<b>NOEN LAVERE:</b> Cervelos sykler er laget først og fremst med tanke på menigmann. Proffene må tilpasse seg standardsyklene, snarere enn motsatt.
<b>NOEN LAVERE:</b> Cervelos sykler er laget først og fremst med tanke på menigmann. Proffene må tilpasse seg standardsyklene, snarere enn motsatt.

Garmin og Lampre-sykler

<b>NOEN LAVERE:</b> Cervelos sykler er laget først og fremst med tanke på menigmann. Proffene må tilpasse seg standardsyklene, snarere enn motsatt. <b>SÆRING:</b> David Millar er medeier og lagkaptein på Garmin-laget. Han velger å være den eneste på laget med klassisk rød Cervelo S3.<b>BAKPÅ:</b> Millar gjør mest mulig ut av en liten ramme. Setet er montert så langt bak det går. <b>QXL:</b> Nei, ikke den norske nettauksjonen, men Rotors ekstra ovale ringer.<b>SOMMEREN:</b> Roubaix-vinner Johan Van Summeren velger seg Cervelos R5. <b>STANDARD:</b> Også Van Summeren er på ovale Q-ringer, men kun på de med 11% ovalisering. <b>OGSÅ LANG:</b> Van Summeren har samme stem-lengde som Millar, men har funnet seg i å ha et lokk på styrelageret. <b>SPURTFRONT:</b> Tyler Farrar går for 3Ts integra-stem som integrerer Garminfestet i selve stemen.<b>KOMFORT:</b> Også Farrar kjører R5 snarere enn en av de rene aeromodellene S5 eller S3. <b>RUND I KANTENE:</b> Som mange andre spurtere velger Farrar bort de ovale ringene til fordel for runde. <b>OUTCAST:</b> Flandern-vinner Nick Nuyens er den eneste på laget som sitter på Prologo-sete. <b>TYSK KRESENHET:</b> Også Fabian Wegman bruker sitt eget sete. Et forkledd Selle Italia SLR XP kan det se ut som. <b>PERFEKT:</b> Rui Costas sykkel er så velproposjonert og stilig at den gjør seg godt på utstilling. <b>USKARP:</b> Rotor-krank med wattmåler og ovale ringer i spesialfarge og med navnet på.  <b>PASSE:</b> Stem med kraftig nedoverbøy montert helt  nede på ramma er standard blant proffene. <b>SUGEKOPPER:</b> CPC-setet til Prologo har teknologi som brukes i rommet og i Formel 1-seter.<b>PETIT:</b> Den lille Prinsen, Damiano Cunego sykler på en liten Merida Reacto EVO. <b>USTILIG:</b> Chris Horner kjemper med Chris Froome om å ha feltets tynneste bein.<b>HORN:</b> Horner har 120 mm fremspring montert oppå et fem cm høyt spacer-tårn.
LANDEVEI.NO
landeveissykkel mot gravelsykkel
Test

Hva er raskest av landeveissykkel og gravel?

Hvor mye tid og krefter taper du om du bruker en gravel-sykkel i et felt med vanlige landeveissykler, om noe?...
LANDEVEI.NO
TILBAKEKALLES: Specialized sin SL7 tilbakekalles etter potensiell styrerørfeil. Foto: Øyvind Aas
Sykler

Specialized tilbakekaller Tarmac SL7

Etter tilbakemeldinger om problemer med gaffelrøret på sin Tarmac SL7, har Specialized valgt å tilbakekalle sykkelen.
LANDEVEI.NO
Specialized Crux 2022
Gravel

Specializeds nye Crux er en Aethos for grusen

Specializeds nye Crux skal være bransjens letteste gravelsykkel. Den tidligere cross-modellen har stor dekklaring, men er også Specializeds førstevalg til...
LANDEVEI.NO
Lizzie Deignans vinnende Trek Domane SLR
Paris-Roubaix

Lizzie Deignan vant Paris-Roubaix med ett krankdrev

Britiske Lizzie Deignan ble historisk da hun vant historiens første Paris-Roubaix for kvinner. Hun er også den første som vant...
LANDEVEI.NO
Paris Roubaix 2021
ROUBAIX-SYKKELEN

Sonny Colbrelli vant Paris-Roubaix på en standard Merida Reacto

Sonny Colbrelli vant en av de hardeste utgavene av Paris-Roubaix på flere tiår. Sykkelen han brukte var en ganske standard...
LANDEVEI.NO
Forsikre dyr landeveissykkel
Forsikring

Hvilken sykkelforsikring er best for landevei?

