Koronakrisen har vært ekstremt tøff med norske rittarrangører, og tidligere i dag kunne vi lese at Interspons er slått konkurs. Så hva skjer med procycling.no, et nettsted utviklet av Interspons? Redaktør Jarle Fredagsvik forklarer.
FØLGER OPP: Procycling.no fikk en verst tenkelig start på sin nye finansieringsmodell, men satser på å dekke Tour of Norway også i 2021. Foto: TON.
Lesetid: 3 minutter
I går ble det kjent at Interspons, en av de største maktfaktorene i norsk sykkelsport er konkurs.
Interspons har også vært kjent som eier og drifter av nettstedet procycling.no, og mange lurer på hva som skjer med nettstedet fremover.
– Er du glad i sykling og vil ha et nettsted er det procycling.no som gjelder. Vår fremtid styres av hvor mange abonnement vi selger, og her må leseren velge selv, sier en offensiv redaktør for procycling.no, Jarle Fredagsvik.
– Dette har vært planlagt lenge, så procycling.no er skilt ut i et eget selskap som heter procycling.no AS. Vi har stått på egne ben siden i våres, sier han.
NYTT SELSKAP: Birger Hungerholdt opprettet procycling.no AS som eget selskap tidligere i år. Foto: Henrik Alpers.
Procycling.no har i en årrekke vært Norges største nettsted for sykkelnyheter fra norsk og internasjonal proffsykling.
Frem til i våres har nettstedet altså vært en del av selskapet Interspons, men etterhvert som Birger Hungerholdt har solgt, avviklet eller skilt ut de mange produktene fra selskapet, har også procycling.no blitt et produkt som nå skal klare seg selv.
Joker Fuel of Norway er eksempelvis ett av produktene som er avviklet tidligere i år.
Nettstedet har levert nyheter fra proffsirkuset åpent i nesten ti år, i hovedsak finansiert av Interspons’ sponsorinntekter.
Mens koronakrisen sendte den ene bedriften etter den andre ut i økonomisk uføre, nå nylig også det som tidligere var moderselskapet, skulle procycling.no klare seg selv med en brukerfinansiert løsning.
– Fra månedsskiftet februar-mars gikk vi over til en abonnementsløsning, der vi skal selge abonnement så vi kan leve av det. Men alle som driver med lignende vet at korona ikke akkurat var et springbrett for abonnement av noe slag, sier Fredagsvik.
I våres ble som kjent det meste av sykkelarrangement avlyst, og nettstedet lå tilnærmet lik brakk i perioden. Etterhvert som ritt og arrangementer tok seg opp, har også publiseringsfrekvens og leserne kommet tilbake, og nettsiden er nå tilbake der de var før verden tok en pause.
HISTORIE: Procycling.no har fulgt Joker Fuel of Norway tett, nå er laget historie. Nettsiden består.
Hektisk høst
Mens vårsesongen var krise for rittarrangører og profflag, fikk produsenter av sykler og utstyr tidenes oppsving.
Da det ble umulig å reise og verdens befolkning i stor grad bestemte seg for å bli der de var, i tillegg til at sykling ble fokusert på som koronavennlig transport, førte det til tomme lagre på både sykler og utstyr for mange.
Men for sykling som idrett har det vært langt mørkere, før vi nå er i gang med tidenes mest hektiske sykkelhøst.
– Det er en spesiell sesong, og vi får håpe det som blir satt opp av løp blir kjørt. Ryker det løp nå blir den nedadgående spiralen dårlig. Jeg er redd for at vi ikke har sett konsekvensene for hva som skjer med de store linjene, med rytteroverganger og sponsorflukt, jeg tror det er mye vi ikke kjenner til ennå. Planen vår er selvsagt å dekke alt dette, men jeg håper det ikke bare er negativt å skrive om fremover, sier han.
Selv om det kanskje er mørke tall som skjuler seg bak tv-bildene av de store rittene, er det hektisk å dekke det som skjer. I en normal sesong er det største løpene fordelt utover hele året, mens de nå er komprimert inn over et par måneder denne høsten.
– Det er en merkelig sykkelsesong som er ekstremt komprimert, og akkurat nå går det hals over hode i brosteinsritt, Paris-Tours og det er Giro d’Italia samtidig. Jeg kan ikke akkurat klage, og akkurat nå er det jævlig gøy, sier Fredagsvik.
SATSER I TØFT MARKED: Redaktør i procycling.no, Jarle Fredagsvik, saster alt på en vellykket abo-løsning i historiens tøffeste sykkelsesong. Foto: Privat.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.