Av de seks syklene som er prøvekjørt i denne testen, har Ridley Fenix en spisskompetanse som gjør den til «beste rittsykkel». Testens vinner presenteres i morgen.

UTSTYR

Ramme: Fenix Carbon Disc
Styre: 4ZA Stratos 42cm
Stem: 4ZA Stratos 110mm
Sete: 4ZA Stratos
Gir: Shimano Ultegra Di2
Krank: Rotor 3D 52/36
Kassett: Shimano 105 11-28
Bremser: Shimano Ultegra Di2
Hjul: DT Swiss Spline, 15mm aksling foran, 9mm bak
Dekk: Continental Ultra Sport 25mm

NB: Vi har testet en modell med Ultegra Di2, som kun er tilgjengelig for enkelte markeder. I Norge selges modellen med mekanisk Ultegra 6800.

Ridley Fenix Disc C10
Pris: 32990 kroner med Ultegra, ca 38990 med Di2
Vekt: 8490 gram
Størrelse testet: 58
Importør: Racing Depot

På ingen måte utslagsgivende, men kjekt å vite:

PLUSS: 52/36-kranken fra Rotor er både stilig og funksjonell, leken, spenstig og rask, smart markør på setepinnen, enkel og funksjonell som bare de beste rittsyklene kan være.

MINUS: Hard kjørefølelse, 105-kassett, skiver uten kjøleribber, kunne vært 10 prosent rimeligere. 

Les også: Slik tester vi og derfor

Les også disse testene:
TEST: Trek Domane Disc 6.2
TEST: Skørn Flya MLK Disk
TEST: Merida Ride Disc
TEST: GT Grade Carbon

Vi har tidligere testet Ridley Fenix uten skivebremser, og møtte en komfortabel rittsykkel. En ramme med skivebremser må stives av og bygges på en annen måte enn konvensjonelle rammer, og Ridley har på et eller annet sted ikke klart å overføre de vibrasjonsdempende egenskapene fra den vanlige Fenixen, dette er en hard reise. Hva slags sykkel er Ridley Fenix Disc C10 da? Enn sykkel som er til forveksling lik våre vanlige landeveissykler, bortsett fra at den stopper når vi vil.

Dette er en lynrask sykkel som reagerer på det minste vink når vi tråkker til. Det er spenst, nerve og masse energi i rammen, så når skiltspurten går får vi tydelige tilbakemeldinger når vi girer, mann og sykkel er i ett. Dette er en sykkel som klatrer på samme måte som vi ville forventet av en sykkel snappet ut av lageret til Lotto-Soudal. Vi spinner lett opp bakkene, og vi vet vi får det «ekstra» skyvet når vi reiser oss.

VURDERING

Klatring: 5
Utfor: 5,5
Komfort: 4
Ritt: 6
Andre underlag: 4
Sykkelglede: 5,5

Sykkelen er pinne stiv når vi legger oss over i svingene, og vi sitter på en stabil tohjuling. Det er kun i de aller krappeste svingene med sjikaneform at vi kunne ønsket oss en noe raskere sykkel, men da er det bra høy fart vi snakker om.

Ridley Fenix Disc er utstyrt med tanke på å lage en så rask sykkel som mulig. Det er plass til store og volumiøse dekk, men det er satt på 25mm for god balanse mellom vekt, akselerasjon og komfort. Vi berømmer Ridleys valg av krankutveksling, 52-36 er en mellomting av kompakt-og vanlig krank, et klart førstevalg. Du har nesten like tunge gir som en vanlig krank og like lette som en kompaktkrank, men slipper å velge et ytterpunkt.

Denne standarden kommer på stadig flere modeller. Sykkelen har et gammeldags styre hva gjelder fasong, men dette setter hele kroppen i et slags aggressivt rittmodus. Skal det gå fort er det enkle det beste. De har også satt på et sete med tykk polstring, som i hovedsak er det punktet på sykkelen som tar unna da hardeste støtene fra underlaget.

SMART: Krank med 52-36 utveksling er det aller beste kompromisset du får. Pluss i margen for dette.

La oss oppsummere: Med Ridley Fenix sitter vi igjen med en fabelaktig rittsykkel modernisert med skivebremser. Sykkelen dirrer etter å bli tatt med ut på hardkjør, og om den får startnekt på grunn av sine skivebremser er det akkurat som om den sier: «Bare vent gutta, så fort jeg er legal skal jeg kjøre fletta av dere og enda litt til».

Vil du ha en sykkel med skivebremser som har ett knepp mer avslappet geomteri enn de mest aggressive syklene er Ridley Fenix Disc C10 et strøkent alternativ.

NB: Vi har testet en modell med Ultegra Di2, som kun er tilgjengelig for enkelte markeder. I Norge selges modellen med mekanisk Ultegra 6800.

MÅLBAR: Ridley har satt på en ekstra ring på setepinnen, kjekk til å markere setehøyden for deg som reiser litt.

OLD SCHOOL: Styret fra 4za har en gammeldags form, som vekker rittsyklisten i oss. Det finnes mer behagelige styrer, men det fungerer godt det her også.