Ridley sykler distribueres i Norge av Racingdepot.

 

Annonse

Krossesongen er over i Norge og er halvveis i Europa. Sykler lanseres således på litt uvante tidspunkt i forhold til hva vi er vant med på landeveien.

Samtlige av Ridleys krossmodeller kommer for denne sesongen både med skive-og kantileverbremser. Det betyr at du kan velge akkurat hva du vil ha. Skivebremser blir stadig mer vanlig blant forbrukere, mens aktive ryttere fortsatt foretrekker kantileverbremser.

Ridley X-Night, toppmodellen

Toppmodellen fra Ridley er en rendyrket krossykkel. Høyt krankhus, kort overrør og bratt styrevinkel betyr en ekstremt kvikk sykkel det er lett å hoppe over barrierer med.

Det betyr også en sykkel som vil oppleves som veldig nervøs i høy fart, særlig om en skal bruke sykkelen til pendling eller lange grusturer. Ikke en utfordring for den erfarne syklisten, men om du har masse penger og skal ha én sykkel til alt mulig, vurder noe annet enn så lenge.

Avbildet modell koster intet mindre enn 49999 kroner, men kommer da med tubularfelger fra Zipp. Dropper du skivebremser sparer du 2000 kroner.

SKIVER: Alle modellene blir levert med både skive– og kantileverbremser. Her en X-Night med skivebremser.

Ridley X-Fire, lillebror

Mens X-Night er en rendyrket toppmodell er X-Fire en lett og eksklusiv sykkelkross, dog med en mer avslappet geometri. Her er styrerøret i normal høyde, krankhuset lavere og akselavstanden normal.

Dette minner mer om en landeveissykkel enn en kross, og er et supert alternativ til deg som vil ha sykkel til alt fra Trondheim-Oslo til vintertrening på grusveier. Fortsatt er det en sykkel i øvre prissegment. Avbildet modell koster 27999 kroner.

SMARTING: X-Fire er fortsatt en dyr og velutstyrt sykkelkross, men med snillere geometri blir den mer anvendelig til allroundbruk.

Ridley X-Ride, rimelig og rask

X-Ride er modellen for deg som vil ha en rendyrket kross, men ikke har råd til toppmodellen. Geometrien er identisk som på X-Night, men rammen er av aluminium og utstyret rimeligere. Vekten blir høyere, men den oppfører seg helt likt som sin langt dyrere storebror.

Mange utøvere har dette som sin reservesykkel ved siden av X-Night. Avbildet modell får du for 19990 kroner.

RÅTASS: X-Ride er en rimelig modell med samme, aggressive geometri som toppmodellen.

Ridley X-Bow, innstegsmodell

Mer grovbygget landeveissykkel enn sykkelkross. Men plass til store dekk har den, og dette er en skikkelig god sykkel for penga. Du har mulighet til å sette på skjermer, noe som gjør den til en populær treningssykkel om vinteren, vel så meget som langtursykkel på grus og grovt underlag.

Avbildet modell koster 15990 kroner.

RIMELIG: Med X-Bow får du en rimelig kross du kan bruke til alt.

Ridley X-Bow Allroad

Samme geometri som overstående modell, men Allroad er laget nærmest utelukkende for pendling. Modellen har urbane farger, skjermer er inkludert og det sitter på grove asfaltdekk med lite mønster. Perfekt også til en tur på grusen, men ikke særlig å bære med seg i krossløypa.

Allround disc ligger på 12990 kroner.

PENDLER: Perfekt til turene til og fra jobben eller gjennom marka.