Trek hadde i går storstilt lansering i Flandern, mens det i Norge var samlet entusiaster på Peloton Café i Torggata.

LES OGSÅ: Landevei #21 er endelig sendt i trykken!

Sykkelen er foreløpig ikke tilgjengelig for testing.

Da Trek lanserte sin forrige versjon av klassikersykkelen Domane, var det den første landeveissykkelen med pivoterende demperenhet på baktriangelet.

LES OGSÅ: Stor test av sjokolademelk!

I skjøtepunktet mellom overrør, seterør og setestag satt det et kulelager, som gjorde at hele seterøret fungerte som en støtdemper.

En lignende teknologi ble i fjor innført også på aeroraceren Madone, men nå hadde demperfunksjonen, kalt ISO-Speed, fått enda en oppgradering fra ingeniørene. Demperfunksjonen var nå helt lik som på Domane, men rundt røret var det bygget en aerodynamisk kappe i tillegg.

Neste steg for Trek har nå vært å utvikle bakdemperen ytterligere, og få til noe lignende foran på rammen.

BRÅSTOPP: Nye Domane er tilgjengelig også med skivebremser.
TRE NYE FUNKSJONER

Den nye Domanen, altså sykkelen Fabian Cancellara nylig ble nummer to i Flandern med, har nå fått to helt nye demperfunksjoner.

La oss ta det som skjer foran først.

Der den forrige Domanen var superkomfortabel bak, var den hard foran. Det skal nå være historie.

Øverst i styrerøret, altså i selve rammen, sitter det nå et kulelager på hver side, som igjen er montert fast i gaffelen. Dette betyr nå at selve gaffelrøret, altså røret som går fra toppen av gaffelen og gjennom styrerøret, (der stemet festes ja), nå vil hele denne lengden flekse på samme måte som seterøret.

Det betyr at det på en liten sykkel vil være mindre som flekser enn det vil være på en større sykkel, ettersom lengden på gaffel-og styrerør vil være forskjellig.

Vi antar Trek har tatt hensyn til dette i produksjon av de ulike gaflene for å gjøre alle størrelsene like komfortable.

De som har vært borti et par sykler lurer selvsagt på hvordan et gaffelrør kan pivotere når det helst burde sitte fast i et styrelager. Vel, denne sykkelen har faktisk to styrelagre som gjør at gaffelen kan bevege seg friere.

Dette betyr altså at styret vil bevege seg noen millimetere opp og ned for å ta unna de verste slagene fra underlaget. Det er begrenset hvor mye bevegelse det kan ta unna for, da den roterende aksen sitter på toppen av styrerøret. Styret vil altså rotere i en bue som går nedover, og inn mot sykkelen.

GJEMT: Den pivoterende enheten på gaffelen er godt skjult i sykkelens styrerør.

NYTT STYRE

Treks andre store nyhet på siste utgave av Madone er selve styret.

Elastomer, da særlig i form av elastomerputer, har tidligere vært brukt i terrengsykkelverdenen. Da satte man elastomerputer i bunn av dempegaflene i stedet for å bruke fjærer eller luft under trykk.

Nå har Trek brukt elastomer i selve styret. Bukken som følger med er selvsagt laget av karbon på vanlig måte. I selve produksjonen har de også flettet inn elastomer i styret, noe som skal ta av for de mindre vibrasjonene i underlaget.

Mens ISO-Speed enheten er din venn mot eksempelvis brostein og lappet asfalt, skal styret fjerne vibrasjonene fra typ ru asfalt, eller slik asfalt du finner som er skrapet.

NY DEMPERENHET BAK

Den kanskje største nyheten er at du nå har muligheten til å justere stivheten på demperfunksjonen på setestaget. Ved å flytte en skrue opp eller ned, vil du endre punktet der seterøret vil flekse fra.

Trek forteller at sykkelen nå skal være 14 prosent mer fleksibel enn forrige utgave, og 25 prosent mindre fleksibel på den strammeste innstillingen. Dette gjør at de som eksempelvis sitter med setet langt bak nå kan justere til en strammere innstilling og få samme fleksibilitet som en rytter som sitter lengre foran.

Alle disse funksjonene er godt gjemt på sykkelen, selv om det kan høres ut som om vi har å gjøre med en fulldempet sykkel.

Men husk at det for Trek Domane er snakk om millimetere med demping, ikke centimetere som vi finner på en terrengsykkel.

SAME, BUT DIFFERENT: Den nye ISO-Speed er til forveksling lik den gamle, men huser en veldig smart, justerbar funksjon.

HARDE FAKTA

Siden dette er en komfortsykkel, har den naturlig nok plass til riktig store dekk. Trek melder at sykkelen har 28mm som største dekkbredde, men det er basert på en amerikansk målestandard. Du skal fint kunne putte 32mm brede dekk på relativt brede felger i rammen, og de få som har testet sykkelen allerede melder at til og med de minste sykkelkrossdekkene får plass.

Dette er gode nyheter for de av oss som liker å ta turen innom grusveier.
Sykkelen vil være tilgjengelig i et rammespekter som går fra 44-62! Rammevekten skal ligge på 950 gram i størrelse 56, dog veid uten lakk. Det meldes om at sykkelens totalvekt skal være lik forrige utgave, tross de tre nyvinningene.

Sykkelen vil være tilgjengelig både med felg-og skivebremser, der sistnevnte vil bruke en 142*12-standard på bakhjulet og vanlig 12mm gjennomgående aksling foran.
Vi har som nevnt ikke hatt mulighet til å teste sykkelen, men kommer tilbake så fort vi har gått løs på brosteinen på Akershus festning.

GOD KLARING: Det er masse plass i rammen til volumiøse dekk. Treks «Clearance Brakes» har vi hatt ambivalente opplevelser med tidligere.