekraftig, sier han i et intervju med nettstedet wielerflits.
AG Insurance har sponset det belgiske sykkelforbundet i over 25 år, og vil via Lefeveres forretningsforbindelser bli en del av det nye laget kalt AG Insurance- NXTG Racing.

GUDFAR: Patrick Lefevere er en av de mektigste i europeisk sykkelsport. Nå lanserer han kvinnelaget AG Insurance-NXTG Racing. Foto: Cor Vos.
NXTG Racing Team har siden starten i 2019 vært et utviklingslag, som etter planen skal bli til tre fra nyttår.
Laget har søkt om å bli en del av Women's WorldTour allerede fra neste sesong, og i tillegg til utviklingslaget skal de også starte et juniorlag.
– Vi håper dette kan være en inspirasjonskilde for andre topplag, til å laget et eget utviklingslag. Jeg tror dette er nøkkelen til hele prosjektet, sier Lefeveres forretningspartner og sportssjef Natasha Knaven den-Ouden.
Lefevere selv ønsker å bruke erfaringer fra sitt eget lag, Quickstep Alpha-Vinyl, i det nye laget.
– Vi har gode resultater når det kommer til å jobbe med og trene unge ryttere. Vi vil bruke den samme filosofien med dette laget, og gi unge og talentfulle ryttere en trygg retning for å utvikle seg selv. Vi ønsker å gjøre det på den samme måten som definerer «The Wolfpack», sier Lefevere.