UTSTYR

Utstyr
Ramme: Trek 6000 OCLV karbon
Styre: Bontrager Race Lite 44cm
Stem: Bontrager RXL 100mm
Sete: Bontrager Paradigm RL
Gir: Shimano Ultegra 6800
Krank: Shimano Ultegra 6800 50/34
Kassett: Shimano Ultegra 11-28
Bremser: Shimano BR 785
Hjul: Bontrager Affinity Comp, 142*12mm bak, 15mm foran
Dekk: Bontrager R3 25mm

Trek Domane Disc 6.2
Pris: 39000 kroner
Vekt: 8110 gram
Størrelse testet: 58
Importør: Foss sykler

PLUSS: Behagelig sete, innvendige kabelføringer, 142*12 og 15mm akslinger,

MINUS: Mange vil nok bytte det brede styret, kort stem, savner litt nerve 

LES OGSÅ: Derfor tester vi denne kategorien og slik gjør vi det

Trek Domane Disc 6.2 er basert på sykkelen til Fabian Cancellara. Sykkelbransjen er full av vibrasjonsdempende duppeditter med fjonge navn som ikke fungerer, men denne sykkelen får ikke slakt for floskelfest. ISO-Speed fungerer som bare rakkern. Vi har prøvd det på flere sykler tidligere, og vi konkluderer nok en gang: ISO-speed er i praksis en bakdemper til landeveissykler. Dette gjør sykkelen til den klart mest komfortable i testen, uten at det på noen måte går utover stivheten, i hvert fall ut i fra det vi kan kjenne.

Trek er en solid innovatør i bransjen. Den tradisjonelle hurtigkoblingen var passé på terrengsykler for ca fem år siden, uten at noen har turt å ta skrittet fullt ut på landeveissykler. Bakakslingen på Trek Domane Disc er 142*12mm, mens vi foran finner en 15mm aksling. Pluss til amerikanerne for å ta’n helt ut når de først er i gang.

VURDERING

Utstyr mht pris: 4
Klatring: 4
Utfor: 4,5
Komfort: 6
Ritt: 4,5
Andre underlag: 5,5
Sykkelglede: 5
Snitt: 4,8

Skivebremser, ISO-speed, brede felger, høyt styrerør, 72 graders styrevinkel og 25mm dekk for å nevne noe, det er ingen tvil om hva slags sykkel vi snakker om her. Når vi tar denne sykkelen ut på dårlig underlag er den markant mye bedre enn de andre syklene. Syklister vinner ritt, ikke sykler, men skal du vinne Paris-Roubaix er det null tvil om at denne sykkelen er å foretrekke.

Dette er en sykkel laget for de lange turene og opplevelser på setet, uansett underlag. Dette er en sykkel som er overlegen hva stabilitet angår, også når underlaget er dårlig. Dette er fantastisk moro å kjøre utfor med når svingene er store og farten er høy, her tør du rett og slett mer. Ulempen med alt dette?

FULLDEMPER: Ikke helt, men Treks ISO Speed er langt mer enn en gimmick.

Å kalle det ulemper blir kanskje feil, men elsker du skiltspurter, støt på støt i lange bakker slik som Alberto Contador eller å snike deg rundt i et felt i et gateritt er ikke dette førstevalget. Lettere hjul og komponenter vil kunne gi en kvikkere sykkel, men ingen vinner Tour de France med denne de kommende årene. Vi mener sykkelen er kapabel til akkurat det samme som eksempelvis GT Grade, men fortsatt er et bedre valg totalt sett.

Prisen på 39000 er ikke noe som gir en utstyrsmessig sinnsyk valuta for penga. Men, husk på at denne rammen faktisk er komfortrammenes høvding, og at du faktisk må betale ekstra for å være tidlig ute med nyheter som eksempelvis faste akslinger. Trek har tatt mange kostnader resten av bransjen kopierer om noen år. Dette er testens beste allrounder for deg som trives når underlaget er røfft.

VOKSENT: Trek er tidlig ute, og kjører 142*12mm gjennomgående aksling bak.

OMSIDER: Bontragers seter har gjort et solid løft de siste årene. Nå passer de langt flere stjerter enn kun de spesielt interesserte.