Kjedet er avgjørende for framdriften på landeveissykkelen din, og du har kanskje fått oppleve hvor kjedelig det er når det ryker på tur. Men er det bare om det ryker at det bør skiftes? Og hvordan gjør man det?

Landeveis mekkeskole lærer deg når det skal byttes, hvor langt skal det være og deler noen enkle triks til hvordan du får det gjort kjappest mulig. 

Sykkelkjedet består av mange bevegelige deler. Når det kommer støv, sand og grus fra veibanen inn på kjedet, slites det sakte ned. Kjedet vil dessuten strekkes mellom 0.5 til 7-8 millimeter i løpet av sin levetid, og jo lengre kjedet blir, jo dårligere girer det. Derfor må det av og til byttes. 

Det er flere måter å gjøre det på. 

Slik bytter du til et nytt kjede

I dag er den mest vanlige måten å bruke en kjedelås. 

  1. Om du har brukt en kjedelås på kjedet tidligere, og vil skifte ut dette kjedet, trenger du en kjedesplint-tang, eller en kjedetang. For å åpne leddet som er kjedelåsen, stikker du inn tennene på tangen på hver sin ende av leddet og klemmer til. Kjedet er løst når du hører et knepp. 
  2. For å gjøre det enklere å jobbe med kjedet etter dette, så hekt det over på det minste tannhjulet. Om du vil skifte ut hele kjedet, kan du nå bare ta det av. Ta vare på alle bitene. 
  3. Når du skal finne ut hvor langt det nye kjedet skal være, bruker du rett og slett det gamle som målestokk. Hold det nye og det gamle opp mot hverandre, og merk deg ved hvilket ledd det nye ble lenger. På dette leddet kutter du kjedet. 
  4. Finn fram kjedekutteren, plasser den inn i leddet som skal kuttes, og skru til splinten har gått gjennom og brutt leddet. 
  5. Deretter må du få det nye kjedet til å henge sammen, og få det tilbake på sykkelen.
  6. Det er viktig å sjekke hvilken vei kjedet skal legges på. Ventre og høyre side kan være forskjellige, og påvirke hvor lett det lar seg gire ned eller opp. Sjekk om produsenten beskriver om en spesifikk retning er riktig din sykkel. 
  7. Plasser kjedet på den minste skiva og trekk det over det lille tannhjulet på bakhjulet. Husk å gire helt ned, så blir det enklere. Få giret på plass under den lille tappen på bakskifteren og trekk de to endene mot hverandre. 
  8. Bruk en kjedelås til å feste endene. Den ene biten plasseres på framsiden av kjedet, den andre på baksiden av kjedet, så de to kan hektes inn i hverandre og danne et komplett ledd. Noen ganger er det bare å dra til i hver ende av kjedet, så vil leddet klikke på plass. 
  9. Hvis det ikke går, tar du en tang, lar den få tak på hver side og klemmer til platene til det sier snap. Da er kjedet klart, og det er bare å lirke det på lilleskiva.

Voila! Dette var den enkle måten med moderne kjedelåsteknologien!Slik skifter du kjede med splint: Det er litt annerledes å bytte et kjede som har en splint, noe mange litt eldre kjedetyper har. 

  1. For å ta av kjedet (et moderne) som nå står på, finner du kjedelåsen og åpner den. Ta så av kjedet. Kjedet som nå skal settes på er et klassisk Shimano-kjede. Her brukes kjedesplint. Splinten er en pinne som sitter gjennom kjedet. For å få dette kjedet til å henge sammen trenger man en «hann-del» og en «hunn-del». Altså to deler av en lås som passer inn i hverandre. 
  2. For å få to slike ender på kjedet, må du bruke en kjedekutter til å fjerne et halvt ledd på hver side. Huske det kan være litt tungt å bryte disse leddene.
  3. Når du har brutt at et halvt ledd på hver ende (og fra motsatte sider av kjedet) har du en hann og en hunn.
  4. På de eldre kjedene skal gjerne logoene på kjedet peke utover.
  5. Trer kjede inn på tannhjulene, helt likt som med den andre kjedetypen. Hekt sammen hann og hunn og tre splinten inn i kjedet.
  6. Deretter bruker du kjedekutteren til å låse dette sammen. Spinn den ut og før den mot splinten i kjedet. Begynne sakte, men sikkert å klemme splinten inn. Nå gjelder det å være følsom og høre etter et par knepp. Det første er lite, det andre er det aller viktigste og bekrefter at splinten er perfekt plassert. Når det begynner å bli litt motstand gjelder det å være forsiktig, så du ikke dytter splinten for langt inn. Da har du mista den, og en ny koster 20 kr.
  7. Når det lille kneppet kommer, beveger leddet seg helt perfekt.

På baksiden av kjedet står det nå igjen et langt endestykket. Her er vi halvbrutale og knekker den rett av. Da er vi ferdige!

Pro-tips:

Er du en som som sykler mye bør du bytte kjede for hver 1000. km syklet. Kjede og kassett slites ofte sammen, men hvis du er flink til å bytte kjedet ofte, slipper du å bytte kassetten like hyppig.

– Ingenting er så kjedelig som et kjede som ikke funker, avrunder programleder Henrik Alpers. 

Se alle episodene av Mekkeskolen Landevei her.

MEKKESKOLEN LANDEVEI

Nettserien Mekkeskolen tar deg gjennom det mest grunnleggende innen reparasjoner og vedlikehold av sykkelen din, gjennom totalt åtte episoder fra Landeveis verksted, slik at du slipper å henvende deg til en mekaniker om ting du enkelt kan fikse selv.