Vi har sjekket vilkår og forutsetninger hos syv store forsikringsselskap. Har du en dyr sykkel du vil ta vare på,...
LANDEVEI.NO
Trek Checkpoint 2022
GRAVEL-SYKKEL

Trek Checkpoint med større dekklaring og ny geometri

Treks helt nye Checkpoint har innebygd demping, plass til store grusdekk og rom i rammen for oppbevaring av verktøy og...
LANDEVEI.NO

Nye Cervélo R5 lokker med rammevekt på 700 gram!

Cervélo R5 har vært brukt av Tobias Foss og resten av Jumbo-Visma hele sesongen, men først denne uken blir sykkelen...
LANDEVEI.NO
MYE NYTT: Fara har utviklet sin nye landeveissykkel helt selv, og rammen har flere nyheter.
Norske sykler

Slik blir Faras nye landeveissykkel

Fara presenterer nå sin første, egenutviklede racersykkel. Større dekklaring, integrerte veskefester og mer komfort er bare noe av det de...
LANDEVEI.NO
BMC URS LT INE
DEMPET GRAVEL

Test av BMC URS LT - En fulldempet gravel-sykkel

Vi dro til Sveits for å teste BMC URS LT. Gravel-sykkelen er videreutviklet med en ny, unik dempegaffel i front....
LANDEVEI.NO
BMC RoadMachine x
Lansering

BMC Roadmachine X

BMC RoadMachine var en av de første syklene til både asfalt og grus. 2022-utgaven har nytt navn, 1x12-drivverk og grusdekk,...
LANDEVEI.NO
BMC Urs one Three
GRAVELSYKKEL

Test av BMC Urs 01 Three

BMCs unike grussykkel har innebygd støtdemping og geometri inspirert av stisykler. Den spesielle karbonsykkelen er enda mer allsidig enn den...
LANDEVEI.NO
BMC Teammachine one three
Knivskarp rittmaskin

Test av BMC TeamMachine SLR Three

BMC TeamMachine, designet av norske Torgny Fjeldskaar har aggressiv ramme, skarpe linjer og lav vekt. Flaskeholderne er delvis integrert i...
LANDEVEI.NO
Superior X-Road Team
Test av gravelsykkel

Test av Superior X-Road Team

Tsjekkiske Superior sin grussykkel har integrert front og en geometri som minner om en landeveissykkel. Prisen er lavere enn det...
LANDEVEI.NO
Cannondale SuperSix EVO SE
NY GRAVEL-RACER

Nye, raske gravelsykler fra Cannondale

Cannondales nye Supersix EVO SE og EVO CX skal være merkets raskeste grus- og cross-sykler beregnet på konkurranser og...
LANDEVEI.NO
Fara Gravel-R
NORSK GRAVEL

Test av Fara Gravel-R

Fara Gravel-R er en landeveislignende grusracer som kan bruke begge hjulstørrelser og settes opp med enten enkel- eller dobbel-krank.
LANDEVEI.NO
GUIDE: Hvilken sykkel er den rette for deg? En som er tilpasset tempo, eller en som egner seg for grusveier? Vi tar deg gjennom de viktigste kategoriene.
Sykkelkategorier

Hvilken type racersykkel skal du velge?

Racersyklene har fått skivebremser, ruller ut på grus og fått nye og allsidige varianter. Syklene er bedre enn noensinne, men...
LANDEVEI.NO
SRAM XPLR
Gravelutstyr

Dempegaffel, hjul og nye gravel-drivverk fra SRAM

SRAMs merkevarer lanserer nå en gruppe produkter spesielt tilpasset grussykling. XPLR er ikke en egen komponentgruppe, men tillegg til SRAMs...
LANDEVEI.NO
geometri racersykkel
Forklart

Hva er geometri på en landeveissykkel?

