Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte.

 Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».

TREK CROSSRIP 3

Testet: November- februar
18000 kroner
9,8 kg
Foss sykler

TREK SIER: Pendler i uka, eventyrer i helgene.
VI MENER: Trek Crossrip har mange detaljer for pendlere, men den inspirerer ikke til noe særlig med eventyr.
VIL VI ANBEFALE DENNE SYKKELEN? Nei, velg heller en Trek 920. Den er like god på det meste og langt bedre til eventyr. 

PLUSS: Mange smarte detaljer for pendleren, slik som tyverisikre akslinger, flere skjerm-og bagasjefester, flott lys med fjernkontroll, styre med god ergonomi, kompaktkrank, 11/32-kassett
MINUS: Tung, veldig stump kjørefølelse, inspirerer ikke veldig til sykling utover pendling.

Trek beskriver selv Crossrip som den perfekte sykkelen til pendling og eventyr i byen. Den leveres med aluminiumsramme, i en kvalitet Trek kaller Alpha 200.

LES OGSÅ: Landevei sine siste tester

Sykkelen er i hovedsak satt opp med 105-komponenter, hydrauliske skivebremser er en selvfølge. Vi noterer oss en kompaktkrank med 11/32-kassett bak. Dette er det riktige valget til sykkelens bruk, her har vi god spredning både til de lange bakkene på grus og vi har tungt nok gir i byen.

LES OGSÅ: 3T Exploro er fantastisk morsom, men unødvendig dyr

GENIALT: Treks lyktesett (ekstrautstyr) kan fjernstyres fra styret. Lyktene er laget for å synes godt også i dagslys, og du verden og det fungerer. 

Hjulsettet kommer fra Treks underbruk Bontrager, og er av den rimelige typen kalt Bontrager Alloy Disc. Dekkene er av H5-klassen, hvilket betyr at det er laget veldig punkteringssikkert, her er det mer gummi og mindre bomull i dekket.

Hjulsettet kan settes opp slangeløst, gjør du det vil vi faktisk bli imponert om du greier å punktere.

Vi finner flere praktiske detaljer for pendleren på sykkelen. Du kan fint montere heldekkende skjermer både foran og bak, i tillegg til bagasjebærere av ulik art. Det betyr at sykkelen også er tenkt å tekkes de som skal på lange eventyr i helgene med mye bagasje.

Vi er mer tilhengere av bagasje i ramme-, styre- eller setevesker, men du har hvert fall muligheten. 

Vi liker også tyverisikre hurtigkoblinger, her må du bruke unbrakonøkler for å få av hjulet. 

FESTE FOR ALT: Crossrip er klargjort for både heldekkende skjermer og bagasjebærere ved forhjulet. 

ULEMPER

Baknavet har ingen logoer, og kalles bare Bontrager Alloy Centerlock Disc. Vi legger fort merke til at det er få gripepunkter i bosset, hvilket fører til at vi må tråkke ekstra langt før hjulet tar tak.

Sykkelens oppleves hard å kjøre på, selv når vi senker dekktrykket til et minimum. Vi opplever en stump sykkel, og selv små ujevnheter på grus og asfalt kjennes godt. Dette er lite inspirerende i trafikken, og desto mindre behagelig på grus.

Sykkelen har høy vekt, men vi kan ikke konkludere at det er dette som gir sykkelen en litt tung kjørefølelse. Det er litt seigt å dra i gang sykkelen, og det er lite som inspirerer til fartslek og kappkjøring.

Robust følelse? Det skader ikke med en robust sykkel til pendling og uvøren bruk, men det er ikke slik at vi er redd for at sykler som er lette og behagelige for prisklassen skal kollapse. 

OPPDATERT: Både felg og dekk er klargjort for bruk uten slanger. Bra!

OPPSUMMERT

Trek har med Crossrip laget en flott sykkel til pendling og transport. Den har flotte detaljer og kommer med en godt oppsatt utstyrspakke. Vi får likevel ikke helt tenning utover turen til jobb, både Trek og andre produsenter har flere sykler som kan gjøre en bedre jobb.

BEHAGELIG: Kompakt styre med moderne geometri. Det liker vi.  

Les også: Turekspertene i UTE sine testvinnere