RITTMASKIN: Skør’n Flya MLK-Disk er bygget for å kjøre fort. Er det slik rittsyklene våre vil se ut i 2018?
TEST: SKØRN FLYA MLK DISK
Valdresbaserte Skør'n er tidlig ute med racere og skivebremser.
TEKST: HENRIK ALPERS
Publisert: onsdag 4. november 2015 kl. 6.00

UTSTYR

Ramme: Flya MLK karbon disk
Styre: Zipp Service Course SL 56cm
Stem: Zipp Service Course SL 110mm
Sete: PRO Falcon Carbon
Gir: SRAM Force
Krank: SRAM Force 50-34
Kassett: SRAM PG 1170 11-25
Bremser: SRAM Force
Hjul: Mavic Ksyrium Pro Disc
Dekk: Schwalbe One 25mm

Skør'n Flya MLK Disk
Pris: 33850 kroner
Vekt: 7600 gram
Størrelse testet: 59
Importør: Skør’n sykler

Ikke veldig utslagsgivende, men kjekt å vite:
PLUSS: Godt norsk, Zipp er prisfornuftige og gode komponenter, leken og morsom opplevelse
MINUS: Gammeldags kassett med 11-25, hardt sete, kjedestag med knekk kan være i veien for kalvbeinte syklister, vi vil heller ha originalskiver

Les også: Slik tester vi og derfor

Les også: TEST: Trek Domane Disc 6.2

Wubbo Boiten, nederlender, flytter til Valdres og starter sykkelmerke oppkalt etter gården han bor på, Skør’n. Syklene bygges slik kunden måtte ønske det, eller Wubbo anbefaler. Selv om rammene er standardisert hyllevare for flere tilbydere, vet Wubbo å bygge dem med prisfornuftige deler som passer sykkelens segment godt. Skørns første landeveissykkel med skivebremser er satt opp med deler fra Zipp, systemhjul fra Mavic og full Force-gruppe fra SRAM. En lett ramme og eksklusivt hjulsett merkes godt, mens de rimeligere delene tenker en aldri på at er rimelige. Smart

Skør’n Flya MLK Disk stiller i samme kategori som Ridley Fenix, en skikkelig rittsykkel. I de lange motbakkene tenker vi at her suger det å bare sitte å vispe». Vi vil opp å trå, sykkelen er rask i akselerasjonen, litt nervøs når det går for sakte og veldig morsom når det går fort. I motbakkene og spurtene svarer alle ledd av sykkelen umiddelbart når fartsendringen kommer. Dette er en sykkel som gjør at folk sier «aha, nå skjønner jeg hvorfor noen sykler er dyre».

VURDERING

Utstyr mht pris: 5
Klatring: 5
Utfor: 5
Komfort: 3,5
Ritt: 5,5
Andre underlag: 3,5
Sykkelglede: 5
Snitt: 4,6

Den opplevde stivheten i sykkelen er det ingenting å si på. Men denne mistforståelsen om at alt skal være stivt har her fått litt mye grobunn, sykkelen er nemlig pinnestiv også i høyderetningen. Altså, alt av småstein og veimerking kjennes godt. Veldig godt. En stiv pinne uten bakoverbøy og et hardt sete ga samtlige testere sår stuss, slik sykkelen står nå er den ukomfortabel. Seter er en individuell sak, men med over 100 seter på vår samlede cv kan vi med sikkerhet si at denne modellen fra PRO kun bør kjøpes av kjennere. Siden Wubbo kan hjelpe deg med et annet sete anbefaler vi deg at du velger noe annet enn denne modellen.

På denne modellen er de originale SRAM-skivene byttet ut med noe som er estetisk bedre. Men disse skivene gjør at bremsene lugger for mye, og vi savner SRAMs originale skiver.

SKIVEBOM: Ikke fullt så drastisk som det høres ut, men skiven er lekrere enn den er god. Modulasjonen er bedre med SRAMs originale skiver.

Med denne sykkelen er det en fryd å reise seg for å tette luka opp til feltet, like mye som det er å manøvrere seg gjennom feltet. Det er en drøm å kjenne sykkelen svare på alle tilbakemeldinger, sykkelen er ikke langt unna en proffsykkel. Det er nesten så vi vil rekke tunge til sidemannen før vi støter, hvor ydmykende er det ikke å bli frakjørt på en kar som sykler på hjemmebygg fra Valdres?

Vi har det morsomt på Skørn Flya MLK-Disk. Skikkelig morsomt. Men vi har også vondt i rompa. Får vi ordnet det er det bare å signere kjøpekontrakten.

SÅR I RÆVA: PRO Falcon Carbon er et lett sete, men for hardt for de fleste. Spør Wubbo om hvilket sete han anbefaler til deg.

KNEKK: Har du store føtter og vinklet hælene innover, kan de slå borti kjedestaget på sykkelen.