Hva er egentlig en aggressiv ramme, og hvordan blir den slik? Vi forklarer hvordan millimetre på en sykkel kan gi...
LANDEVEI.NO
Landeveissykkeltest Argon18 Krypton CS, Giant TCR Advanced Pro, BMC Teammachine One Three, Specialized Tarmac SL6 Sport, Orbea Orca M50
Sykkeltest

Test av landeveissykler til under 40 000 kroner

I denne sykkeltesten er vi på jakt etter den beste racersykkelen til under 40000 kroner. Vi tester sykler fra Specialized,...
LANDEVEI.NO
Cannondale Topstone Carbon Lefty 3
GRAVEL-TEST

Test av Cannondale Topstone carbon Lefty 3

Cannondales helt spesielle gravelsykkel har dempergaffel og fjæring bak. Den er satt opp med små 650b-hjul og funksjonelt Shimano-drivverk.
LANDEVEI.NO
Gravelsykler fra Superior, Fara, Cannondale og BMC
GRAVELSYKLER

Test av gravel-sykler fra 30 til 50 000 kroner

Velger du en «gravel» kan du sykle asfalt og grus om hverandre som du måtte ønske. I denne testen får...
LANDEVEI.NO
FERDIG: Med unntak av noen veldig få detaljer, er Fara AR straks klar til levering. Foto: Henrik Alpers

Her er Faras nye bikepacking-racer

Fara AR er angivelig den første sykkelen på markedet som er designet med 100 prosent integrerte fester for vesker. Vi...
LANDEVEI.NO
tobias foss cervelo p5
Sykkelen min

Tobias Foss’ Cervélo P5 temposykkel

Tobias Foss er overlegen Norgesmester på tempo, og har i tillegg Norgesrekorden på 50 kilometer. Vi har tatt en titt...
LANDEVEI.NO
Giant TCR Advanced Pro Team
Lettvekter med wattmåler

Test av Giant TCR Advanced Team

Giant TCR Advanced Team er kampklar med fjærlett ramme, karbonhjul og tosidig wattmåler. En sykkel for deg med ambisjoner på...
LANDEVEI.NO
Specialized Tarmac SL6 Sport
Solid rittredskap

Test av Specialized Tarmac SL6 Sport

Specialized Tarmac SL 6 var merkets toppmodell i 2019. Sport-versjonen er rimelig utstyrt, men har kjente, velfungerende racing-egenskaper.
LANDEVEI.NO
Sykkelen min

Katrine Aalerud sin Canyon Speedmax CF SLX-temposykkel

Torsdag ettermiddag suste Katrine Aalerud inn ti sitt andre NM-gull på tempo. Vi har tatt en titt på sykkelen hun...
LANDEVEI.NO
Sykkelen min

Trym Westgaard Holthers Trek Speed Concept

Trym Westgaard Holther var suveren i dagens junior-NM på tempo. Vi har tatt en titt på sykkelen hans!
LANDEVEI.NO
8 kule gravelsykler
8 nye sykler

Årets feteste gravel-sykler

En god gravel-sykkel kan fungere både som landeveissykkel, grus-racer og bikepacking-sykkel. Da kan du også legge litt ekstra kroner i...
LANDEVEI.NO
Test

Hvor mye raskere er en aerosykkel enn en gammeldags racer?

I følge tester i vindtunnel er det mye tid å spare om du går fra en gammel racer til en...
LANDEVEI.NO
Sykkelen min

Magnus Waaler sykler Oslo-Ålesund på en sykkel i risikogruppen

Til helgen sykler tiktoker og influenser Magnus Waaler fra Oslo til Ålesund. Sykkelen han bruker er et klenodie på alle...
LANDEVEI.NO
Canyon Grizl CF SL 8 Test
GRAVEL-TEST

Test av Canyon Grizl CF SL 8

Canyons nyeste grussykkel, Grizl er allsidig og kvikk. Den har fartsvennlig geometri, men også raust med fester til vesker og...
LANDEVEI.NO

Test av Ridley Fenix SLiC Ultegra Di2

XXL har fått laget en spesialversjon av Ridley Fenix, som skal være særlig konkurransedyktig på pris og vekt. Vi har...
LANDEVEI.NO
Canyon Grizl gravelsykkel
GRAVEL

Canyons nye grussykkel dropper dobbeltstyret

Canyon Grizl er en robust og kvikk gravel-sykkel som takler raske turer på fast underlag og lange turer på kjerrevei...
LANDEVEI.NO
Orbea Orca M20 Team
Integrert og elegant

Test av Orbea Orca M20 Team

Orbea Orca M20 Team ser ut som en toppmodell. Den har vaiere og bremseslanger helt integrert i styre og stem...
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå