UTSTYR

RAMME: Xeon CW 4000
STYRE: Ritchey WCS Evo Curve
STEM: Ritchey WCS
SETE: Selle Italia SL
SETEPINNE: Rose proprietær, monolink
GIR: Shimano Dura Ace 9000
KRANK: Shimano Dura Ace 9000 50/34
BREMSER: Shimano Dura Ace 9000
HJUL: Mavic Carbone SL
DEKK: Continental Attack/ Force

Rose CW4000

PRIS: 29 000 kroner
VEKT: 7360 gram
STØRRELSE TESTET: 58
IMPORTØR: Roseversand.no

Pluss: Fabelaktig opplevelse, leken, behagelig
Minus: Monolink setepinne

Les også testen av disse syklene i samme kategori: Specialized - BMC - Giant

Les også: Slik testet vi syklene

Første gang vi prøvde denne sykkelen et halvt år før testen haglet superlativene. Uten å ha noen andre sykler i samme kategori å sammenligne
med tillot vi ikke entusiasmen å synke inn, men vi bestemte oss for å ha den med i denne testen.

Sykkelen er satt opp med Dura Ace på gir, bremser og krank, og hjulsettet fra Mavic er et særdeles velprøvd konsept under alle forhold. Hjulene kunne vært lettere, men det er solid sammenlignet med rene karbonfelger.

VURDERING

UTSTYR MHT PRIS: 6
KLATRING: 5
UTFOR: 5
KOMFORT: 4,5
TEMPO: 4,75
SPURT: 5
SYKKELGLEDE: 5,25
FINISH: 5,25
SNITTKARAKTER: 5,25
PROSENTSCORE: 85 %

Styre og stem er en populær variant fra Ritchey, med bakoverbøyd styreflate som gjør det behagelig i lange klatringer. Vi liker ikke at Rose setter på Monolink setepinner. Disse knirker og bråker, ikke er de spesielt lette, det begrenser seteutvalget og de er ikke så lette å justere som produsenten vil ha det til.

Det er delte meninger om det lakseoransje designet, men titter vi på detaljene er dette så godt bygget som det kan få blitt, og strømper og vaiere er ledet enkelt og elegant inni rammen.

Alle fire i testpanelet møtte i de innledende rundene raskt sin favoritt i denne sykkelen. Og hva er det som gjør den så fantastisk?

Alt stemmer med modellen. Dette er som en god rødvins-og biffkombo, delene passer sykkelen svært godt. Ingen av oss har styret som sin personlige favoritt, men i dette tilfellet tilfører det sykkelen mer kontroll. Bygget oppleves solid, røft og trygt, det er rå funksjon og ikke superlav vekt som gjelder.

BIFF: Frontpartiet på sykkelen er stort, og åpenbart stivt. Du har god kontroll på fronten på denne sykkelen, særlig når vi sammenligner den med erkekonkurrenten Canyon.

På kjøreegenskapene leverer sykkelen akkurat det som kjennetegner de syklene vi mener er best. Dette er en sykkel som er like morsom å ha i solobrudd, som den er til å snike rundt i feltet med. Sykkelen er leken, og i klatringene vil vi hele tiden opp og kjøre fra de andre.

Rose er for aerokategorien en råbra sykkel nedover. Den har en stiv front som gjør at den reagerer raskere når vi lener oss over, og som gjør den trygg og stabil gjennom hele svingen. Det er dette som til slutt gir den seieren i testen.

Til slutt, vi runder av med den lille x-faktoren. Kjørefølelsen. Fartsfølelsen. Sykkelgleden. Vi vil bruke den fort, mye og hardt, både opp, ned, i bukken og i solobrudd, før vi avslutter med en helvetes spurt.

Hadde denne sykkelen stått i entréen hadde vi rett og slett blitt glade, hver eneste dag. Vi leter alltid etter den beste mulige sykkelen, og vi føler med Rose CW 4000 at vi har funnet det i aerokategorien.

KNEKK: Setestaget har lagt inn en liten knekk, for ekstra komfort. Roses modell er komfortabel til denne kategorien å være.

KNIRKER: Monolink setepinne knirker, og begrenser seteutvalget. Hos Rose kan du på enkelte modeller velge vanlig pinne ved bestilling.