Amerikanske Specialized holdes av mange som en ledende produsent både på landeveien og i skogen, men de ønsker også å oppnå samme posisjon i sykkelkrossens verden. Dette er et marked som tradisjonelt har blitt dominert av merker som Ridley, Guerciotti og Colnago. Specializeds alternativ for gjørmeelskere går under navnet «CruX». Modellen ble lansert før 2013, og vi har testet nr. tre på rangstigen, CruX Expert. Den observante leser har allerede fått med seg at dette er en modell utstyrt med de mye omtalte hydrauliske skivebremsene fra Sram. Disse ble tilbakekalt under vår testperiode, men fungerte godt nok til at vi kunne gjennomføre testen på forsvarlig vis.

Annonse

Inspirasjon fra landeveien

Da de lanserte CruX kalte Specialized den for en «Tarmac for gjørma». Tarmac er navnet på Specializeds kompromissløse landeveissykkel hvor maksimal stivhet og respons er målet. Etter å ha testet CruX må vi si oss relativt enig med Specialized. Du skal lete lenge etter en sykkelkrossramme som er stivere enn denne. Følgelig er komforten ikke på topp, for dette er en rendyrket rittmaskin som skal få deg raskest mulig til mål. Både det massive frontpartiet og baktriangelet bidrar til den høye stivheten. Underøret er nesten sjokkerende stort, noe som garantert er hentet fra den nevnte Tarmac-serien. Styringen er presis og kvikk som få, samtidig er dette en sykkel som aldri viker en millimeter. Det er dermed ikke sagt at CruX er ustabil. Den lange hjulbasen (1025mm) sørger for trygg oppførsel ved høy fart og i teknisk utfordrende partier.

Varierende komponenter

Cockpiten med styre og stem er satt sammen av Specializeds egen produkter. Dette er solide komponenter, men du kan spare relativt mye vekt ved å bytte til lettere alternativer. Sannsynligvis kan du også kjøpe deg til økt stivhet her, om det er viktig for deg. Setet er, som alltid fra Specialized, meget komfortabelt. Den kjipe setepinnen i aluminium hører imidlertid ikke hjemme på en slik sykkel, tung og ukomfortabel som den er. En karbonpinne med mye fleks ville kunne dekke over noe av rammens manglende komfort. Heldigvis har den en konvensjonell form, så dette er noe du kan sette på hvis du føler behov.

Det medfølgende hjulsettet er heller ikke noe som får oss til å hvine av fryd. Ja, det gjør jobben, men de er tunge som fy (omtrent 2100 gram), og dreper litt av rammens fremragende snert. Samtidig kan ikke alt være toppklasse på en sykkel i denne prisklassen, et sted må jo faktisk pengene spares inn.

Girkombinasjonen av Red og Force fra Sram fungerer ypperlig, og gir presise girskift selv når kassetten er fullstendig nedgriset av gjørme. De hydrauliske bremsene skal vi ikke gå videre inn på her.

Fine detaljer

De sykkelkrosspesifikke detaljene er også verdt å nevne. Innvendig kabelføring er en selvfølge, det samme er en flat underside på overrøret. Av mer uvanlige finesser kan vi nevne de nedsenkede flaskeholderboltene, og det lille søkket på undersiden av underrøret. Alt dette gjøres for å forenkle såkalt «shouldering», altså å bære sykkelen på skulderen når det er nødvendig. 

Selv om Specialized har rykte på seg for å være overpriset, mener vi du får en god sykkel til prisen med CruX Expert. Enkelte komponenter kunne vært bedre, men i bunn og grunn fungerer alt upåklagelig. Dette er en ramme som ikke gjør annet enn å be deg om å trå til, absolutt hele tiden. Sett på et lett hjulsett og du har en rittmaskin klar for det aller meste.

Specialized CruX Expert

Pris: 31 498,-

Importør: Specialized Europe

+: Knallbra ramme, allsidig geometri som vil passe mange, presis styring, fine detaljer

-: Tunge hjul, litt kjipe komponenter, kunne vært mer komfortabel