Alle bilder: Henrik Alpers

Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

 Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

 Passer for: Rittsyklister som vil ha en lett toppmodell

Bra: Hvor moro er det ikke med en lett sykkel, oppfører seg eksemplarisk på veien, forbedrede aerodynamiske egenskaper,
Ikke fullt så bra: Kan bli veldig aggressiv for mange, hvorfor nøye seg med plass til 25mm dekk?

Priser og tilgjengelighet er ikke klart ennå. Sykkelen vil i Norge distribueres av Stians Sport as.

SJEKK UT DISSE FILMENE: Mekkeskolen #1 - Mekkeskolen #2

USYNLIG: Bremsen er flyttet under krankhuset for å kunne gjøre setestagene mer komfortable. Det funker som fjell.

Landevei var ikke umiddelbart tilfreds med forrige generasjon Scultura fra Merida, særlig ikke da generasjon to var en klar testvinner i en av våre første sykkeltester.

LYTT TIL: Radio Landevei

Nye Scultura, den fjerde i rekken, ble lansert i forbindelse med åpningen av Giro d’Italia. Landevei var til stede for å ta nyskapningen nærmere i øyesyn.

TOPPMODELL

Den nye toppmodellen kommer med to ulike rammemodeller. Scultura Team er den modellen som Lampre-Merida vil bruke, en modell der rammevekten er på snaut 750 gram i størrelse medium.

Ramme og gaffel veier til sammen under kiloen, så det er definitivt lette saker de byr på.

Til deg som vil rope høyt ut at du har noe av det letteste som er å oppdrive på markedet lanserer Merida også Scultura 9000, en ramme som er ytterligere 70-90 gram lettere.

TRANGT: Men plass til mer. Merida sier maks 25mm dekk, vi tror du får plass til både 26, 27 og 28mm.

Denne modellen er så lett at den blir for skjør for proffene å bruke, den vil simpelthen ikke tåle belastningen av å sitte i et takstativ eller ha en rytter som hviler seg på overrøret.
Selv om det finnes lettere rammer i sågar horrible prisklasser, Merida mener at vekten på 750 gram for en ramme er det letteste det går an å lage en serieprodusert sykkel i 2015.

Merida er en av verdens største rammeprodusenter, så de vet trolig hva de snakker om.

Kuriosa #1: For deg som synes det virker skummelt å klemme på en ramme fordi den gir etter, det er slettes ikke rart. De tynneste veggene på nye Scultura er bare 0,4 millimeter tykke!

Kuriosa #2: Det går med 10- 15 arbeidstimer med manuelt arbeid for å lage en ny Scultura. Til produksjon av en rimelig og tyngre ramme kan en nøye seg med halvparten.

RYDDIG: Den gamle kabelløsningen var slaskete. Den nye funker som fjell.

KOMFORTABEL OG MER AERODYNAMISK

Forrige generasjon Scultura skåret svært dårlig på aerodynamiske tester, noe Merida selv bekrefter når de presenterer sin nye Scultura.

Den nye rammen har en helt annen form på rørene, den etter hvert så kjente kamtail-formen som Trek i sin tid begynte med.

Er du helt blank innebærer det kort forklart at tverrsnittet på rørene har form som en flyvinge, der den bakerste delen av vingen er kuttet av. Dette er gjort både for å tilpasse seg regelverk, gjøre rammene lettere og stivere.

Akkurat aeroegenskapene har vi null muligheter til å etterprøve, så her stoler vi som vanlig på produsentens data.

En ting vi har mulighet til å etterprøve er dog komforten i sykkelen.

Her skårer nye Scultura høyt. Veldig høyt. Det tar tid å bli kjent med for så å presse en sykkel så du virkelig kjenner forskjell på vekt og stivhet, men kjørefølelsen er umiddelbar.

Meridaens suverene komfort er den desidert mest suverene følelsen på denne sykkelen, og her utmerker den seg klart sammenlignet med konkurrentene sine.

UNDERLIGGENDE: Bakbremsen sitter under kranken. Det er enkelt å jobbe med den når en først kommer til.

Vi fikk tatt Meridaen med på ca 250 kilometer og 3000 høydemeter totalt, og vi har god sjekk på klatre-og utforegenskapene på sykkelen.

På begge deler står det til mer enn godkjent, og vi liker særlig at vi utfor har med et solid bygg å gjøre. Det er nok av lette klatresykler som kan oppleves som litt veike når det går fort nedover, nye Scultura er solid og trygg i svingene.

Komforten både foran og bak på sykkelen gjør det også tryggere å sitte avslappet nedover. Vi slipper følelsen av å bli ristet løs når vi heller vil bremse inn mot svingen.

NEGATIVT?

Det er lite å utsette på den nye Sculturaen, men ha i bakhodet at Merida generelt ligger i øvre prisklasse. Merida er en av verdens største sykkelprodusenter, de leverer i hopetall for andre kjente merkevarer og har følgelig en stor utviklingsavdeling som koster mye penger.

Bakbremsen er gjemt under rammen, og er med det noe mer tuklete å skru på enn en tradisjonell felgbrems. Dog, det er ikke denne delen av sykkelen vi skrur alt for mye på. Skal en først justere bremsen er gjerne sykkelen i et stativ uansett.

Merida sier selv at den nye rammen har plass til 25mm dekk, mot 23mm på den forrige modellen. På vår testmodell var det tilsynelatende plass til enda større volum på dekkene. Vi stiller dog spørsmål ved å stoppe ved 25mm, all den tid trenden går mot stadig bredere dekk og felger.

Men, som Merida selv sier, dette er en sykkel for proffene, og de av oss som kjører raskest og er mest fleksible i kroppen. Vi har på de tre dagene vi har testet sykkelen svært lite å utsette på kjørefølelsen, og det er tross alt det viktigste.

MODERNE: FSA leverer komponenter til sykkelen. Vi liker den moderne styreformen på K-Force-styret.

OPPSUMMERT

Meridas nye Scultura har gjort forbedringer vi setter pris på siden sist. Rammen kombinert med bredere felger og større dekkvolum gir oss en mer komfortabel tur.

Mest av alt liker vi at sykkelen oppleves som langt mer robust, dette er en sykkel som tåler mer av større ryttere. Den forrige Sculturaen opplevet vi at ga litt etter når vi presset den i høy fart i krappe svinger, mens det nå er en sykkel som befinner seg helt i toppsjiktet. At Merida selv sier at de har tatt lærdom av en sykkel de ikke var fornøyd med er også tillitvekkende. Det er nok av produsenter som nekter for at åpenbare bommerter i det hele tatt har eksistert.

Uten at det er avgjørende for sykkelen, vi synes designet er mer tiltalende, og ser frem til å få sammenlignet sykkelen med toppmodeller som Cannondale EVO, Specialized Tarmac eller Ridley Helium for å nevne noe.

Dette kan være en potensiell testvinner for fremtiden.

INNHOLDSRIK: Dette er alle karbonbitene som brukes i en Scultura-rammme. Rammen bygges for hånd.