– Jeg synes det som er kommet frem i denne saken er mye faktafeil og helt urelevant informasjon. Slik som at vi ikke har tilgjengelig regnskap, det virker nesten som om alle prøver å sverte oss. Det er mulig at laget ikke har fungert i år, men det er ting vi eller Aike (Visbeek, red. anm) ikke vil dra frem i en artikkel, forteller Emil Unaas fra kontoret i Oslo.

Han forteller videre at det oppsto utfordringer som har rammet dem hardt, allerede tidlig i sesongen.
– Det oppsto utfordringer i februar. Litt av kilden til problemet, er at det forsvant mange rammer fra laget allerede da.

Annonse

– Hvor ble det av alle rammene som forsvant?
– Det må du spørre Aike om. Akkurat hva som har skjedd der ønsker jeg ikke å kommentere. Dette er en sak mellom oss og Aike, og det er ikke alt vi ønsker å ta opp.

GROVE BESKYLDNINGER
Gårsdagens artikkel på Cyklesport.se beskyldte brødrene for regelrett svindel og tyveri av utstyr som skulle bli benyttet av laget. Ryttere har vært frustret over utstyr som har gått i stykker, som har gjort det vanskelig å få kjørt ritt. I dagens artikkel på landevei.no forteller en av rytterne om det han opplever som vanskelige sesonger, og ryttere som ikke ville stille til start om Unaas selv var representert. 

Brødrene selv kjenner seg ikke igjen i kritikken.

– Vi selger mer Unaashjul enn noen gang, og har veldig gode tilbakemeldinger på disse. Problemet i laget var at det aldri var en mekaniker ansatt som hadde tid til å reparere dette. Når du kjører ritt på så høyt nivå som laget vil alt utstyr gå i stykker, og det er ikke vår feil at utstyr ikke blir reparert, sier Emil.

 Stemmer det at penger ikke har blitt utbetalt siden mai?
– Nei det stemmer ikke, vi har brukt pengene på laget etter avtalen. Jeg vet ikke hvorfor de sier det, men jeg antar at det er noen på laget som er skuffet da vi sa klart fra at vi ikke ville drive laget videre.

– Hvilken interesse tror du at Cyclesport.se har av å komme med disse beskyldningene?
– Det er helt sikkert noen som ikke har fått penger av Aike (Visbeek, red. anm) som er skuffet. Men alle UCI-lag har en bankgaranti som garanterer for eventuelle tap, så om ting hadde vært gjort ordentlig hadde ikke dette vært noe problem. Litt av utfordringen er at vi ikke har fått tak i Aike verken på telefon, mail, brev eller Facebook på over to måneder.

­– Stemmer det at dere har brukt sponsormidler internt i foretaket?
– Nei, det stemmer ikke. Det er mange utbetalinger gjennom en sesong, som går gjennom hele året. Når en ikke er enig i hva som er blitt avklart før sesongen, blir det vanskelig å opprettholde et samarbeid. Det er veldig mange saker som ikke er avklart, men det ønsker vi ikke å ta via media. 

– Det verserer mange versjoner om utstyr som er gått i stykker, og at dere skal ha tatt dette tilbake til bedriften. Anklagen går jo til og med ut på at dere skal ha stanset en bil for å få utstyret. Hva er tilfellet?
– For det første er det vi (Unaas Cycling) som eier alt utstyret som laget bruker gjennom sesongen, og hadde du snakket med de som satt i bilen, ville du fått en helt annen historie. Litt av problemet er at det aldri har vært mulig å få tak i det utstyret som har gått i stykker gjennom sesongen. Vi snakket med de som satt i bilen, og spurte om de kunne levere utstyret i Oslo, og de leverte det her. Utstyret er jo eid og betalt av oss. 

– Under U6 i Sverige jobbet du som mekaniker. I følge Cyclesport.se tømte dere lagets bil for alt tilgjengelig utstyr?
– Det vet jeg ikke hva de måtte mene om, men om det har blitt tatt med en unbrako for mye tilbake eller ikke, det vet jeg ikke. Laget har aldri hatt noen mekaniker, det har bare vært en belgier til stede i løpet. På U6 var jeg, men om det stemmer at det var med en unbrako for mye tilbake eller ikke det vet jeg ikke noe om.

– Hvorfor fikk ikke laget nye rammer da sesongen skulle starte?
– Argon kunne ikke levere rammer før i mars, og i tillegg var det mange rammer som har blitt ødelagt gjennom sesongen. Dessuten er det samme ramme fra i fjor til i år, det er bare to forskjellige lakktyper som skiller. Å si at fjorårets sykler ikke fungerer blir også helt feil. Alt utstyret er nytt, altså alle girgrupper, seter, styrer, stem og lignende. Det handler ikke om at ramme og gir ikke fungerer. 

– Du nevnte at dere har solgt godt med Unaashjul, hva tror du er årsaken til at laget ikke har brukt disse hjulene?
– Laget har ikke hatt en mekaniker som har bygget hjul, så når hjulene går i stykker har det ikke vært personell til å reparere dem. Det har ikke vært noen mekanikere som har skullet fikse det. Ingenting har blitt spent opp eller blitt reparert.

– Helt til slutt, hva tenker du om at rytterne blir skadelidende etter dette?
– Den eneste som ikke er på nytt lag allerede er Jonas Orset, og han hjelper vi å få i gang på et nytt lag, sier Emil.  

Landevei sendte dette intervjuet til Emil Unaas for sitatsjekk. Vi fikk da en epost med beskjed om at Unaas likevel ikke ønsker å uttale seg. Vi ble i stedet bedt om å  referere til pressemeldingen under.

Pressemelding 22. oktober:

Saken ute av dimensjoner

Unaas Cycling tar sterk avstand fra de beskyldninger som har kommet frem i enkelte sykkelmedier de siste dagene om det norsk/svenske UCI-laget som selskapet har vært sponsor av og driftet denne sesongen.

- Artiklene inneholder grove faktafeil og spekulasjoner, og det forundrer oss at seriøse fagmedia ikke sjekker ut saken, bakgrunn og ensidig kildebruk før artikler kommer på trykk, sier daglig leder Espen Unaas, som mener saken om sykkellagets framtid og tilhørende materiell er helt ute av dimensjoner og at artikkelen strider mot pressens etiske "Vær varsom-plakaten".

Han legger til at det er en kjent sak, i flere idretter, at det kommer slike utspill fra skuffede parter når framtiden for et lag er usikker.

For øvrig ønsker ikke Unaas Cycling å kommentere saken før de har vært i kontakt med lagets manager Aike Visbeek, som for tiden er på reise ute i Europa.