/ Sykler

Fuglsang og Astana på italienske sykler i 2020

Jacob Fuglsang og de andre syklistene på Astana vil bytte sykler for 2020-sesongen. Det tradisjonsrike merket Wilier Triestina blir det Kasakhstanske lagets nye sykkelleverandør.

Sist oppdatert 4. desember 2019 kl 15.09
NYE SYKLER: Astana-laget skal i 2020 syklet på dette tradisjonsrike italienske sykkelmerket.
NYE SYKLER: Astana-laget skal i 2020 syklet på dette tradisjonsrike italienske sykkelmerket.

Med samarabeidet med Astana tar det italienske merket igjen steget opp til sykkelsportens øverste divisjon. Etter flere år uten et lag på World Tour-nivå blir Wilier-sykler igjen å se i alle de største rittene i verden. Er det italienske sykler som må til for at Fuglsang eller "Superman" Lopez skal kunne vinne en Grand Tour i 2020?

Laget kommer til å bruke Wiliers helt nye Zero SLR-modell. En sykkel som hevdes å være blant markedets letteste sykler med skivebremser.

ZERO: Dette blir Astana-lagets nye sykkel for landeveisritt og etapper. Modellen heter Zero SLR.
ZERO: Dette blir Astana-lagets nye sykkel for landeveisritt og etapper. Modellen heter Zero SLR.

På tempoetappene kommer Astanas syklister til å bruke Wiliers helt nye temposykkel, Turbine. Også den med skivebremser. 

Forøvrig vil Astana bruke Shimano drivverkt, Corima-hjul som før samt dekk fra den lille produsenten Wolfpack. 

Wilier Turbine
TEMPOSYKKEL: Wilier Turbine kommer med skivebremser.

Italienske Wilier Triestina ble grunnlagt så langt tilbake som i 1906. Merkets navn er en noe klønete forkortelse for utropet "ViVa l’Italia liberata e redenta". Viva forkortes ofte som W - noe som også males på veiene mange steder under Giro D'Italia.  Oversatt til norsk betyr da navnet Viva Italia, fritt og gjenreist. Triestina ble lagt til navnet da grunnleggerne ønsket at byen Trieste skulle inkluderes i Italia igjen. 

Sykkelmerket var med på de største rittene i de viktige etterkrigsårene.

Magni Wilier
BITE I STYRET: Med brudd i kragebeinet og tunge gir trengte Fiorenzo Magni noe å dra i på styret. En stropp å bite i ble løsningen i Giroen i 1956.

Fiorenzo Magni, mannen som er opphavet til uttrykket å bite i styret, vant Giroen i 1948 på Wilier. Marco Pantani syklet også på Wilier på Mercatone-Uno-laget i 2002-sesongen.

Sist Wilier preget pallen i et viktig ritt på toppnivå var da Alessandro Ballan og Damiano Cunego tok dobbeltseier i VM i Varese i 2008. De syklet begge på det Wilier-sponsede Lampre-laget. Wilier har i 2018 og 2019 levert sykler til ProConti-laget Direct Énergie.

Ballan Varese
SISTE STORE SEIER: Alessandro Ballan vant VM-rittet i Varese i 2008 på Wilier. På plassen bak kom lagkameraten Damiano Cunego, også på Wilier.

Den norske terrengsyklisten Ole Hem sykler for Wilier Triestinas terrengprofflag, Wilier 7C Force. Du kan lese om hans Wilier-sykkel her. 

Kazakhstanske Astana har brukt en rekke forskjellige sykkelmerker siden laget ble grunnlagt av Alexandr Vinokuorov i 2007. Laget begynte med det sveitsiske merket BMC. Dette samarbeidet varte kun et halvt år før sveitserne annulerte kontrakten da Vinokuorovs ble dømt for å ha dopet seg i Tour De France året før. 

Trek steppet inn som ny sykkelleverandør for laget, da det i 2009 ble kuppet av Johan Bruyneel og senere av Lance Armstrongs comeback-forsøk i 2009. 

Vinokuorov returnerte i 2010 og både Lance, Johan og Trek forsvant til RadioShack-laget. Specialized kom inn som ny sponsor av Astana og deres stjerne Alberto Contador. Contador vant Touren dette året, men ble senere fratatt seieren. 

Specialized samarbeidet videre med Astana og deres nye stjerne Vincenzo Nibali til og med 2016-sesongen. Da gikk Nibali til Bahrain-Merida og Specialized til Bora-Hansgrohe og Peter Sagan. 

Siden 2017-sesongen har det lille kanadiske merket Argon18 vært Astana-lagets sykkelleverandør. Danske Jacob Fuglsang og colombianske Miguel Angel «Superman» Lopez har vært lagets stjerner. Nå kommer altså Wilier Triestina inn som sykkelsponsor. 

Publisert 4. desember 2019 kl 15.09
Sist oppdatert 4. desember 2019 kl 15.09
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen