Kjekkas hadde forventet kamp om sekundene helt til målstreken på Enebakk Rundt. Slik ble det ikke. De vant med to og et halvt minutts margin.
– Det var vel så nære full klaff fra start til mål som det går an å få på det første rittet for sesongen. Det er bare en fryd å sitte i rulla med dette laget, for det koster ikke mye å kjøre fort når rulla går så jevnt som den gjør nå, sier Per Christian Eidevik etter seieren på Enebakk Rundt.
Overlegen seier
Kjekkas gjorde unna de 83 kilometerne på 1:51:25. Av lagets 30 ryttere kom 24 samlet til mål, og ingen falt av før Marikollen.
– Vi bestemte oss for å kjøre kontrollert til Marikollen og for å ha med flest mulig helt til mål. Det er klart vi fortsatt har litt å hente på fart og flyt i teknisk terreng, men noe annet ville vært rart på det første rittet for sesongen og med så mange nye i rulla, sier Eidevik.
Han trekker fram tekniske partier, slik som gjennom rundkjøringer og det å tørre å ligge på hjul når det svinger, som noe av det Kjekkas må jobbe videre med fram mot Vätternrundan i juni, som er sesongens fellesmål.
– Det smårusket vi har i rulla nå er veldig trenbart, og det kommer til å være mye bedre allerede til Nordmarka Rundt om drøyt to uker. At vi kjører best der vi kjører fortest er meget positivt med tanke på rekordforsøket i Vätternrundan i juni, sier Eidevik.
Topp 3 lagkonkurransen Enebakk Rundt
1. Kjekkas IF, 1:51:25
2. Team Follo, 1:53:52
3. Rye Expressen, 1:55:42
Fullstendige resultater alle klasser
Saken fortsetter under

SMÅNERVØST: Med 50 prosent flere i rulla og mange nye var det flere av Kjekkas ryttere som var ekstra spente på årets sesongstart. Foto: Team Kjekkas
Dobbelt så mange fellestreninger
Med over 50 prosent større lag enn tidligere sesonger og ambisjoner om å sette ny rekord i det 30 mil lange Vätternrundan i Sverige i juni, har Kjekkas lagt om litt på treningsopplegget og strukturen på fellestreninger. Mens laget tidligere sesonger har hatt en fellestrening i uka, er det i år to fellestreninger i uka.
– Med et så stort lag og den farten vi skal holde i 30 mil, så trenger vi mer lagtempotrening. Derfor har vi nå to faste treninger i uka. Den ene er en intervalløkt, og den andre en langtur med intervaller.
I tillegg til flere fellestreninger har laget i år også hatt Morten Mørland som trener. Han har bidratt med å styre, intensiteten på treningen, så vel som å stagge iveren hos de som trenger det.
– Mange trener godt alene og mye alene. Men det er sabla lett for oss godt voksne å trene for mye. Morten har hjulpet oss å sette mer fokus på at det ikke er timene som teller, men kvaliteten på timene, sier Eidevik.
Les mer om Kjekkas Vättern-prosjekt
Se filmen fra rittet (saken fortsetter under)
Follo tok Rye Expressen på senga
– Vi er godt fornøyd med andreplassen i dag. Vi kjører litt tøffere enn vi har gjort tidligere, og det får vi betalt for. Og det var veldig moro å slå Rye Expressen. Det må vi ærlig innrømme, sier Christian Askildsen.
Han er en av kapteinene i Team Follo, som i år har ambisjoner om å vinne Styrkeprøven Lillehammer-Oslo.
LES OGSÅ: – Vi skal vinne Lillehammer-Oslo
Men opp til Kjekkas var det altså over to og et halvt minutt.
– Vi må vel bare innse at vi må øve litt mer for å sykle fortere enn Kjekkas. De er sterke, og de sykler jevnt over litt fortere enn oss hele veien. Men vi tar med oss en god opplevelse i dag, sier Askildsen.
Nå er det Randsfjorden Rundt i slutten av mai som er neste felles oppkjøringsritt for Team Follo, og der treffer de igjen Kjekkas.
– Vi gleder oss til det. Randsfjorden Rundt er en mye enklere øvelse for oss. Der kan vi dra mer nytte av flere av arbeidshestene på laget vårt som slet litt i kneikene i dag, sier Askildsen.
Se vår test av GPS-klokker med pulsmåling
Saken fortsetter under

STOLTE: Team Follo ble nummer to på Enebakk Rundt 2019, og er ekstra fornøyd med at de slo Rye Expressen. Foto: Team Follo
Rye: Greit nok, men for sakte
Rye Expressen fikk en grei gjennomkjøring, men mer var det heller ikke, mener Rune Holden, som er kaptein i Rye Expressen.
– Vi kjørte bra, men vi kjørte ikke fort nok. Da var vi mål er det flere av gutta som sier de hadde mer å gi, så det lover jo bra for sesongen videre, sier han.
Les mer om Rye Expressens ambisjoner for 2019-sesongen: – Trondheim-Oslo-trofeet skal tilbake til Østlandet
– Vi sykler jevnt litt saktere hele veien, uten at det er et bestemt område hvor vi taper spesielt mye tid. Men vi kom til mål med mange mann samlet i dag, så vi kunne nok kjørt fortere om vi hadde kjørt tøffere og kjørt av flere ryttere underveis, sier Holden.
Forhåndsbestill Geir Stian Ulsteins nyeste sykkelbok: Romanen Tour dø France, om historiens hardeste sykkelritt og krigen som skapte det
Interessert i landevei? Se vår TV-serie Livet på Landeveien