Det er noen år siden Garmin kom med sin sykkelradar, Varia, men radarene har ennå ikke tatt markedet helt med storm og få har prøvd å ta opp konkurransen.
Nå har imidlertid Bryton, som også lager sykkelcomputere, gitt det et forsøkt og lansert en billigere radar, R300L.
For mens Garmin Varia (med lys) ligger godt over 2000 kroner og oppover, er Bryton helt nede på 1799 som veiledende pris.
Et umiddelbart spørsmål som stiller seg, er om et så "billig" produkt kan fungere like bra som produsenten lover.
Hvordan fungerer Bryton Gardia R300L?
Enkelt forklart skal sykkelradaren gjøre at du slipper å få vondt i nakken og ha høye skuldre av å snu deg og bekymre deg for hva som skjer bak deg.
Radaren er koblet til sykkelcomputeren din via ANT+, og på skjermen din vil du få en grafisk fremstilling av det som skjer bak deg.
Du kan i tillegg få lydvarsling på at radaren har registrert en bil bak deg.
En linje vil dukke opp ute på siden av skjermen din, med en prikk/bil (varierer fra computer til computer) som beveger seg oppover mot toppen av skjermen, jo nærmere den faktisk kommer i virkeligheten.
Når bilen er passert lyser det grønt eller piper fra computeren.
Samtidig vil raderen tilpasse blinkingen fra lyset ut ifra både fart og avstand til bilen. Altså: Kommer en bil i veldig høy fart, vil blinkingen være mer intens, for å gjøre det enda tydeligere for bilisten av han nærmer seg deg.
Radaren skal klare å identifisere biler opp til 190 meter bak deg, og i snitt 150 meter, sier Bryton.
Det er også et akselerometer i radaren, så den fungerer også som bremselys, om du gjør en oppbremsing.
Totalt sett skal dette forhåpentlig gjøre det tryggere for deg å ferdes på veien.
Radaren har en knapp på undersiden, som du slår den på og av med ved å holde inne, og enkle trykk skifter hvilken type modus den har.
Sykkelradaren fra Bryton har flere forskjellige lysmoduser:
High solid: 8 timer (20 lumen)
Low solid: 12 timer (5 lumen)
Day flash: 17 timer (73 lumen)
Night flash: 17 timer (12 lumen)
Group ride: 11 timer (12 lumen)
Lyset av (bare radar): 24 timer
I eska følger det med en USB-C-lader, manual og to forskjellige fester; en for runde og D-formede setepinne og en for aero-formet setepinne.
Bryton Gardia R300L i bruk
Festet til radaren består av en silikonstropp som du drar rundt setepinnen og hekter på en mothake.
På runde setepinner var dette enkelt, mens på den ene testsykkelen vår med avlang setepinne (aeroformet), måtte vi strekke den skikkelig for å få den over mothaken.
Stroppen virker veldig solid, men vi frykter at på sikt kan slitasjen bli stor på stroppen. Dog skal det ikke være noe problem å ta tak i en ny, om den første skulle ryke.
Etter å ha montert festet på sykkelen, er det bare å vri radaren på plass på festet, på samme måte som med en sykkelcomputer.
FULL STREKK: Stroppen må tøyes godt for å passe denne setepinnen.
AERO-FESTE: Tilpasset aeroformede setepinner.
ENKELT OG SOLID FESTE: Akkurat slik som på en sykkelcomputer.
Mens sykkelradarer tidligere var en eksklusiv greie for hver enkelt produsent, er det nå flere produsenters radare og computere som er kompatible med hverandre.
Det vil si at dersom du har en Bryton-radar, kan du pare den med din Garmin-computer, og vice versa. Både Bryton, Garmin, Hammerhead, Stages og Wahoo kan brukes med andre radarer.
Tilkoblingen skjer enkelt gjennom å slå på radaren med knappen og søke etter en ny sensor på computeren din. Trykk koble til og du er oppe og nikker.
På Bryton-computeren kan du følge med på hvor mye batteri som er igjen (i prosent, og i tid basert på hvilken lysmodus du har).
Skulle du ikke ha noen sykkelcomputer, er ikke det noe problem. Gjennom tilkobling i appen, kan du bruke mobilen din som enhet og få varslene direkte på skjermen din, som er perfekt dersom du bruker en mobilholder når du sykler.
På computeren din vises til en hver tid et lite ikon vises oppe i hjørnet, for å indikere at radaren er tilkoblet.
Lyset fra radaren er uansett innstilling klart og tydelig.
Ute på veien fungerer sykkelradaren i all hovedsak fint. Vi får opp varsler på computeren, de er tydelige og klare og samsvarer relativt bra med avstanden til bilen.
Med lydvarsling på biler som er plukket opp av radaren er det enda enklere å være oppmerksom på det.
Når en bil kom veldig raskt, så lyser også varselet på skjermen rødt, for å indikere nettopp det, at bilen beveger seg veldig raskt i forhold til deg.
De få gangene vi ble passert av moped eller motorsykkel klarte radaren å plukke det opp, men vi fikk ikke sjekket hvordan dette fungerer med tanke på passerende syklister.
Det føles som en trygghet med varslingene fra radaren, og hjelper med å holde oversikt.
Men, den fungerer ikke perfekt.
Tidvis får vi opp varsel om at en bil er identifisert, men ser bak oss og ingenting er så langt vi kan se. Dette har gjerne sammenfalt med at vi har passert busskur, store postkassestativ eller rett og slett parkerte biler.
På svingete veier hendte det også at radaren enten mistet bilen den først hadde identifisert eller ikke plukket opp de som kom i det hele tatt.
Selv om bilen igjen kom innenfor rekkevidde, og gjerne lå like bak, var det ikke alltid den maktet å registrere den igjen. Vi antar dette gjerne skjer fordi den ligger i samme fart som oss.
Da kom det heller ikke noe varsel på at bilen var i ferd med å passere.
Enkelte ganger, om vi syklet på en sidevei ved en større hovedvei, plukket den også opp biler som kom på den andre veien.
Konklusjon
I det store og hele gjør Bryton Gardia R300L en god jobb med å hjelpe deg med å holde oversikt og være trygg i trafikken.
I tillegg er prisen relativt okay, i hvert fall når det er snakk om din egen sikkerhet på veien.
Lyset er også sterkt og bra, og gjør deg veldig synlig i trafikken.
Men den er altså ikke feilfri, og de manglene den er åpenbart ikke ideelle. Men det er ikke krise og levelig, for du skal tross alt ikke neglisjere alle dine øvrige sanser.
Noen av disse svakhetene vil kanskje (til dels eller helt) rettes opp i ved senere programvareoppdateringer.
Og husk: Å være observant og oppmerksom i trafikken går aldri av moten, så ikke la en radar bli en falsk trygghet, uansett hvor bra den måtte fungere.
Testkarakterer forklart
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet.
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy.
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig.
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene.
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.