– Tomten er fylt opp og klar. Det som gjenstår er en oppfylling og støping av betong, og byggingen tar fire til fem måneder. Det er nok ferdig til neste vår, kanskje allerede denne høsten, sier Inge Johansen i IL Sverre.

Sist vi skrev om den nye velodromen i Levanger, var det planlagt byggestart sommeren 2017. Det fantes planer for en stor idrettshall med velodrom og kunstgressbane i midten, og det fantes planer for en utendørsvelodrom. Kommunen stemte etterhvert nei til det ambisiøse innendørsprosjektet, og lot det være opp til idrettslaget å videreføre planene. 

Idrettslaget har fått erstatningspenger for en tidligere utendørsbane, og det er dette beløpet som i hovedsak vil finansiere det nye anlegget.  

– Garantien er at det er IL Sverre selv som skal bygge, sist var det kommunen som skulle bygge et storanlegg. Nå er ballen tilbake hos oss. Dette er et enklere prosjekt enn kommunen hadde, sier Johansen, når vi spør om hvilke garantier vi har for om det blir gjennomført denne gangen. 

Velodromen vil bli oppført i betong, uten tak. Den vil ha en lengde på 250 meter, men en litt annen utforming enn målene som brukes innendørs. Svingene vil ha mindre dosering, hvilket betyr at langsidene blir kortere og svingene noe lengre. Dette er en høyst ordinær løsning på utendørsvelodromer, og vil stille mindre krav til syklistenes tekniske ferdigheter. Anlegget vil bygges ved Moan fritidspark, slik at rytterne vil ha garderobe og andre fasiliteter i umiddelbar nærhet. Velodromen i Levanger blir mindre omfattende enn Sola og den planlagte velodromen i Asker, men Johansen er tydelig på viktigheten av prosjektet. 

– Se på Storbritania og Danmark hvor gode de er i sykling. De har flere utendørsvelodromer og Norge trenger alle utendørsbaner vi kan få. Sola blir flaggskipet, og vi blir viktige i denne regionen, sier han.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel