Når Landevei slår på tråden en tirsdagskveld i juni har Miriam Bjørnsrud (26) akkurat kommet hjem fra jobb, en betegnende situasjon for hennes nye liv utenfor sykkelsporten.
– Jeg var redd for å ikke ha noe å gjøre, men i virkeligheten har det nesten blitt litt motsatt. Det siste året har jeg både hatt en fulltidsstilling som lærer og jobbet et par dager i uken på sportsbutikk. Det har blitt noen solide 8-21 dager for å si det sånn. Man innser jo når man legger opp at livet som toppidrettsutøver egentlig er ganske behagelig. Før var jeg ofte fysisk sliten, men nå kan jeg komme hjem og være dau i både hode og kropp, forteller hun om sin nye tilværelse.
Stikker du innom Intersport på Eidsvoll kan du altså kjøpe sykkel fra en tidligere Norgesmester og mangeårig proff, likevel er det ikke alle som lar seg imponere.
– Det er noen av mannfolka som rynker på nesa når de ser at det er en dame som selger sykler. Da pleier jeg å slenge litt på håret, og så blir de enda mer overrasket etterpå når de skjønner at jeg kan forskjellen på for- og bakbrems, humrer hun.
Om du mot formodning ikke skulle huske hvem Miriam Bjørnsrud var som syklist, du har garantert sett henne på tv. Etter at hun la opp har Miriam også jobbet som sykkelekspert for TV2, først og fremst under dameritt.
– Rett etter at jeg la opp hadde jeg egentlig ikke så veldig lyst til å fortsette å engasjere meg innenfor sykkelsporten. Samtidig så kjenner jeg jo på det at damesyklingen fortjener all den oppmerksomheten den kan få, så hvis jeg kan bidra til det ved å kommentere litt så skal jeg jammen meg gjøre det. I tillegg er det ålreit å fortsatt ha en liten fot inni miljøet, forklarer hun.
To år har altså gått siden Miriam satte karrierepunktum med lagtempoen i VM i Bergen, og den dag i dag er hun fortsatt godt fornøyd med avgjørelsen om å sette sykkelen på hylla. Hun var i sin tid involvert i en stygg velt, som med tiden satte en så stor støkk i henne at hun ikke greide prestere. Hun rørte ikke sykkelen på nesten ett år, og beskriver det hele som at hun var skikkelig leie hele sirkuset. Men hun er i dag krystallklar på at hun aldri ville vært foruten erfaringene sykkelsporten har gitt henne.
– Jeg kjenner faktisk at jeg blir mer og mer glad for at jeg brukte mange år på å være syklist, for det er så mye jeg drar med meg videre. Det går på ting som å være strukturert, være positiv, og ikke minst å aldri gi opp. Du sier aldri nei til en arbeidsoppgave, og du gjør den skikkelig. Det er litt som å dra ut på langtur i fem grader og regn. I tillegg har jeg reist mye rundt og møtt mange forskjellige mennesker, sier hun.
Nå bor hun på Eidsvoll sammen med kjæresten Kristoffer Skjerping, som etter alt å dømme blir proff når Uno-X tar steget opp til pro-kontinental neste sesong. Men hvordan fungerer det egentlig når det plutselig bare er én av dem som satser på sykling?
– Det fungerer vel ganske greit, jeg tror nok kanskje Kristoffer har sett at livet uten syklingen ikke er så ille. Han savner nok litt at vi drar ut sammen på morgenen, for det pleide vi alltid å gjøre uansett hva slags økter vi skulle ha. At vi bosatte oss på Eidsvoll er jeg også veldig glad for, her kjenner jeg mange folk og føler meg trygg. Det er fint når Kristoffer er endel borte og jeg jobber mye, sier hun.
Like før vi gikk i trykken ble U23-NM arrangert, eller snarere avlyst. Stig Kristiansen i UNO-X uttalte til procycling.no at det var det dårligste arrangementet han hadde vært vitne til, trafikkaoset var komplett. Flere etterlyste i etterkant mere politi på rittet, og om noen år kan trolig Miriam bidra til å gjøre noe med akkurat det. Til høsten har hun nemlig søkt seg inn på politiskolen!
– Det blir veldig spennende å begynne på, og ikke minst å se hvor jeg ender opp. Det kan bli Stavern, Bodø eller Oslo så det er god spredning. Når jeg en gang i fremtiden forhåpentligvis er politi hadde det vært gøy å dra på sykkelritt og kunne bidra til at det går riktig for seg!
Miriam Bjørnsrud
26 år
Tidligere lag: Team Hitec Products
Meritter: Gull NM-fellesstart 2015, Sølv NM-fellesstart 2012,2013 og 2016, Bronse NM-tempo 2016