Greia med motbakker

GREIA MED (S1E2) - Hva er egentlig greia med landeveisykling og motbakker?

Sist oppdatert 8. april 2020 kl 08.00

Såpass kan vi avsløre med en gang. Svaret er «alt». Motbakker er nemlig kjernen i sporten. Det var slik det begynte, i seige, lange søreuropeiske bakker og fjell. 

– Selv da syklistene hadde sykler på 25 kilo og ett gir, ville Tour de France-arrangøren at konkurransen skulle avgjøres i nettopp fjellene, sier Landevei-redaktør Henrik Alpers og forklarer videre hvorfor dette fokuset er blitt videreført til alle som sykler på landevei. 

– Det er tross alt i motbakkene vi er proffene nærmest. Det er der det er lettest å måle krefter. Enten lokalt eller i de store fjellene. Med både historiske ritt og hva de gjør i dag, fortsetter Alpers.

Saken fortsetter under bildet

PRØVER SEG: – Det er i bakkene vi er proffene nærmest, sier redaktør Henrik Alpers.
PRØVER SEG: – Det er i bakkene vi er proffene nærmest, sier redaktør Henrik Alpers.

Men så må vi heller ikke glemme følelsen. For det er jo i bakkene vi finner flyt, mestring og treningseffekt. Og verdien av å bedrive utendørsidrett med alt som kommer med av inntrykk, innsikt og utsikt. Når du omsider kommer deg til toppen av bakken og fjellet. 

GREIA MED...

GREIA MED...

TEASER - 8. juni

EP1 - USA VS Europa / Enhetsforvirringen (11. juni)

EP2 - Landevei og motbakkene (18. juni)

EP3 - Terrengsykkel og motbakkene (25. juni)

EP4 - Landevei og utforbakkene (30. juli)

EP5 - Terrengsykkel og utforbakkene (6. august)

EP6 - Frontal motekollisjon (13. august)

Publisert 8. april 2020 kl 08.00
Sist oppdatert 8. april 2020 kl 08.00
annonse
Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen